Jihlavská sokolovna
![Návrh na původně realizovanou administračku s poctěním Fuchsovy Sokolovny. Foto: archiv autora](obrazky/fotogalerie/18710/1-780w.jpg)
Návrh na původně realizovanou administračku s poctěním Fuchsovy Sokolovny. Foto: archiv autora
Je po zbourání areálu Hospodářského pavilonu staré nemocnice, největší a nejzajímavější stavbou Fuchse v Jihlavě. Presentuje jeho funkcionalismus. Jeho žák, si toho byl dobře vědom a navrhl administrativní budovu, (dočasně OV KSČ) tak, aby působení architektury Sokolovny nenarušil. Administračka, byla v rámci programu na její obsah, navržena jako výšková budova se spojovacím krčkem. Ten zakryl vysoký štít sousedního obytného domu, odvětraného do světlíku, který hmotu v neomítnutém zdivu utilitárně prolamoval. Požadovaná zasedačka byla zavěšena do předprostoru betonovými rámy z pohledového betonu, který zde byl takto použit v Jihlavě po prvé. Prostor pod její hmotou byl využit jako kryté parkoviště. Ilustrační fotografie, modelu realizovaného návrhu, ukazuje snahu o distanci obou architektur, kterým tak umožňil bez "hádání" samostatně vyniknout. Bylo neštěstím tuhé normalizace, že po roce 1968 eskalovaly snahy okupanta ovlivnit myšlení národa na všech úrovních.
Dům politické výchovy už ve svém názvu nesl jeho funkci. Je škoda, že strana a vláda nepochopila cennost Fuchsovy architektury a nenašla pro něj v Jihlavě vhodnější místo. Požadovala ho přímo, i v interiéru propojit na sekretariát. Ilustrační foto modelu, na které navazuje tento článek, ukazuje snahu autora o přátelskou symbiózu obou architektur. Administrativní budova, postavená za 12,5 milionu, byla otevřena, v aktuálně dosti zajímavém termínu, dne 30. října 1972. Podrobnosti o realizaci, s výstižnou ilustračním grafikou, publikovala Jiskra dne 27. 10. 1972.
Diskuze k článku
Nový komentářPOZVÁNKA
Raději Hirošima, než nešťastné Rekviem.
Fuchsův Hospodářský pavilon byl realizován za nacismu v roce 1942.
Rozehnalův hospodářský pavilon byl realizován v roce 1939.
Rozehnal je OK, Fuchs tak moc ne. Little Boy v Jihlavě nebylo třeba, že?
Hirošimský památník míru zvaný také Atomový dóm či Genbaku Dom Od roku 1996 je zapsán na Seznamu světového dědictví UNESCO.
Fuchsovy stavby jsou na podobné úrovni.
Původní budova Atomového dómu, byla vyprojektována a postavena českým funkcionalistickým architektem Janem Letzelem.
V 8.15. - 6. srpna 1945 vybuchla blízko budovy atomová bomba Little Boy. Atomový dóm byl nejbližší stavbou, která po explozi zůstala stát. Dodnes je udržován ve stejném stavu, v jakém byl těsně po výbuchu. Slouží tak jako připomínka ničivosti "jaderných zbraní" a jako symbol naděje na světový mír bez nukleárních zbraní.
Stávající stav hospodářského pavilonu Profesora Fuchse je na tom podobně. Jako připomínka ničivosti "jihlavských zbraní", bude pouze ve foto-dokumentech.
Naši funkcionalističtí architekti byli rozlezlí kdoví-kam, leč přátelé...něco jako Fuchs a Rozehnal.
Stejně tehdy, jako později za totáče, doma neuznáni, souzeni jako Fuchs, nebo zavřeni jako Bedřich Rozehnal.
Jeho přítel, "taky Bedřich", Feuerstein byl nejšťastnější v Japonsku, které mu dalo přesně to, co od života a práce čekal. Pro Čechy byl tehdy příliš věcný, pravdivý i kritický. Doma se uznání dočkal až po své smrti. O jeho díle a pohnutém osudu vychází kniha Bedřich Feuerstein - Cesta do nejvýtvarnější země.
Zdroj:http://bydleni.idnes.cz/cesky-architekt-bedrich-feuerstein-dus-/architektura.aspx?c=A140901_123038_architektura_web
Bedřich po jednom svém návratu z Japonska, daroval svému funkcionalistickému příteli Bedřichovi obraz, dosti velkou grafiku.
Je to asi japonský příběh, něco jako Rychlé šípy.
Rád bych ho sem, podobně jako talíř Liverpoolské university vložil. Leč neměl bych napínat trpělivost JL, bláboly, řádně diagnostifikované "žluklé fosilie".
Takže jenom:
Jan Letzel (9. dubna 1880 Náchod[1] – 26. prosince 1925 Praha) byl český stavitel a architekt.
Pocházel z Náchoda, dlouhou dobu působil v Japonsku. V Hirošimě postavil dům, který 6. srpna 1945 jako jediná budova v epicentru přestál americký útok atomovou bombou. Torzo této budovy je známo jako Atomový dóm. V Česku se nachází jeho secesní pavilon Dvorana z roku 1905 v obci Mšené-lázně. Mimoto se podílel na přestavbě secesního hotelu Šroubek (dnes hotel Evropa), a to na úpravě vnějších kovových prvků. Poté odešel do Egypta a následně do Japonska. Sem přivezl nové stavební prvky a technologie jako například železobetonovou nebo ocelovou konstrukci, kterou použil při stavbě klenby obchodního centra v Hirošimě. Po ukončení 1. světové války se vrátil domů do Československa. Byl nespokojen s vývojem v Československu a vrátil se zpět na japonské ostrovy.
Architekt Bedřich Feuerstein byl nejšťastnější v Japonsku, které mu dalo přesně to, co od života a práce čekal. Pro Čechy byl tehdy příliš věcný, pravdivý i kritický. Doma se uznání dočkal až po své smrti. O jeho díle a pohnutém osudu vychází kniha Bedřich Feuerstein - Cesta do nejvýtvarnější země.
Zdroj:http://bydleni.idnes.cz/cesky-architekt-bedrich-feuerstein-dus-/architektura.aspx?c=A140901_123038_architektura_web
Takže, pokud možno:
V neděli procházku okolo Hirošimy. Ilustrační pohled obdobné zkázy, zdarma.
V týdnu návštěva magistrátu, kde bude výstava k 120. výročí narození pana Profesora Fuchse, autora pavilonu stávající Hirošimy, taky zdarma.
Nebývá tam nejlepší osvětlení, uvidíme.
Pokud by byla výstava Fuchse, školnímu žactvu přísně zakázána, účast by nejenom organizátory, ale i Fuchse a Rozehnala, při pohledu z ptačí perspektivy, potěšila.
Zdeněka Gryce, by potěšily komentáře k věci.
Jako potravu pro zs.cestné komentáře.cz, lektorů DPV dodává, že. . . .
tedi pokud se vspamatuje, tak napýse neco o vívojy archytekturi celého bloku, i v rámcy práce svých špynavich rukou. Bude ale potřeba to konfrontovat z pohledem "z letadla", tohoto blokového prostoru na podkladu "mapy. cz". Jeho urbanistický interiér potěší každého se smyslem pro apsurditu, původního meziblokového C. K. prostoru.
FUCHSOVA SOKOLOVNA
Je klasické dílo architekta,
které ovlivnilo architekturu Jihlavy.
Pan profesor Rozehnal nám říkal:
"hoši pokud uděláte úspornou funkční dispozičku" vyjde vám dobrá fasáda".
Fuchsova architektura je toho nejlepším dokladem,
viz jeho právě bouraný Hospodářský pavilon.
Jihlavští sokolové projevili neobvyklou moudrost a rozhled, když Sokolovnu zadali panu Profesorovi.
Měl jsem tu čest vést žactvo v Brně, v Sokolovně v Židenicích, ale také v Černovicích, kde ovlivnil poslání bratra Menšíka, už zde vynikajícího srandisty, bratr Pištělák.
V Sokolovnách se nejenom tužilo tělo, ale i duch, což vadilo totalitě.
Mimo vlastní tělocvičny, to bylo také kino, které mělo na provoz tělocvičny vydělávat.
Je to i případ Fuchsovy Sokolovny v Jihlavě.
Sokolovna pana Profesora Fuchse je vynikající dílo také proto, že svým pravdivým přiznáním konstrukce umožnilo vytvořit v Jihlavě nadčasovou urbanistickou hodnotu.
Ta spočívá také v tom, že vyřešila jedno z nároží významného jihlavského bloku.
O něm jsem se zmínil už minule, ale v tomto článku se k němu nedostanu.
Povšiml jsem si, článku "50. Výročí bazénu E. Rošického" v Novinách jihlavské radnice. Mnozí "čtenáři" poukazují v JL na to, že náš tisk je zglajchšaltovaný a lže. Mají pravdu, zde je důkaz. Vždyť to je přece poměrně nedávno, kdy se Oldovi Hájovi splnil sen - Krytý bazén.
/Převzato a vloženo:"jelikož horlivě ladíte formu na memoriál Oldy Háje, napište si prosím do svých notýsků termín 18.12. v 18:00 hod./
V té době jsem seděl v jedné místnosti s jeho autorem, který v článku není zmíněn, Ing. arch. Janem Řídkým. Původní fasáda bazénu byla inspirována Fuchsem.
Měl jsem tu čest u toho asistovat. Stalo se tak stejně, jako u fasády architektury Zimního stadionu.
Zde dokonce obě fasády na sebe zrcadlově koukaly.
Pan Profesor Fuchs, tedy jeho architektura Sokolovny,
je do morku kostí pravdivá, přiznáním statické funkce a materiálu ve fasádě. Tedy betonové "kšandy" s cihelnou výplní.
Obdobně tomu bylo v historické architektuře u "Hrázděného domu". Funkcionalističtí architekti, nahradili dřevo novým materiálem, betonem.
Přiznání konstrukce ve fasádě u Bazénu a Zimáku, bylo oproti Fuchsově tělocvičně provedeno obkladem.
Vůbec nejlepší byl tehdy "natůr", tedy nepolévaný Chlumčanský pásek.
Fuchsova Sokolovna je významným jihlavským nárožím. Nepochybně bude součástí výstavy, otevřené, v pondělí k 120 výročí narozenin autora, na radnici.
Zdeněk Gryc
PS. Pokud tedy předmětné téma, nebude v JL obvyklým způsobem, mimo-tematicky "rozžvýkáno", rád bych popsal nejenom story urbanistického bloku.
PROFESOR FUCHS
ORBIS PICTUS BOHUSLAV FUCHSE
Vydalo Muzeum města Brna a Archiv města Brna 2012.
Je obsahem a pojetím obálky, shodné s grafickým pojetím výstavy Funkce a styl od Mgr. Petra Dvořáka. Její Výstavu připravilo statutární město Jihlava ve spolupráci se Státním okresním archivem v Jihlavě a Muzeem Vysočiny Jihlava. Na el. publikaci o výstavě, byl také, jako sjednocující barevný podklad, použit Evou Bystrianskou grafický design ve stylu "Yellow-stoon".
"Dušičky" a konec léta o tomto weekendu, inspirují zanechati na chvíli hmoty architektury a vzpomenout na její "dušičky".
Doporučuji, aby citovaná kniha, tedy pokud tomu již není, doplnila městskou knihovnu.
Její úvod napsal v říjnu 1912 Profesor Jan Sedlák,
který bude uvádět zítřejší výstavu,
k 120 narozeninám pana Profesora Fuchse.
V knize jsou fotografie architektur Profesora Fuchse. Zejména však zaujme další kapitola:
Z RODINNÉHO ALBA
Která na fotografiích propojí Fuchse, nejen presidentem Benešem a světovými architekty, ale také s přáteli.
Na fotu 55 z roku 1952, v ateliéru Vincence Makovského,
je také Fuchs a Rozehnal - autoři areálu jihlavské psychiatrie.
Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY
Zde mezi skickami a texty je vzpomínka na 8. květen 1945, kdy střelecký souboj za jejich přítomnosti,
mezi partyzány a Němci odnesla nejenom jejich chata,
ale i peřiny.
/Není bez zajímavosti, že syn Fuchse a dcera Rozehnala, po návratu z jihlavského exilu, seděli léta ve stejném ateliéru. /
Je tam i větička: "První velikonoce ve svobodné Republice byly překrásné, slunce, květy, a tak jsme si oddechli. "
Na vernisáži knihy v Domě umění v Brně se podávál guláš, dle "osobního receptu" pana Profesora Fuchse, který byl na kartičce ke každé porci přiložen.
Ovšem, na rozdíl od jeho architektury, je zde jistá pochybnost.
Jsou svědkové, že podobná autorizovaná specialita pana Profesora Rozehnala, který se doma do vaření nepletl.
Ta se zakládala na receptu jeho manželky. K cestě na chatu dostal hrníček a papír, kolik hrníčků čeho má vložit do hrnce. Jeho gastronomickému kumštu se pak dostalo od kolektivu brněnských umělců, podobného ocenění,
jako guláši na vernisáži předmětné Fuchsovy knihy.
To víte, ješitnost architektům také nechybí.
Zdeněk Gryc
AKTUÁLŮNÍ ARCHEOLOGIE
PITVA V PATOLOGICKÉM MUSEU FUCHSOVA PAVILONU
Po exitu pacienta, bylo možno nahlédnout do jeho organismu 10.11.2015. V rozříznutém interiéru pavilonu jsou vidět 3 štíhlé monolitické sloupy. Žák nezapře svoji školu a učitele. Podívejte se prosím na tento stav demolice a porovnejte se sloupy v uliční fasádě Krystalu, architekta Zdeňka Petrů autora sídliště u Hřbitova, žáka Profesora Rozehnala.
Vedle zbytku budovy jsou ruiny betonu protkaného armaturou. Funkcionalistickou architektura nesnadno ničí jak lidé, tak i příroda. Mnohdy odolá zemětřesení, povodni a pokouší se odolat i atomu, viz Hirošima. Protiatomový kryt v PVT na Březinkách má zajímavou konstrukci, jeho prohlídku bych, rád bych komentoval
U hodnocení práce autorů v architektuře je dosti nespravedlivé. Statik, který navrhl konstrukce nebývá znám. Pouze výjimečně se stalo, že když architekt Stavoprojektu Pala navrhl a realizoval vítězný pavilon v Osace, tak byla uvedena rovnocenně obě jména.
Zdeněk Gryc, později připojí komentář k aktuálním výstavám Profesora Fuchse v Brně.
„Zeman a kavárna“.
Ne v Praze, ale v Brně, byla po demolici postavena znovu. V Jihlavě to zatím moc nevypadá.
FU-CHSŮV FU-NKCIONALISMUS
Galerie Architektury Brno Vás zve
na výstavu ke 120. výročí narození jedné z nejvýraznějších osobností československé architektury 10.11.2015 v Brně
BOHUSLAVA FUCHSE. ...
— v Galerie Architektury Brno.
Galerie Architektury Brno
je na Facebooku.
https://cs-cz.facebook.com/galeriearchitektury
------------------------------------------
Po vyfotografování stávajícího stavu demolice Fuchsova pavilonu v Jihlavě, bylo možno nasednout do pohodlného žlutého autobusu Studentagency a zajet na vernisáž výstavy do Brna.
Fotografie na facebooku, ukazují snahu ukázat Fuchse na esoterických panelech. Jsou vnitřně osvětleny a vznášejí se v prostoru. Busta pana Profesora je velmi zajímavá na pomezí kubistické exprese a karikatury.
Současně demolovaný Hospodářský pavilon Fuchse a Rozehnalům Hospodářský pavilon na Psych. léčebně, spojuje nejenom Fuchsovu autorství celého areálu,
ale také to, jak s nimi bylo nakládáno za totality.
Fuchs a Rozehnal stáli spolu v inscenovaném procesu v roce 1960.
Ing. arch. Zdeněk Gryc