Noviny jihlavské radnice , 27.05.2016
Náměstek primátora Jaroslav Vymazal má na starost úsek dopravy a služeb a správu realit a bytů ve vlastnictví města. Zajímá nás proto jeho pohled na tyto oblasti.
Začněme náš rozhovor vaším pohledem na výtky některých zastupitelů na způsob jednání v případě vystoupení Jihlavy na konci roku 2012 z dobrovolného svazku obcí Svaz vodovodů a kanalizací Jihlavsko (SVAK). Jaký je váš pohled dnes?
Slibem zastupitele jsem se zavázal, že budu hájit zájmy města „s péčí řádného hospodáře“. Jestliže zjistíte, že ekonomika při správě vodohospodářské struktury v jiných městech funguje daleko lépe, ptáte se po příčině, proč tomu tak není v našem městě. Rok jsme se snažili o změnu stanov SVAKu, abychom měli větší vliv na jeho ekonomiku. SVAK na naše snahy nepřistoupil, a tak jsme využili stanovami SVAKu danou možnost z něj vystoupit.
Je však s podivem, že starostové obcí sdružených ve SVAKu stále ( Jihlava vystoupila ze SVAKu k 31. 12. 2012) brání vydat Jihlavě jí příslušející infrastrukturu. Věřím však, že žijeme v právním státě a svých práv se domůžeme. Z těch velkých peněz, které se vyberou od občanů Jihlavy na vodném a stočném, bychom měli mít vodohospodářskou infrastrukturu v daleko lepším stavu.
Druhá výtka byla ze strany některých občanských iniciativ, které prosazovaly referendum k výstavbě Zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO). Jak to vidíte s odstupem několika let?
Referendum bylo špatně připravené a v tu dobu zcela zbytečné. Šlo jen o snahu jedné nejmenované politické strany získat pofi derní politický kapitál. Co je zásadní – my jsme vždy zvažovali všechny varianty, které se týkají likvidace a využití odpadů, a také jsme nikdy neřekli, že budeme stavět ZEVO (hanlivě spalovnu). Jen jsme nechtěli vyloučit ani tuto možnost.
Pokud by studie prokázaly jako nejvýhodnější variantu vystavět v Jihlavě ZEVO, tak ji postavme. Vidíme, že každým rokem jsou občané odpovědnější v třídění odpadu, množství směsného odpadu se zmenšuje, ale nikdy nebude nulové. A v podstatě máme dvě možnosti – buď toto nemalé množství směsného odpadu ukládat na skládky, nebo ho spalovat a získávat z něj energii.
Skladování bude brzy výrazně zpoplatněno, a to se promítne do ceny, kterou zaplatí občané. Myslím si, že je ekologičtější i ekonomičtější spalování, protože to dnešní technologie dovolují. Jeden z mnoha příkladů: na území Vídně jsou tři ZEVA, přitom jedno je přímo v centru města… No a diskuze na téma kde spalovat je přirozeně otevřená.
Vaše odpověď, zda byste nyní jednal jinak než v minulosti, tedy zní ne?
Nevidím důvod, proč by tomu mělo být jinak.
Máte na starosti kromě jiného i veřejností sledovanou oblast dopravy. Podívejme se tedy sem. Jihlava a motoristé potřebují vybudování sjezdu z dálničního přivaděče k Vodnímu ráji i v druhém směru. Jak vypadá situace?
Po letech jednání se nám podařilo domluvit s ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) z dopravního hlediska na zásadním napojení obchodní zóny u Vodního ráje na silnici I/38.
Naší snahou bylo zrealizovat tuto stavbu jako sdruženou investici, ale ŘSD je již v projekční přípravě dále a hodlá upravit jeden směr přivaděče v roce 2017 a druhý směr v roce 2018 s tím, že při rekonstrukci bude počítat s napojením na městem budovaný sjezd v roce 2018.
Bude se stavět sjezd jako kruhový objezd?
Ne, studie prokázala, že bude výhodnější řízená světelná křižovatka.
V minulém roce si město nechalo zpracovat dopravní průzkum v MHD. Co z jeho vyhodnocení vyplynulo?
Dopravní průzkum potvrdil náš záměr změnit jízdní řády tak, aby ve špičkách byly intervaly dvanáctiminutové a v méně frekventovaných časech patnácti nebo dvacetiminutové.
V případě trolejbusů se tak již stalo k 1.dubnu. Jízdní řády jsou tím přehledné a snadno zapamatovatelné a nyní připravujeme stejnou změnu také pro autobusy. Zavedli jsme rovněž noční linku a její spuštění se setkalo s mnoha pozitivními ohlasy.
Ke změnám, které chceme zavést od podzimu, patří expresní linky do průmyslové zóny z nejlidnatějších částí města.
Další změny v trolejbusové dopravě souvisí s výstavbou trolejového vedení na Vrchlického ul. Předpokládáme, že k tomu dojde na podzim. Čekáme jen na vypsání dotační výzvy, ze které máme možnost projekt financovat. Pokud se podaří realizovat trolejové vedení letos, budou současně provedeny i změny trolejbusových spojů.
Jaké poznatky přinesl průzkum u spojů do okrajových částí města?
Jihlavské okrajové části se vyznačují nízkou osídleností a velkou vzdáleností od centra města. Tyto spoje řešíme malými autobusy a frekvence spojů je úměrná malému počtu cestujících.
Specifický je Hosov, který má velmi dobrou dopravní obslužnost meziměstskými autobusovými spoji. Problém je však u spojů z města do Hosova, kde cestující po vystoupení z vozu musí přecházet frekventovanou vozovku, a to je nebezpečné především pro malé školáky. Po náročném hledání rozumného řešení jsme dospěli k závěru, že řešením bude zavedení dvou spojů MHD, které budou zajíždět na zastávku uvnitř Hosova.
Co plánujete v centru města?
Jednak obnovíme zastávku naproti Dělnického domu ve směru z centra, která tam historicky byla.
Dále ve spolupráci s Krajem připravujeme dvě nové zastávky pro meziměstskou dopravu naproti Brány Matky boží.
Tím se zkrátí doba jízdy cestujícím do (z) centra města a současně očekáváme oživení ulice Matky boží. V závěru roku pak plánujeme zavedení novelizované koncepce parkování ve městě.
Nebudou zastávky překážkou plynulosti dopravy? V těchto místech je doprava značně exponovaná.
Navrhované technické řešení by nemělo mít zásadní vliv na plynulý provoz.
Navíc v horizontu 4 let dojde k odklonu tranzitní dopravy z centra města, vybudováním nového úseku silničního obchvatu. Pak by mohlo dojít i k humanizaci Hradební ulice.
Proslýchá se, že plánujete průjezd MHD Benešovou ulicí?
To je zatím v řešení. Nutno říci, že všechna moderní města mají udržitelnou dopravu v klidových částech, kde je vedle aktivní mobility, tedy pěších a cyklistů, také na vhodných místech vedena i MHD.
Taková řešení se v zahraničí stávají již běžnými a můžeme se s nimi setkat také u nás. V pěší zóně mohou jet vozidla MHD pouze 20km rychlostí, ale délka trasy mezi body A a B (v tomto případě mezi Masarykovým nám. a nemocnicí)je výrazně kratší a jednodušší, a tím je v konečném efektu vozidlo MHD konkurenceschopné osobnímu automobilu.
Stálým „hitem“ je kromě Prioru také lávka přes Heulos. Co řeknete k tomuto?
Opravdu na tom pracujeme, žijeme však v historickém městě, a proto musíme všechny nové stavby konzultovat s Úřadem památkové péče. Konzultace probíhají a věřme, že se najde úspěšné řešení.
Výstavba lávky by znamenala velký průlom v posílení aktivní mobility (pěších a cyklistů) mezi centrem a velkým sídlištěm Březinova.
Vznikla by tím nová krásná městská tepna, která by výrazně oživila tento prostor a ubylo by automobilů v centru.
Na neukázněné řidiče město postavilo na druhé křižovatce kamerový systém, tentokrát u City Parku. Co si od toho slibujete?
Duben byl měsícem zkušebního provozu a ukázalo se, že je stále hodně nezodpovědných řidičů.
O spuštění systému jsme několik měsíců informovali veřejnost a v prvním ostrém květnovém týdnu došlo k výraznému snížení průjezdu křižovatky na červenou.
Kéž by tomu tak bylo i v následujících týdnech. Opatření má ryze preventivní charakter.
Kamerový systém ale také něco stojí. Uvažuje město o dalších takto monitorovaných křižovatkách?
Zatím ne. Věříme, že toto opatření přispěje k větší ohleduplnosti a odpovědnosti řidičů.
Především obyvatele Pístova zajímá, co se bude dít s vozovkou, která je dlážděná a ve špatném stavu?
Na příští rok plánujeme sdruženou investici statutárního města Jihlavy a Kraje Vysočina. Město zrekonstruuje kanalizaci, vodovod, zastávky MHD a dostaví chybějící chodníky. Kraj potom nechá zhotovit asfaltové povrchy, to vše na ulicích Wolkerova a Telečská.
Termín realizace?
Počítáme s příštím rokem.
Křižovatka u ONO je již několik let problémem města. Co s tím?
Rada města schválila řešení. Dojde k vybudování dvou nových protilehlých zastávek, jedné na novém propojení za benzínovou stanicí a druhé v místě „Havaje“. Světelná křižovatka umožní preferenci MHD a vozidel Integrovaného záchranného systému Kraje Vysočina, její dynamické řízení a vyšší kapacitu.
Současně vybudujeme u západní zdi hřbitova parkoviště typu P+R, z kterého bude také možné vstoupit na hřbitov novým vstupem. Součástí tohoto projektu budou i tři nové bezpečné přechody.
Diskuze k článku