Reklama
Dnes je pátek 29.11.2024     svátek má Zina

Prašné a blátivé Pístovské mokřady

S POSÁDKOU Martina Macíka mladšího (druhý zprava) se chtěl fotit snad každý.
S POSÁDKOU Martina Macíka mladšího (druhý zprava) se chtěl fotit snad každý.

17.9.2021 Sport/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

Sympatický a na všechny strany úsměvy rozdávající, takový byl nejen Martin Macík mladší, ale celý jeho tým, který se na Pístovských mokřadech představil. A dovezl svou liazku se jménem Franta, se kterou předvedl několik exhibičních jízd na cestě u kukuřičného pole. Tam byla i navršená hlína, aby kamion mohl skočit a lidé na vlastní kůži zažili, jak to vypadá, když se deset tun železa dostane do vzduchu.

Když Martin na prašné cestě uvedl kamion do řízeného smyku, zaprášil absolutně všechny. Nikdo si ale nestěžoval. Vždyť byl celý od prachu od věhlasného závodníka, který dokázal letos na Dakaru dojet na čtvrtém místě. A tři etapy dokonce vyhrál!

Teprve dvaatřicetiletý a už se stal motoristickou ikonou. I proto se s ním lidé fotili a nechávali si podepisovat nejen programy, ale třeba i pouzdro na mobil nebo ruku, kterou si pak dlouho odmítali umýt. 

Pro Jihlavské listy Martin Macík zavzpomínal na své začátky. „Začal jsem jezdit závody po boku mého táty, naučil mě jezdit na motorce, když mi bylo 5-6 let,“ vypráví. Otec, ač tiskař, sám jezdil offroadové závody a pak si koupil kamion, aby na něm zkusil Dakar. Skončil dvanáctý.  A syn Martin vždy byl u toho.

„Udělal jsem si papíry, jezdil závody, ve všem jsem seděl. Až když jsem studoval vysokou školu, tak táta přišel s tím, že bych mohl dělat navigátora, a tak to začalo,“ říká a jmenuje tehdejšího pilota kamionu Vlastimila Vildmana. To se psal rok 2012. Po dvou letech „funkce“ navigátora se sám stal pilotem. 

Kamion? Strašně nepohodlný!

Podle Martina je Dakar něco zcela jiného než třeba F1, kdy se jezdci odmalička učí jezdit na motokárách. V offroadovém závodění nestačí být rychlý, ale „musíte to mít v hlavě srovnané. Třeba až ve 30-40 letech. Jezdí se fakt rychle, ale do toho musíte používat další věci ne jak na okruhu, kde ten pud strachu musíte stáhnout, protože tam jezdí obrovskými rychlostmi, ale jedou relativně rovně, když to řeknu blbě, takže v tom je obrovský rozdíl.“

A jak dodá, je třeba se vlastně od mládí motat kolem motorů a musí vás to neskutečně bavit. „Když dnes sednu do kamionu, už to není pro mě wow jako pro lidi tady, protože jsem u toho odmalička. Můj táta začal závodit v roce 2002, když mi bylo 13 let,“ doplňuje.

V Dakaru jsou kategorie bugin, motocyklů, aut, kamionů… Dají se srovnat?

„Každá kategorie je něčím šílená a něčím jedinečná. Strašně nerad to porovnávám. ´Samozřejmě u nás je to nejtěžší i nejrychlejší´, to říká každá kategorie,“ usměje se, „to je normální. Já jsem jezdil ve všem a vím, že motorka je hrozně náchylná na bezpečnost, protože vypustíte motorku, uděláte jednu chybu a jste v řiti. U kamionu nebo auta to tak není. Sedíte uvnitř.“

Ale i kamion má své „stinné“ stránky, je totiž strašně nepohodlný na jízdu. A Martin vysvětluje, že sice mají třicet centimetrů pružící hmoty, ale hmotnost deseti tun se musí projevit.

„Takže pro nás to je mnohem nepohodlnější vevnitř, ale auta zase jedou 200 za hodinu, já jedu 140 km za hodinu. Takže všechno to má svoje. Já začal a skončil u kamionů, a to z toho důvodu, že mě fascinuje, co to auto dokáže udělat. A táta v tom závodil a je to kategorie, která je mi blízká a vím, že jsme v ní schopni uspět, a jsme tu od toho, abychom závodili a abychom vyhráli, takže se snažím být co nejlepší,“ vyznává se.  

Jak na Rusy?

Je vůbec možné porazit Rusy, kteří kategorii kamionů již několik let vévodí? „V několika etapách jsme je porazili, takže jsme ukázali, že to jde,“ zní Martinova odpověď.

„Ale potřebujeme k tomu hrozně síly, štěstí a všechno si musí sednout jak prdel na hrnec, od techniky počínaje, posádky bez chyb, navigátor bez chyb, auto se nesmí zničit, cokoliv zkazit. Vždycky něco zničíte, ale ne moc a ten tým musí fungovat jak švýcarský hodinky, jak se říká. A tak, aby nám to auto přes noc dali technici do kupy.“

Jak dodává, není to jen o penězích. Hrají sice roli, ale již menší, protože dnes díky sponzorům a partnerům a vlastní podnikatelské činnosti dokáží rozpočet naplnit.

Rodinné podnikání, to není jen tiskárna, ale i byznysová stavba kamionů. „Díky lidem, kteří si u nás kupují kamiony, můžeme závodit a ukazovat, že ten kamion na to má. A ti lidé ten kamion chtějí, protože má na to, být nejlepší.“

A když se něco pokazí, napraví to zlaté české ruce. „Ty si umí vždycky poradit, tak to je,“ říká Martin a pak vysvětlí, v čem jsou Rusové opravdu silní a v čem jsou rozdílní oproti jiným týmům. 

„Mají čtyři auta, čtyři stejné posádky, všichni čtyři mohou vyhrát. I když budeme mít čtyři auta v týmu, nikdy nebudeme mít čtyři posádky, které můžou vyhrát. Máme jednu, možná dvě a v ten moment se naše šance krátí. To je statistika. A když chcete jet na špičce, tak je to 50 na 50, buď něco utrhnete, něco nabouráte, něco se stane.“

Každý si pak může vypočítat, jaká šance je na vítězství. To ale neznamená, že se o to v příštím Dakaru opět nepokusí.

Martin Macík  a Martin Prokop

Náš nejlepší automobilový závodník na Dakaru je jihlavský Martin Prokop, nelze ho proto nezmínit. Nechtěl by si Martin Macík se svým křestním jmenovcem vyměnit kamion za auto a naopak?

Usměje se: „Zatím jsme se neměnili, ale myslím, že to můžeme zkusit, protože jeden druhému věříme v rámci toho, co umíme za volantem. Martin si to zkusil za volantem kamionu, takže moc dobře ví, jaké to je a myslím, že už řekl, že se do toho už nikdy nechce vrátit a sednout. Nicméně to možná někdy zkusíme.“

Oba Martinové patří k našim dakarským špičkám. Macík junior přikývne: „On (Martin Prokop) je nejlepší česká posádka v autech, my jsme nejlepší česká posádka v kamionech, a v ten moment jsme tahouni české reprezentace. Doufám, že to zůstane, protože zajíždí výborné výsledky a nám se zatím taky daří. Věřím, že to tak bude i nadále a nechme se překvapit, co Dakar 2022 přinese.“

Více v tištěném vydání JL s datem 17.9.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
ReklamaReklama
Reklama
14.11.2024 SportKostelní zvony odbily poledne a remízu

Historie se opakovala… Jak v podzimním domácím duelu, tak v předehrávaném úvodním jarním kole Chance Národní ligy fotbalisté FC Vysočina remizovali s Vyškovem 1:1. Porážku na půdě spolufavorita ...

Komentáře (0)
13.11.2024 SportVítězství proklouzlo Dukle mezi prsty

Aj, to je škoda… Jihlavští hokejisté sahali v páteční dohrávce 1. kola Maxa ligy po vítězství na ledě Přerova. Hubený náskok 1:0 držela Dukla ještě 114 sekund před koncem řádné ...

Komentáře (0)
12.11.2024 SportKubelíkův návrat na regionální trůn

Polovina finalistů 12. ročníku Atleta Vysočiny mohla oprávněně pomýšlet na první místo, ale jihlavský sprinter Eduard Kubelík držel v ruce nejsilnější trumf. Tradiční anketu opanoval ...

Komentáře (0)
08.11.2024 SportTelč spoléhá na vyrovnané útoky

Základní část krajské ligy Vysočiny se blíží k polovině a hokejisté Telče drží slib, že budou nahánět favority a budou se držet do čtvrtého místa. „Jenom to ´béčko´ Velkého ...

Komentáře (0)
07.11.2024 SportVítězná rozlučka s podzimní částí

Barva dresů předznamenala soupeřovu porážku… Fotbalisté FC Vysočina porazili v podzimní domácí derniéře Opavu 2:0. Na dušičkový den Slezané symbolicky oblékli černé trikoty. „Cítil ...

Komentáře (0)
06.11.2024 SportPropásli příležitost vyřadit extraligistu

Výsledek je drtivý (1:7), ale dvě třetiny bylo utkání vyrovnané. Hokejbalisté Sportovního klubu Jihlava bohužel nabídnutou možnost postoupit přes extraligový Letohrad do dalšího kola Českého ...

Komentáře (0)
11.11.2024 SportV České republice ještě neprohrála

Dvě medaile z mistrovství světa v thajském boxu přivezla Karolína Mašterová z Rokytnice nad Rokytnou, která reprezentuje třebíčský oddíl Thaibox Devils. Jak se čtrnáctiletá Karolína k ...

Komentáře (0)
03.11.2024 SportZlatý hattrick a prvenství v poháru

Jsou jako torpéda, a je jedno, jestli jde o bazénové plavání, nebo otevřenou vodu… Kam reprezentantky Jihlavského plaveckého klubu Jasmína a Leontýna Trněné přijedou, tam sbírají úspěchy. ...

Komentáře (0)
02.11.2024 SportZemřela Marie Pospíšilová

Smutná zpráva pro jihlavskou atletiku a školství. Minulou sobotu zemřela Mgr. Marie Pospíšilová. Bývalé cvičitelce, kantorce a trenérce bylo 95 let. Marie Pospíšilová pocházela z Třebíče. ...

Komentáře (0)
01.11.2024 SportZemřel Jaroslav Tuna

Obrovská rána nejen pro triatlonovou veřejnost na Vysočině. Minulý pátek náhle zemřel Jaroslav Tuna. Dlouholetému úspěšnému závodníkovi bylo 47 let. „Jarda byl vynikající sportovec ...

Komentáře (0)
30.10.2024 SportFavorita mohli potrápit, ale ne porazit

Překvapení se nekonalo, byť v něj hráči i hlasití diváci po nadějném startu utkání doufali… Basketbalisté BC Vysočina drželi s prvoligovým týmem CZ.Academy krok jenom v prvním poločase ...

Komentáře (0)
26.10.2024 SportJihlavské plavce přijal prezident

Bazén a plavky na chvíli vyměnili za Pražský hrad a společenské oblečení. Závodníci Jihlavského plaveckého klubu (JPK) se předminulé úterý setkali s českým prezidentem Petrem Pavlem. ...

Komentáře (4)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net