VZDÁLENOST metr a půl z boku od cyklisty dost možná bude od července při předjíždění povinná. Jak se ale bude boční odstup kontrolovat, zůstává otázkou. Pro představu jsme vzdálenost nafotili s vedoucí jihlavské cykloprodejny Kristýnou Křišťálovou. Foto: David Kratochvíl
Novinka v zákoně o silničním provozu, kterou koncem dubna schválili poslanci, budí emoce. Jde o povinný boční odstup při předjíždění cyklisty. V praxi to znamená, že by už od července letošního roku museli řidiči míjet jezdce na kole alespoň ve vzdálenosti jednoho a půl metru.
Jenže novelizace se ve finále prakticky nikomu nelíbí. Dopravní policie poukazuje na to, že nařízení bude těžko vymáhat, s rozpaky změnu v zákoně vyhlíží i majitelé autoškol, řidiči, kolaři a rezervovaný postoj k novince zastává i šéf Senátu Miloš Vystrčil.
„V tuhle chvíli na to neříkám nic. Teprve se o tom budeme bavit s experty. Obecně snaze chránit cyklisty rozumím. Otázka je, jestli je potřeba to dělat tím, že vymezíte nějakou vzdálenost, nebo se spolehneme na to, že se k nim řidiči budou chovat ohleduplně,“ komentuje to.
Právě v horní komoře parlamentu budou změnu projednávat v průběhu června letošního roku. Když najde podporu v Senátu a podepíše ji i prezident Miloš Zeman, měli by se novým nařízením na silnicích řídit úplně všichni.
Návrh skupiny poslanců novelizaci zákona obhajuje tím, že právě kvůli bezohledností některých řidičů vůči cyklistům přibývá počet dopravních nehod.
„Zvláště v poslední době v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru stoupají počty cyklistů, vytíženost cyklostezek a spolu s tím bohužel také nehody,“ píše se ve zprávě k novele.
Dopravní policisté sice tvrdí, že bezpečný odstup při předjíždění cyklisty ze strany motoristů je důležitý, ale k poslaneckému návrhu mají připomínky. Připomínají, že podle loňské celorepublikové statistiky nehodovosti není vzdálenost při předjíždění významným problémem.
V roce 2020 došlo totiž k celkem 30 karambolům při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem bez dostatečného bočního odstupu. Jeden člověk při nich zahynul. Ze statistik jde taky vyčíst, že jde až o dvanáctou nejčastější příčinu dopravní nehodovosti v Česku.
Marek Jašek z Rapotic na Třebíčsku, vášnivý cyklista, který ve volném čase tráví jako kolař hodně času, se na problematiku snaží dívat i jako řidič osobního vozu. Jako podnikatel ročně najezdí v průměru kolem 80 tisíc kilometrů.
„Jako cyklista silnice nevyhledávám záměrně. Jen k nutnému přejezdu na cyklostezku nebo do lesa. Mám na novelu poměrně jasný názor. Myslím, že úplně postačí, když všichni na silnicích budeme používat zdravý rozum. Myslím, že touhle novinkou akorát budou vznikat na komunikacích nové nebezpečné situace, protože budete muset k dodržení odstupu od cyklisty přejíždět plnou čáru, a to mi prostě nepřijde správně,“ míní.
V rozpacích jsou zatím z novelizace i majitelé autoškol. Podle nich každý rozumný řidič už nyní bezpečnou vzdálenost od cyklisty na silnici dodržuje.
„Podle současných pravidel nesmíte přejet plnou čáru. Někde jsem četl, že novelizací by bylo povoleno ji přejet. Jinak by to nedávalo smysl, protože by vzdálenost jinak nešla dodržet. Nemyslím si ale, že by to byla věc, která bude pro cyklisty na silnici znamenat větší bezpečí. V tuhle chvíli my sami nevíme, jak to bude vypadat,“ říká šéf autoškoly v Telči Jakub Nosek.
Proti chystané novelizaci se postavila i šéfka BESIP na Vysočině Veronika Vošická Buráňová. „Osobně s tím nesouhlasím! Proč vytvářet zákon pro zákon? Jak se to bude měřit, kontrolovat, obhajovat? O to víc mne mrzí, že to je forma poslaneckého návrhu, která nebyla konzultována s odborníky, tedy kromě těch, kteří mnohdy až ortodoxně zastávají názory cyklistů na úkor ostatních,“ prohlásila na Facebooku.
Diskuze k článku
Vystrčile a spol., pokud to předjíždění cyklystů jde v Německu, tak to půjde i u nás:.
https://zdopravy.cz/nemecko-meni-pravidla-silnicniho-provozu-zvysi-pokuty-vice-ochrani-chodce-a-cyklisty-42746/
Tu vymahatelnost můžete konzultovat s Němci.
-----------------------------------------------------------------------
Jiné novinky z německé novely:
Zákon současně řeší i sankce za porušení vytváření takzvané záchranářské uličky při zácpě, pokuta za nedodržení pravidla stoupne na 320 eur. Správní úřady mohou takovým řidičům uložit i zákaz řízení. Podobně zákon umožní zakázat například na měsíc řízení těm, kteří ve městě překročí povolenou rychlost o více než 21 kilometrů v hodině. Je trestáno takzvaného auto-pózování. Má jít o pokuty za způsobení zbytečného hluku či zbytečné popojíždění tam a zpět.
Ten hluk a smrad u nás zpusobují např. majitelé starších nafťáků před markety či obchody kdy jdou nakoupit a auto nechají bezohledně běžet. Ten měsíční zákaz za překročení rychlosti ve městě o více než 21km/h by byl pro některé naše řidiče vyživný :)
Co takhle zákazat pohyb cyklistů po všech silnicích mimo město :) Cyklostezek a polňaček mají dost. Někde ve městech mají vyhrazené proužky :)
F. Šimek | 2021-05-03 10:19:45 |
Reagovat:-)))
Hele to je fakt sranda. Který cyklista nad 30 let věku může říct, že lepší než uzákonit boční odstup je používat zdravý rozum. To přece vůbec není jen o zdravém rozumu. Nezkušení nebo nevyježdění to nedělají schválně, prostě je to nenapadne. Pokud je v autoškole naučí dodržet odstup, budou to ve větší mníře dělat. Cokoli se tady uzákoní na ochranu chodců a cyklistů je v pořádku. Vám nepřijde divný, že jdete po ulici v úplným centru města (v Jihlavě dokonce v pěší zoně) a auta mají tak nějak automaticky přednost?
Dotaz směřujte předsedovi Komise pro dopravu města :)
F. Šimek | 2021-05-03 11:18:36 |
Reagovatten 1,5 m
se mi zdá docela moc, tady spíš jde o vzájemnou ohleduplnost, tedy rozumný odstup automobilu od cyklisty (1 m), ale také něco od cyklistů, to je nejezdit prostředkem silnice, nejezdit 2 vedle sebe, ciž dělají rádobysportovci v dresech a nejezdit nasosaní. No a nakonec od silničářů začít konečně čistit a udržovat kraje vozovek, aby se cyklista nemusel bát, kdy píchne duši.
chroustik | 2021-05-05 15:16:05 |
Reagovat