Dnes je pondělí 01.07.2024     svátek má Jaroslava

Při výstavbě přivaděče bylo nutné překonat mnohé těžkosti a složitosti

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

26.10.2023 Čtenáři píší/Komentáře (0), autor:
Ing. Ivan Brzák

Nedávno byla dokončena oprava dálničního přivaděče – silnice I/38 – v úseku od křižovatky se silnicí Smrčenskou po ulici Romana Havelky v Jihlavě. Jízda k dálnici a do průmyslové zóny bude zase rychlejší a jednodušší.

 
Nebylo to tak v době této opravy, ale ani v roce 1977, kdy se jihlavský přivaděč začal stavět. Když tudy jedu od dálnice do města, vidím, co se na přivaděči změnilo a vzpomenu si také na mnohé těžkosti a složitosti, které bylo během přípravy a stavby nutné překonat.


V místech bývalé první stavby bylo v prostoru u Starého Pávova v letech 2013-2014 vyřešeno nové napojení průmyslové zóny a silnice II/352 od Polné na přivaděč, později také ochrana této části města protihlukovou zdí. 


Navazující druhá stavba přivaděče – v prostoru letošní opravy – byla stavebně náročná. 
Když jsem před lety se zástupci investora procházel lesíkem podél Smrčenského potoka, nevěřili, že tímto složitým terénem má vést čtyřpruhová silnice. 


Nakonec zde vše dopadlo dobře. Projektanti vypracovali projekt a dodavatelé provedli v letech 1980–83 stavbu tak, že jiné řešení si už nedovedeme představit.
Křižovatka ulice Romana Havelky byla původně navržena a postavena k možnosti napojení pouze od Pávova. 


Pak byla z podnětu města Jihlavy a v součinnosti s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) dostavěna tak, že je nyní příjezd k supermarketům možný i ze směru od Pístova. 

 

Rozhodlo až ministerstvo
Přemostění údolí u bývalého Českého mlýna jsem v úvodní studii z roku 1971 uvažoval jedním mostním objektem v délce 300 metrů. 
Z úsporných důvodů pak bylo provedeno dvěma kratšími mosty, zvlášť nad ulicí Romana Havelky a zvlášť nad řekou Jihlavou. Střední část přivaděče mezi mosty tvoří zemní násypové těleso.  


Následující křížení železniční tratě Jihlava – Horní Cerekev bylo řešeno podjezdem silnice pod touto tratí. 
Muselo být prováděno za vyloučení vlakového provozu. To byla pro cestující železnicí značná komplikace. 
Křižovatku přivaděče s ulicí Jiráskovou jsem ve studii navrhl nadjezdem nad přivaděčem, který měl pokračovat tehdy nezastavěným prostorem po okraji Horního Kosova. 


Toto řešení však nebylo původně vyššími orgány odsouhlaseno.
O uskutečnění našeho záměru mohlo tenkrát rozhodnout jedině ministerstvo. To stanovilo termín jednání na 30. 1. 1989. Jeli jsme do Prahy s malou nadějí na úspěch. 
Vedoucí delegace místopředseda ONV Brunner na jednání u náměstka ministra argumentoval velmi usilovně, ale bezvýsledně. 


Ministerstvo vnitra však v té době mělo v kompetenci řešit i záležitosti životního prostředí. A tak s ohledem na můj poslední argument, že jejich souhlas s pokračováním stavby přivaděče centrem města řeší jen dopravu, ale ne dopad na životní prostředí, nakonec náměstek souhlasil. 
Rozhodl, že stavba přivaděče se bude realizovat dle našeho návrhu, avšak jako silnice dvoupruhová. I tak jsme byli rádi. Práce přípravné i projekční mohly pokračovat.

 

Realizace byla obtížná
Nastalo však zdržení a tak se mezitím k prostoru budoucí trasy silnice přiblížila ve směru od centra Jihlavy zástavba bytových domů a ve směru od Horního Kosova rodinné domy. 


K zábraně šíření nežádoucího hluku od provozu na přivaděči navrhl projektant protihluková opatření – zemní valy, stěny a zeleň. 
Aby bylo řešení účinnější, byl v prostoru ulic Za Prachárnou a Rantířovská realizován silniční tunel v délce 304 metrů. 
Křížení přivaděče s ulicí Pelhřimovskou (nyní silnice II/602) bylo navrženo mimoúrovňově. 


Silnice I/38 je převáděna v celkové délce cca 100 metrů. Příprava a realizace čtvrté stavby byly také hodně složité. 
Územní rozhodnutí, které jsem už jako úředník stavebního úřadu na městském úřadě v Jihlavě v listopadu 1997 vydal, tvořilo 16 stran a obsahovalo celkem 40 podmínek. Stavba byla následně odborem dopravy Okresního úřadu v Jihlavě povolena a po překonání všech problémů provedena.

 

Dobré dílo zůstává
Pak zbýval k dokončení přivaděče na dálnici, vlastně už obchvatu Jihlava jih, poslední úsek od křižovatky Pelhřimovské po ulici Znojemskou na jižním okraji Jihlavy. 
V roce 1977 jsem nevěřil, že se obchvat, navržený částečně ve vojenském prostoru, podaří celý brzy realizovat. 
Události z konce roku 1990 nám pomohly, neboť vojsko prostor opustilo. 


Bylo však ještě třeba odstranit některé vojenské objekty a území pro silnici „vyčistit“. I to musel zajistit investor stavby – ŘSD ČR, správa Jihlava. 
Přeložka silnice I/38 pak byla dostavěna, i když v tomto úseku částečně jinak, než se původně předpokládalo. 
Konečně mohla tehdejší ředitelka ŘSD správy Jihlava Ing. Marie Tesařová 30. 7. 2008 slavnostně předat poslední úsek obchvatu Jihlava jih motoristické veřejnosti k užívání. 


Na realizaci stavby se podílely projekční organizace, zejména Dopravoprojekt Brno a Profi Jihlava, z dodavatelských firem Silnice Brno, závod Jihlava, Colas Jihlava a Stavby silnic a železnic Praha aj. 


Z jednotlivců například Ing. Sedláček, Ing. Sedlák, pan Martének, Ing. Revúcká a řada dalších.
Celá stavba dálničního přivaděče – obchvatu Jihlavy – je minulostí. Obtíže jsou za námi, dobré dílo zůstává. 


V blízké době však budou dokončeny i další velké stavby Vysočiny: jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu, jižní část jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Nové komunikace pak vymyslí, nakreslí a provedou příslušníci další generace, věřme, že také úspěšně.

Diskuze k článku

Nový komentář

Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE
Reklama
23.05.2024 Čtenáři píšíNaše školní motýlí zahrádka

Ve třídě IV. B máme motýlí zahrádku. Před měsícem nám přicestovalo 5 housenek babočky bodlákové. Hanča s Luckou se nabídly, že budou zapisovat a pozorovat, jak nám housenky rostou. ...

Komentáře (0)
22.05.2024 Čtenáři píšíExkurze jihlavských školáků za poznáním

Během jara vyrazili žáci II. stupně jihlavské školy Nad Plovárnou. V pátek 12. dubna se žáci osmých ročníků vydali do Brna. Nejdříve zavítali na Kraví horu do hvězdárny a planetária, ...

Komentáře (0)
19.05.2024 Čtenáři píšíPozor, vosa! Zůstaňte hlavně v klidu

Kamarád pobíhá kolem, máchá divoce rukama a vykřikuje: „Vosa, vosa!“ Strašně se toho hmyzu bojí. Dělá ale, bohužel, vše pro to, aby ho vosa opravdu bodla. Jak se má zachovat správně? ...

Komentáře (0)
16.05.2024 Čtenáři píšíZa poznáním a kulturou do Prahy a Brna

V sobotu 27. 4. se autobusem vydalo 49 seniorů na první výlet z Humpolce do Prahy za poznáním a kulturou. První zastávkou bylo Hlavní nádraží, a to zrekonstruované prostory historické Fantovy ...

Komentáře (0)
15.05.2024 Čtenáři píšíŽáci na autentickém místě bojů za 2. světové války

U příležitosti oslav osvobození naší země, 5. a 8. května, si žáci MŠ a ZŠ Větrný Jeníkov připomněli v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Praze památku sedmi československých parašutistů, ...

Komentáře (0)
13.05.2024 Čtenáři píšíKrásné vzpomínky na LŠU v Třešti

V roce 1963 jsem nastoupila do 1. třídy a současně jsem začala chodit do rytmiky, která byla součástí LŠU. Paní učitelka Kodymová se nás snažila naučit správné držení těla, základní ...

Komentáře (0)
12.05.2024 Čtenáři píšíVítání ptačího zpěvu v Jihlavě přálo počasí

Celkem 53 účastníků, z toho 17 dětí, se v neděli 5. května rozhodlo absolvovat celostátně i celoevropsky organizovanou akci Vítání ptačího zpěvu, kterou pořádala Česká společnost ornitologická ...

Komentáře (0)
09.05.2024 Čtenáři píšíCirkus do škol představil akrobacii

Jako v cirkuse. Tak si připadali třeťáci ze Základní školy Havlíčkova v Jihlavě. Oddíl Akrobat při TJ Sokol Jihlava totiž spustil projekt Cirkus do škol, ve kterém si děti pod vedením ...

Komentáře (0)
08.05.2024 Čtenáři píšíČarodějnický rej v centru

V humpoleckém SeniorCentru bylo během „čarodějnic“ veselo. Personál využil ideálního jarního počasí a připravil pro klienty pestrý program. „Dopoledne prolétly čarodějnice domovem ...

Komentáře (0)
07.05.2024 Čtenáři píšíRej čarodějnic a čarodějů pod vedením našich deváťáků se opět vydařil

„Ježibaba s ježibabou, na kopečku za Jihlavou, radily se, radily, jak by nejvíc řádily...“ Velkým benefitem spojení naší základní a mateřské školy je možnost vzájemné spolupráce ...

Komentáře (0)
28.04.2024 Čtenáři píšíDostávala jsem role spíše statické

Jsem jihlavská rodačka a nyní žiji již 38 let u Tábora. Sice jsem již dlouhou dobu přestěhovaná, ale dění v Jihlavě a okolí stále sleduji. Jednak v Jihlavě žije můj bratr s rodinou a ...

Komentáře (0)
25.04.2024 Čtenáři píšíŽádná práce není těžká, jestliže nás baví

Polytechnická výchova (vzdělávání) je proces, který vede k osvojení si technických poznatků a dovedností a ke kladnému vztahu k technice. Jsme děti ze třídy Medvídků a Berušek. Už ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net