JEDNÍM z prvních míst, kam se nový systém parkování na jaře rozšíří, je Fibichova ulice a její okolí. Foto: Pavel Bajer
Velký pátek je dnem, kdy si křesťané po celém světě připomínají ukřižování Ježíše Krista. Většina Jihlavanů však tento den bude mít letos spojený s dalším rozšířením nové koncepce parkování.
Již v tento den budete moci parkovat v oranžovém a fialovém režimu zdarma. Od pátku 29. března totiž bude možné v uvedených režimech parkovat o nedělích a o svátcích zdarma.
Zásadní změnou bude také zprůjezdnění Masarykova ná-městí pro takzvanou netranzitní dopravu. Město argumentuje, že k tomu přistoupilo na základě požadavků podnikatelů i kvůli odlehčení dopravy ve špičkách při výjezdu z přetížené Znojemské ulice. Náměstí bude od zítřka průjezdné po západní straně.
„Znamená to po straně, kde jsou zásobovací rampy k Prioru. Náměstí bude zprůjezdněno z jihu na sever. To znamená zespodu náměstí na horní náměstí,“ informoval na tiskové konferenci jihlavský primátor Petr Ryška (ODS).
Doplnil, že je to proto, aby návštěvníci, co parkují na dolním náměstí na velkých parkovištích, se nemuseli vždycky vracet a vyjíždět Znojemskou ulicí, která je často přetížená. To samé platí i pro zásobování, podnikatele i rezidenty.
Místo toho budou moci projet po západní straně náměstí a následně ho pak třeba Křížovou ulicí mohou opustit. Primátor doufá, že to nebude nějak výrazně zneužíváno a lidé si tudy nebudou zkracovat cestu.
„Samozřejmě tam bude snížena rychlost a kolem těch ramp bude jednosměrka pouze na sever, před ulicí Matky Boží bude přednost chodců,“ pokračoval Ryška s tím, že se uvidí, jak to bude fungovat.
Horší provedení
Ačkoliv zprůjezdnění Masarykova náměstí požadovali někteří podnikatelé, jiným se to nelíbí. Mezi ně patří například bývalý městský zastupitel za Fórum Jihlava Miroslav Tomanec.
Ten na sociální síti toto opatření zkritizoval jako další příspěvek k umrtvení života v centru města.
Podle Tomance nebyl k tak zásadní změně ani náznak nějaké diskuse či veřejného projednání. Zmínil, že na jedné straně se město snaží restriktivním systémem parkování omezit množství aut v centru, a na druhé straně provoz takto povzbuzuje. Za daleko horší však považuje samotné provedení.
Podle něho se auta budou pohybovat po úzkých komunikacích, kde je dnes největší pohyb lidí. „Pohoda návštěvníků všech pěti zahrádek na této straně náměstí se podstatně zvýší větší dopravou. O důvod více tam zajít. Na druhé straně není zahrádka jediná…,“ poznamenal s jistou dávkou ironie.
Na Tomancův příspěvek reagoval na Facebooku mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.
Upozornil, že v západní části náměstí je nyní obousměrný provoz a auta se musí otáčet. Zmínil, že město si tuto část náměstí vybralo, aby se nestalo zkratkou a nedošlo k neúměrnému nárůstu dopravy v centru.
„Neovlivní to ani současné kapacity a způsob parkování a neměla by se zvýšit intenzita dopravy,“ napsal mluvčí s tím, že řidiči budou muset snížit rychlost nebo zastavit a dát přednost všem chodcům.
Primátor Ryška slíbil, že pokud by lidé začali náměstí používat jako zkratku a zhoustla by tam doprava, město zakročí a zavede opatření, aby to nebylo možné.
Oprava: Jen 9,6 milionu, ne 110
Nová koncepce parkování město vyšla zatím na 9,6 milionů korun. Suma 110 milionů korun, kterou Jihlavské listy uvedly v minulém týdnu, je chybou, za kterou se noviny omluvily.
Výnosy z parkování město odhadlo zhruba na 20 milionů korun.
Jako další novinku město od pátku 29. března avizovalo možnost stání první dvě hodiny zdarma ve fialovém režimu. To využijí především návštěvníci sportovních a kulturních akcí.
I pokud se při parkování vejdete do dvou hodin, budete potřebovat parkovací lístek, jinak zaplatíte pokutu.
„Přijdete k automatu, zadáte si registrační značku vašeho auta. Vyjede vám lístek a nic neplatíte, je to zadarmo. Když si zadáte tři hodiny, zaplatíte jen tu hodinu,“ poradil primátor s tím, že takto bude možné zaparkovat pouze jednou za 24 hodin. Podobný postup má být i v případě parkovací aplikace.
Další rozšíření
Do dalších oblastí města se nové parkování přesune až později. Městský radní David Beke (ODS) sdělil, že od jara do léta se nový systém parkování rozšíří do oblastí 51 Fibichova, 53 Ke Skalce, 54 U Hřbitova a 55 Zborovská.
V jakých termínech k tomu dojde, si zatím netroufl odhadnout. Podotkl, že to bude záviset i na počasí. Práce na značení bude, dle něho, trvat několik měsíců. Začne se oblastí 51 a skončí u 55.
„Předpoklad je třeba v lokalitě 51 Zahradní, Fibichova, tam by to bylo na konci dubna a na začátku května, podle počasí,“ odpověděl konkrétněji na dotaz JL mluvčí Daněk.
Radní Beke předpokládá, že se nový systém parkování postupně rozšíří do celého města. Je si totiž vědom, že zavedením zón někde se dopravní problémy posunuly dál, kde zóny ještě nejsou.
„Lidé si kupovali auta bez toho, aniž by dopředu věděli, kam to auto potom dají,“ argumentoval s tím, že tisíce parkovacích míst ve městě jsou dnes nelegální a je třeba tento stav dát do pořádku a místa zlegalizovat. „To se bohužel bez razantních zásahů v ulicích udělat nedá,“ doplnil.
Tunely pod městem
„Pokud město nezaložíte úplně nové a neuděláte pod ním tunely, ve kterých by ta auta dneska mohla jezdit v objemu, v jakém jsou, tak nemáte jinou šanci,“ hájil novou koncepci parkování.
O tunelech pod městy se hodně mluví v souvislosti se společností The Boring Company, kterou založil miliardář Elon Musk. Uvádí se, že tato společnost vybudovala pod městy už tři tunely pro auta. Dva pod Las Vegas a jeden pod oblastí „velkého“ Los Angeles.
Radnice dále zdůraznila, že modré čáry nejsou výmyslem vedení Jihlavy, ale stanoví je na pozemních komunikací vyhláška.
„Modrá čára není žádná zeď, modrá čára je naopak pomocník, který řidiči jednoduše říká, kde to je legální, pokud si lidé nepamatují z autoškoly, kde zaparkovat opravdu můžou,“ vysvětlil Beke.
Ve městě je stále časový prostor volného stání po dobu maximálně 20 minut, do kdy je potřeba buď parkovné zaplatit, nebo odjet. Radniční mluvčí vyzval občany, pokud si jedou například vyzvednout léky, aby se na čtvrt hodiny bez parkovného nebáli stát.
„Kontrolní auto strážníků jezdí v nejkratším intervalu podruhé po 20 minutách. Musí vás zastihnout, až stojíte podruhé na stejném místě,“ dodal Daněk.
Více informací k novému systému parkování najdete na webu města na: jihlava.cz/parkovani.
Diskuze k článku