Reklama
Dnes je čtvrtek 23.01.2025     svátek má Zdeněk

Při výstavbě přivaděče bylo nutné překonat mnohé těžkosti a složitosti

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

26.10.2023 Čtenáři píší/Komentáře (0), autor:
Ing. Ivan Brzák

Nedávno byla dokončena oprava dálničního přivaděče – silnice I/38 – v úseku od křižovatky se silnicí Smrčenskou po ulici Romana Havelky v Jihlavě. Jízda k dálnici a do průmyslové zóny bude zase rychlejší a jednodušší.

 
Nebylo to tak v době této opravy, ale ani v roce 1977, kdy se jihlavský přivaděč začal stavět. Když tudy jedu od dálnice do města, vidím, co se na přivaděči změnilo a vzpomenu si také na mnohé těžkosti a složitosti, které bylo během přípravy a stavby nutné překonat.


V místech bývalé první stavby bylo v prostoru u Starého Pávova v letech 2013-2014 vyřešeno nové napojení průmyslové zóny a silnice II/352 od Polné na přivaděč, později také ochrana této části města protihlukovou zdí. 


Navazující druhá stavba přivaděče – v prostoru letošní opravy – byla stavebně náročná. 
Když jsem před lety se zástupci investora procházel lesíkem podél Smrčenského potoka, nevěřili, že tímto složitým terénem má vést čtyřpruhová silnice. 


Nakonec zde vše dopadlo dobře. Projektanti vypracovali projekt a dodavatelé provedli v letech 1980–83 stavbu tak, že jiné řešení si už nedovedeme představit.
Křižovatka ulice Romana Havelky byla původně navržena a postavena k možnosti napojení pouze od Pávova. 


Pak byla z podnětu města Jihlavy a v součinnosti s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) dostavěna tak, že je nyní příjezd k supermarketům možný i ze směru od Pístova. 

 

Rozhodlo až ministerstvo
Přemostění údolí u bývalého Českého mlýna jsem v úvodní studii z roku 1971 uvažoval jedním mostním objektem v délce 300 metrů. 
Z úsporných důvodů pak bylo provedeno dvěma kratšími mosty, zvlášť nad ulicí Romana Havelky a zvlášť nad řekou Jihlavou. Střední část přivaděče mezi mosty tvoří zemní násypové těleso.  


Následující křížení železniční tratě Jihlava – Horní Cerekev bylo řešeno podjezdem silnice pod touto tratí. 
Muselo být prováděno za vyloučení vlakového provozu. To byla pro cestující železnicí značná komplikace. 
Křižovatku přivaděče s ulicí Jiráskovou jsem ve studii navrhl nadjezdem nad přivaděčem, který měl pokračovat tehdy nezastavěným prostorem po okraji Horního Kosova. 


Toto řešení však nebylo původně vyššími orgány odsouhlaseno.
O uskutečnění našeho záměru mohlo tenkrát rozhodnout jedině ministerstvo. To stanovilo termín jednání na 30. 1. 1989. Jeli jsme do Prahy s malou nadějí na úspěch. 
Vedoucí delegace místopředseda ONV Brunner na jednání u náměstka ministra argumentoval velmi usilovně, ale bezvýsledně. 


Ministerstvo vnitra však v té době mělo v kompetenci řešit i záležitosti životního prostředí. A tak s ohledem na můj poslední argument, že jejich souhlas s pokračováním stavby přivaděče centrem města řeší jen dopravu, ale ne dopad na životní prostředí, nakonec náměstek souhlasil. 
Rozhodl, že stavba přivaděče se bude realizovat dle našeho návrhu, avšak jako silnice dvoupruhová. I tak jsme byli rádi. Práce přípravné i projekční mohly pokračovat.

 

Realizace byla obtížná
Nastalo však zdržení a tak se mezitím k prostoru budoucí trasy silnice přiblížila ve směru od centra Jihlavy zástavba bytových domů a ve směru od Horního Kosova rodinné domy. 


K zábraně šíření nežádoucího hluku od provozu na přivaděči navrhl projektant protihluková opatření – zemní valy, stěny a zeleň. 
Aby bylo řešení účinnější, byl v prostoru ulic Za Prachárnou a Rantířovská realizován silniční tunel v délce 304 metrů. 
Křížení přivaděče s ulicí Pelhřimovskou (nyní silnice II/602) bylo navrženo mimoúrovňově. 


Silnice I/38 je převáděna v celkové délce cca 100 metrů. Příprava a realizace čtvrté stavby byly také hodně složité. 
Územní rozhodnutí, které jsem už jako úředník stavebního úřadu na městském úřadě v Jihlavě v listopadu 1997 vydal, tvořilo 16 stran a obsahovalo celkem 40 podmínek. Stavba byla následně odborem dopravy Okresního úřadu v Jihlavě povolena a po překonání všech problémů provedena.

 

Dobré dílo zůstává
Pak zbýval k dokončení přivaděče na dálnici, vlastně už obchvatu Jihlava jih, poslední úsek od křižovatky Pelhřimovské po ulici Znojemskou na jižním okraji Jihlavy. 
V roce 1977 jsem nevěřil, že se obchvat, navržený částečně ve vojenském prostoru, podaří celý brzy realizovat. 
Události z konce roku 1990 nám pomohly, neboť vojsko prostor opustilo. 


Bylo však ještě třeba odstranit některé vojenské objekty a území pro silnici „vyčistit“. I to musel zajistit investor stavby – ŘSD ČR, správa Jihlava. 
Přeložka silnice I/38 pak byla dostavěna, i když v tomto úseku částečně jinak, než se původně předpokládalo. 
Konečně mohla tehdejší ředitelka ŘSD správy Jihlava Ing. Marie Tesařová 30. 7. 2008 slavnostně předat poslední úsek obchvatu Jihlava jih motoristické veřejnosti k užívání. 


Na realizaci stavby se podílely projekční organizace, zejména Dopravoprojekt Brno a Profi Jihlava, z dodavatelských firem Silnice Brno, závod Jihlava, Colas Jihlava a Stavby silnic a železnic Praha aj. 


Z jednotlivců například Ing. Sedláček, Ing. Sedlák, pan Martének, Ing. Revúcká a řada dalších.
Celá stavba dálničního přivaděče – obchvatu Jihlavy – je minulostí. Obtíže jsou za námi, dobré dílo zůstává. 


V blízké době však budou dokončeny i další velké stavby Vysočiny: jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu, jižní část jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Nové komunikace pak vymyslí, nakreslí a provedou příslušníci další generace, věřme, že také úspěšně.

Diskuze k článku

Nový komentář

Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE
ReklamaReklamaReklama
Reklama
01.01.2025 Čtenáři píšíBranně-vědomostní soutěž

V pondělí 9. prosince se konala branně-vědomostní soutěž na základní škole ve městě Svratka pod taktovkou příslušníků POKOS Krajského vojenského velitelství Jihlava (KVV). Řídícím ...

Komentáře (0)
31.12.2024 Čtenáři píšíNaše předvánoční akce

Pojďme se dojmout! Tak bych nazvala vánoční vystoupení žákyň naší školy, které chodí do Muzikálových kroužků. Je prosinec, uf, už všechno umíme, na školní Mikulášské besídce jsme ...

Komentáře (0)
29.12.2024 Čtenáři píšíMoje první lyže

Je mi skoro 80 let, chůze mi už tak nejde, tak vzpomínám na léta, kdy jsem ještě běhal jako čamrda. Když jsem chodil do 1. třídy, na Zdeňkově se ještě soukromě hospodařilo. Ten rok brzy ...

Komentáře (0)
19.12.2024 Čtenáři píšíČerti, andělé a Mikuláš přilákali stovky návštěvníků do Velkého Beranova

V pátek 6.12. se fotbalové kabiny ve Velkém Beranově proměnily v pravé peklo plné čertů a andělů a dokonce přišel i Mikuláš. Nezisková akce, která byla určena především dětem, však ...

Komentáře (0)
19.12.2024 Čtenáři píšíPředvánoční vycházka našich prvňáků

Děti z první třídy jihlavské ZŠ T. G. Masaryka se vydaly do centra města vychutnat si předvánoční atmosféru. Nejdříve hodnotily nazdobené stromečky v Parku Gustava Mahlera a poté pokračovaly ...

Komentáře (2)
18.12.2024 Čtenáři píšíMikulášská besídka dřevěnomlýnské školy

V úterý 3. prosince se v Divadle Na Kopečku konala tradiční předvánoční besídka žáků ZŠ Havlíčkova. Mikulášské besídky se zúčastnil celý 1. stupeň a někteří žáci II. st. I ...

Komentáře (0)
18.12.2024 Čtenáři píšíBesídka pod hlavičkou vysočinské ukrajinské rady

Ve středu 4. 12. se uskutečnila Mikulášská besídka pro ukrajinské děti. Pořádala ji Ukrajinská Rada Kraje Vysočina v klubovně na Okružní ulici v Jihlavě. Zúčastnilo se jí cca 70 nadšených ...

Komentáře (2)
15.12.2024 Čtenáři píšíSpolužáci z Kněžic měli sraz

Letos mají za sebou sraz spolužáci ročníku 1957 z Kněžic. Viděli se rádi a už se těší na další setkání. Máte za sebou setkání bývalých spolužáků ze školy? Ať už jste spolu ...

Komentáře (0)
12.12.2024 Čtenáři píšíProjekt Mahler všemi smysly

V podzimních měsících se na ZŠ a MŠ Jihlava, Nad Plovárnou uskutečnil projekt s názvem Mahler všemi smysly pro žáky druhého stupně. Děti ze šestých a sedmých ročníků se vydaly do ...

Komentáře (1)
11.12.2024 Čtenáři píší170 let od otevření rozhledny na Šacberku

Magický vrch Šacberk stojí jako maják střežící své okolí. Nevysoký leč výrazný vrch se stal uctívaným symbolem celého okolního kraje. Ve 12. století se zde od prvních chvil provozovala ...

Komentáře (0)
08.12.2024 Čtenáři píšíI Hojkovští zahájili advent

Advent je čtyřtýdenní období před Vánoci, kdy se věřící připravují na narození Ježíše Krista. Jak již tradičně, se v předvečer první adventní neděle sešli hojkovští sousedé ...

Komentáře (0)
06.12.2024 Čtenáři píšíVánoční výzdoba už září

Uplynulý víkend začal adventní čas. Radek Zvolánek nám zaslal snímek z rozzářených Starých Hor. Jak vypadá vánoční výzdoba u vás? Dejte nám vědět na e-mail: redakce@jihlavske-listy.cz, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net