Reklama
Dnes je čtvrtek 23.01.2025     svátek má Zdeněk

VRT? Jde zejména o to, umožnit propojení Berlína s Vídní

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

26.2.2024 Čtenáři píší/Komentáře (1), autor:
Zdeněk Sadecký (Autor je absolventem, Dopravní fak

O vysokorychlostních tratích (VRT) toho bylo napsáno již poměrně hodně, bohužel ne vždy byly informace přesné a úplné. Podívejme se tedy ještě jednou na tuto problematiku, tentokrát spíše z ekonomického hlediska.

 

Plusy a minusy
V mých minulých článcích v Jihlavských listech jsem se zabýval více celkovým opodstatněním, či neopodstatněním těchto tratí a současně jejich ekologickými dopady. 
Pokud tato hlediska shrneme, tak přínos VRT je v: přesunu části pasažérů z jiných forem dopravy do relativně ekologického rychlovlaku (závisí na energetickém mixu výroby elektrické energie), úspoře času cestujících (zejména u vzdáleností nad 400 kilometrů) a odlehčení jiným železničním tratím.
Nevýhody jsou zejména tyto: ekologická zátěž při stavbě (přesuny ohromného množství zeminy, tunely, mosty), dělící efekt v krajině, zábor zemědělské půdy a lesní půdy, ohrožení spodních a povrchových vod, hluk (podle rychlosti až několik kilometrů na každou stranu), energetická náročnost provozu.

 

Vysoce riziková investice
Dnes se zaměříme zejména na skutečnou potřebnost VRT a na ekonomiku stavby a provozu. Je třeba si říct, že ekologie již není vůbec hlavním kritériem. Česká republika prakticky nemá nyní svobodnou volbu a možnost se svobodně rozhodnout, zda VRT stavět, odložit či nestavět. Vstupem do EU a podepsáním smluv v rámci jednotné evropské dopravní politiky jsme se zavázali tyto tratě postavit. 
Nejde tedy ani o „potřebnost“ či „výhodnost“ (navíc spornou) ušetřit dvacet minut mezi Jihlavou a Prahou apod. To nám jen stále zastánci VRT vesele předkládají, ale jde zejména o to, umožnit propojení Berlína s Vídní. 
Politici a zainteresované osoby, ať již v rámci ministerstva dopravy (MD), nebo z oboru železničních staveb a dopravy, tak vědomě mlží a snaží se veřejnost nalákat na směšně malou úsporu času. Skutečnost a reálný stav je ale bohužel jiný. 
Vysokorychlostní tratě se stavěly v zahraničí v době konjunktury, kdy ekonomický růst umožnil jejich financování a výstavbu. Opodstatnění bylo zejména u velkých vzdáleností 400 – 2000 km. Pouštět se do takového megalomanského projektu může třeba Čína, ale ne ČR v době vysokého zadlužení státu, recese a současné krize vyvolané válkou a energetickými problémy. Je třeba si uvědomit, že jde o vysoce rizikovou investici, a to z řady úhlů pohledu. 
Cílový stav stavby, tedy asi 500-700 kilometrů tratí, při cenách blížících se dvěma miliardám korun za kilometr (samo MD přiznává, že nemá aktuální výpočet cen a vychází z podkladů více než 5 let starých, kdy uvádí nereálných asi 700 milionů korun za kilometr) není pro naši ekonomiku zcela reálný ani snadno ufinancovatelný. 
Již nyní, bez započítání budoucí inflace, jsme někde na hranici atakující bilion korun. To v době, kdy nejsou peníze na školství ani na důchody, kdy se k limitu blíží účty zdravotních pojišťoven, a může tak brzy přijít krize financování zdravotnictví, v době, kdy nás čekají vysoké náklady na jaderné a (snad) plynové elektrárny, v době přechodu na jiné zdroje energií, v době, kdy nemáme nachystanou přenosovou soustavu, v době, kdy kupujeme sporná útočná letadla F-35 a kdy by měly následovat další investice do obrany našeho území a našich obyvatel (nemáme kryty, pozemní těžká brigáda byla prozatím odsunuta, ženijní vojsko je poddimenzované a protivzdušná obrana je nedostačující,…). 
Ministerstvo dopravy sice u VRT počítá i s určitou podporou z EU a se zapojením soukromého sektoru, to je ale jen odložení problému financování a další zadlužení do budoucna. Většina prostředků se tak jako tak bude muset půjčit…

 

Tři scénáře
Jsou tedy teoreticky možné tři scénáře. První scénář, jediný ekonomicky příznivý, a tedy nejrozumnější, by bylo pokusit se přetransformovat a na evropské úrovni zdůvodnit změnu plánovaných vysokorychlostních tratí z 320-350 kilometrů v hodině na tratě 200-250 kilometrů v hodině. Tedy přestavět a doplnit stávající koridory tak, jak bylo původně plánováno již v roce 1992. To by zvýšilo propustnost v celé železniční síti a znamenalo racionální zrychlení a posílení železniční dopravy.
Druhý scénář. Politici si prosadí tento krok ve stávající podobě, i když nebude odpovídající finanční krytí. Po několik dalších desetiletí se budou stavět kousíčky VRT, přičemž se stavba bude dále a dále prodražovat a nebude po celá desetiletí žádná trať ani kompletní, ani funkční. Konečně, jako naše dálnice… Přitom se současně utopí ve VRT astronomické prostředky z kapes daňových poplatníků.


Třetí scénář. Celý projekt se nakonec protlačí silou a dostaví. Státní pokladna bude krvácet, stát se zadluží a zaváže se k dalšímu nemalému splácení půjček a nemalým budoucím dotacím pozdějšího ztrátového provozu. Banky se napakují, politici budou rozdávat úsměvy při stříhání pásky, ale občané se budou velice brzy divit… Cestujících moc nebude, protože cena jízdenky bude převyšovat benefit úspory pár minut…
Pouze první varianta má smysl a je ekonomicky odůvodnitelná. Druhý a třetí scénář povedou jen k dalšímu navyšování veřejného dluhu. Přičemž je důvodná obava, že ani při dostavbě a následném zprovoznění tato stavba nebude nikdy ekonomicky v plusu. Je s podivem, že v moderní informační společnosti a kapitalismu je možné stavět něco, co je a bude ztrátové… Jak je vidět, ze státní kasy to ale jde…

 

Letáky jsou spíše reklamou
Kromě ekonomických otázek jsou zde ale i stále nedořešené otázky technické, například kde vzít potřebné množství elektrické energie pro provoz. Dále je zde otázka, jak napojit VRT na centrum Prahy, Brna a Ostravy, respektive jak nalézt ekonomicky a architektonicky únosné řešení zajíždění vlaků do center měst. 


Pokud totiž třeba nenavážeme rozumně VRT třeba ani na letiště v Ruzyni a stanice budou daleko na okrajích měst, potom se i ta stále proklamovaná výhoda úspory času ztratí při dopravě z těchto stanic do center měst. 
Zajímavé také bude, jak se vyřeší napojení VRT na stávající tratě, například z hlediska technických parametrů tratí i souprav, údržby, provozní spolehlivosti a bezpečnosti nebo sklonu tratí v zatáčkách.  Chybí i reálné vyčíslení ekologických přínosů a ztrát stavby a provozu. Ministerstvo dopravy a další zainteresované instituce stále nepředložily detailní odbornou zprávu, která by obsahovala konkrétní náklady, konkrétní ceny jízdenek, jízdní řády ani další konkrétní tvrdá data. Letáky, co tisknou, jsou spíše reklamou než odborným textem… Asi ví proč… 


Loňská diskuse o VRT na jihlavské radnici s panem ministrem Kupkou a dalšími odborníky a politiky byla o slibech a „víře“, že VRT je dobrá věc… Zveřejnění předpokládané ceny jízdenky třeba mezi Jihlavou a Prahou by bylo přitom velmi zajímavé a dovedu si představit i následnou anketu, kolik lidí by takovou cenu bylo ochotno zaplatit.
VRT není jen sice zajímavá a svým způsobem hezká hračka a zajímavý zdroj příjmů pro zainteresované strany, ale současně je také hazardem s dalším růstem státního dluhu a rozvratem státního rozpočtu. Rozhodovat o ní by se mělo s rozmyslem a zodpovědností. To se ale dnes neděje…

Diskuze k článku

Nový komentář

........VRT má vozit návštěvníky koncertů a hokeje do nové haly v Jihlavě........hala má přinést městu měnícímu se rychle v rumunský venkov nebývalou prosperitu, rozvoj a slávu...........
km | 2024-02-26 10:59:11 | Reagovat
Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE
ReklamaReklamaReklama
Reklama
31.12.2024 Čtenáři píšíNaše předvánoční akce

Pojďme se dojmout! Tak bych nazvala vánoční vystoupení žákyň naší školy, které chodí do Muzikálových kroužků. Je prosinec, uf, už všechno umíme, na školní Mikulášské besídce jsme ...

Komentáře (0)
29.12.2024 Čtenáři píšíMoje první lyže

Je mi skoro 80 let, chůze mi už tak nejde, tak vzpomínám na léta, kdy jsem ještě běhal jako čamrda. Když jsem chodil do 1. třídy, na Zdeňkově se ještě soukromě hospodařilo. Ten rok brzy ...

Komentáře (0)
19.12.2024 Čtenáři píšíČerti, andělé a Mikuláš přilákali stovky návštěvníků do Velkého Beranova

V pátek 6.12. se fotbalové kabiny ve Velkém Beranově proměnily v pravé peklo plné čertů a andělů a dokonce přišel i Mikuláš. Nezisková akce, která byla určena především dětem, však ...

Komentáře (0)
19.12.2024 Čtenáři píšíPředvánoční vycházka našich prvňáků

Děti z první třídy jihlavské ZŠ T. G. Masaryka se vydaly do centra města vychutnat si předvánoční atmosféru. Nejdříve hodnotily nazdobené stromečky v Parku Gustava Mahlera a poté pokračovaly ...

Komentáře (2)
18.12.2024 Čtenáři píšíMikulášská besídka dřevěnomlýnské školy

V úterý 3. prosince se v Divadle Na Kopečku konala tradiční předvánoční besídka žáků ZŠ Havlíčkova. Mikulášské besídky se zúčastnil celý 1. stupeň a někteří žáci II. st. I ...

Komentáře (0)
18.12.2024 Čtenáři píšíBesídka pod hlavičkou vysočinské ukrajinské rady

Ve středu 4. 12. se uskutečnila Mikulášská besídka pro ukrajinské děti. Pořádala ji Ukrajinská Rada Kraje Vysočina v klubovně na Okružní ulici v Jihlavě. Zúčastnilo se jí cca 70 nadšených ...

Komentáře (2)
15.12.2024 Čtenáři píšíSpolužáci z Kněžic měli sraz

Letos mají za sebou sraz spolužáci ročníku 1957 z Kněžic. Viděli se rádi a už se těší na další setkání. Máte za sebou setkání bývalých spolužáků ze školy? Ať už jste spolu ...

Komentáře (0)
12.12.2024 Čtenáři píšíProjekt Mahler všemi smysly

V podzimních měsících se na ZŠ a MŠ Jihlava, Nad Plovárnou uskutečnil projekt s názvem Mahler všemi smysly pro žáky druhého stupně. Děti ze šestých a sedmých ročníků se vydaly do ...

Komentáře (1)
11.12.2024 Čtenáři píší170 let od otevření rozhledny na Šacberku

Magický vrch Šacberk stojí jako maják střežící své okolí. Nevysoký leč výrazný vrch se stal uctívaným symbolem celého okolního kraje. Ve 12. století se zde od prvních chvil provozovala ...

Komentáře (0)
08.12.2024 Čtenáři píšíI Hojkovští zahájili advent

Advent je čtyřtýdenní období před Vánoci, kdy se věřící připravují na narození Ježíše Krista. Jak již tradičně, se v předvečer první adventní neděle sešli hojkovští sousedé ...

Komentáře (0)
06.12.2024 Čtenáři píšíVánoční výzdoba už září

Uplynulý víkend začal adventní čas. Radek Zvolánek nám zaslal snímek z rozzářených Starých Hor. Jak vypadá vánoční výzdoba u vás? Dejte nám vědět na e-mail: redakce@jihlavske-listy.cz, ...

Komentáře (0)
04.12.2024 Čtenáři píšíVýstava propojila studenty se žáčky mateřinky

Posláním a úkolem střední Školy ekonomiky a cestovního ruchu Jihlava (ŠECR) je nejen připravit studenty na budoucí profesní kariéru, ale i spojovat generace. V restauraci, sousedící se školou, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net