„Je to zvláštním způsobem uspokojivé, ta cesta od nápadu k děkovačce…“ Martin Kolář
Martin Kolář, přezdívaný „Skřítek“, pochází z širšího okruhu rodiny Kolářových, která je výrazným fenoménem na poli kulturního dění v Jihlavě a okolí.
Toto prostředí ho výrazně ovlivnilo i v jeho divadelním směřování. Přesto ho teprve ve druhém ročníku studia na průmyslovce kamarádka přivedla do dramatického oboru na Lidové škole umění v Jihlavě, kde jej posléze pedagožka Jana Kočí nasměrovala na divadelní školu.
Někdy mezi svým 12. a 14. rokem viděl svá první představení brněnské Husy na provázku, Ha-Divadla a dalších souborů, které zval do Jihlavy jeho strýc, organizátor Milan Medvěd Kolář. Silný vliv na něho měla např. představení Brechtovy Svatby v Scherhauferově režii nebo inscenace Koncert V, ale také představení Cimrmanů.
Navštěvoval činoherní Ho-rácké divadlo, od roku 1988 jezdil do letní Telče, kde byly součástí folkového festivalu také divadelní produkce. Znovu se tak potkával s Husou na provázku či Ha-Divadlem, zajížděli sem J. Dušek, Divadlo Klauniky či Bolek Polívka. K zásadním momentům řadí Kolář např. setkání s Léblovou inscenací Výběrčí.
Obor rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika vystudoval na Divadelní fakultě brněnské JAMU v letech 1993-1998. Do dubna roku 2000 poté působil jako vychovatel v organizaci Denní a týdenní pobyt mládeže Jihlava, další tři roky pracoval na pozici odborného referenta na odboru školství, kultury a tělovýchovy jihlavského magistrátu.
Krátce byl obchodním referentem v Hotelu Gustav Mahler Jihlava, poté v letech 2005-2008 vedl Klub pacientů Psychiatrické léčebny. Od začátku školního roku 2008/2009 nastoupil na post učitele literárně-dramatického oboru Základní umělecké školy v Jihlavě, kde působí dosud.
V několika souborech se tu pod jeho vedením seznamovaly s divadelní tvorbou stovky dětí. Inscenace, které s nimi z pozice pedagoga dramatiky tvoří na principu společného hledání témat a přístupů a kolektivní režie, získaly řadu ocenění na divadelních festivalech.
K žákům se staví partnersky, rovnocenně a kolegiálně. „Hážu dětem nějakou energii, sem tam trošku, a pak si ji od nich beru zpátky, když začnou rozvíjet nápady a začne vznikat něco zajímavého - to jsou pak vlny, někdy až tsunami. A čím méně mám energie, tím jsou ty vlny menší. Je to takové absurdní perpetuum mobile – funguje to skoro samo, ale všichni musíme pořád šlapat,“ komentuje M. Kolář svoji roli učitele.
Dramatik, režisér, herec
Jako dramatik je autorem textů komediálního žánru s výraznými a aktuálními společenskými, ale i politickými tématy.
Po roce 2000 spoluzaložil s přáteli z jihlavského divadelního prostředí nezávislé divadelní studio De Facto Mimo (DFM). Do roku 2005 soubor působil ve vlastním sálku ve dvoře domu v Brněnské ulici. Po odmlce, kdy se studio pod Kolářovým vedením věnovalo takřka výhradně tvorbě pro dětské publikum, nalezlo v roce 2011 domovskou scénu v nově otevřeném divadle DIOD Sokola Jihlava.
DFM zkouší ve sklepním prostoru Pivovaru Jihlava. Martin Kolář - dramatik se stal jeho takřka výlučným kmenovým autorem a režisérem. Ve většině inscenací pro děti i pro dospělé publikum si také sám zahrál coby herec.
Stejně jako v dramatické tvorbě, také ve svém herectví čerpá ze schopnosti pozorovat a přirozeně přenášet reálné prožitky do divadelního prostoru.
Soubor DFM se pod jeho vedením opakovaně účastnil národních přehlídek neprofesionálního divadla, včetně Jiráskova Hronova (2002, Hukot 4). Kolářovy inscenace vidělo publikum také na mezinárodních festivalech ve Finsku, Jižní Koreji, Itálii nebo na Slovensku.
Jeho texty realizovala rovněž profesionální česká divadla (Mahenova činohra ND Brno, Městské divadlo Most, Divadlo Polárka Brno, Divadelní studio Marta, Malá scéna Zlín). Jihlavské Horácké divadlo inscenovalo na podzim 2021 v režii Michala Skočovského Kolářovu satirickou komedii Zahrádky.
„Netuším. Vůbec nevím, kde se to vzalo. Je to snazší než stavět rozhledny a bezpečnější než cestovat na druhý konec světa. Je to zvláštním způsobem uspokojivé, ta cesta od nápadu k děkovačce,“ uvažuje M. Kolář nad svojí motivací dělat divadlo.
Jako autor vždy potřebuje silné téma: „Vždycky je aktuální, ale při psaní ho tak šikovně zahrnu a obalím textem, že ho pak sám těžko hledám. Ale je tam. A třeba ze hry Zabít málo, kterou teď máme s DFM na repertoáru, to leze čím dál víc. Bohužel.“
Čím dál méně podle svých slov rozumí zažitému „štatulkování“ a rozdělování mezi profesionálním a amatérským divadlem. „My prostě hrajeme, baví nás to, lidi na nás chodí. Já si doma všechno rozděluju do krabiček, ale u divadla to fakt nepotřebuju. Buď mě baví, nebo nebaví. A často mám pocit, že tomu vůbec nerozumím.“
MgA. Martin Kolář
* 27. 8. 1972, Jihlava
Vystudovaný dramatik, vedoucí osobnost, kmenový autor, režisér a herec poloprofesionálního činoherního souboru De Facto Mimo Jihlava. * Pedagog literárně-dramatického oboru Základní umělecké školy v Jihlavě.
Scénáře, režie a herecká účast
Martina Koláře:
De Facto Mimo Jihlava (výběr)
Šaškumprásk Kašpárek a drak Modrej drahokamen aneb Zelená Gizela a Mrkvajzníci Zelené prasátko Kája v cirkuse vánoční hra Narodil se Ježíšek (pouliční divadlo).
Námluvy (autor A. P. Čechov) Voda na kafe (režie Milena Hurajová) Nedonošený klokan (režie Dagmar Brtnická) Výběrčí (autor M. Uhde) Hukot 4 Návrat zpopelněného (autor P. H. Cami, spolurežie Dagmar Brtnická a Martin Ruml).
Groteska Kleštěnec z pralesa (autor P. H. Cami) Láska a jiné superschopnosti Hukot 4 (a půl) Žijí mezi námi Třetí světová láska Genderama Zabít málo.
Jako spoluautor, režisér a herec realizoval od roku 2001 také sérii poloimprovizovaných společensko-satirických kabaretů De Facto Mimochodník.
Společně s performerem a hudebníkem Matějem Kolářem od roku 2004 vystupoval v pouličním představení s africkou tematikou Unkulunkulu.
Zejména pod hlavičkou DFM se podílel na programech mimo studio (Týden duševního zdraví PL Jihlava, havířská pouť na Jánském kopečku, kejklířská pouliční akce Saltimbango, akce k otevírání nových pavilonů v Zoo Jihlava, Hodokvas Roštejn, moderování akcí, čtení dětem, vánoční Živé betlémy DFM v Divadle Na Kopečku Jihlava apod.).
Realizace NaKop Tyjátr Jihlava
Trampoty brouka Pytlíka (autor O. Sekora) - dramatizace a režie M. Kolář (2005).
Divadelní realizace textů
Mahenova činohra ND Brno – Malý princ (texty písní) Městské divadlo Most – Voda na kafe Divadlo Polárka Brno – Šaškumprásk, Pozdvižení v Lexiku, Brouk Pytlík Divadelní studio Marta – Pozdvižení v Lexiku Malá scéna Zlín – Modrej drahokamen Český rozhlas Brno – Vyzvánění, Nedonošený klokan, Jako v pytli Český rozhlas Praha – Nezvyklé krásy Český rozhas České Budějovice – Voda na kafe Česká televize – scénáře pro seriály TV MiniUni, Kája a Mat+Ema+Tika, Skautská pošta 1918.
Publikační činnost (výběr)
Povídky ve sbírkách Mlok 2001 - sborník vítězných prací O cenu Karla Čapka (Straky na vrbě, 2001) Kočas (Straky na vrbě, 2001) Zabij mě líp (Listen, 2005) Pod kočičími hlavami (Trifid, 2008) časopis Pevnost Divadelní texty a reportáže v časopise Amatérská scéna Společenstvo Pevnosti (Fantom Print, 2014) Dvanáct nesmrtelných (Argo, 2015).
Diskuze k článku