Komunisté chtějí zlevnit MHD. Kde na to ale vzít peníze?
Prodloužení zastávkových úseků v jihlavské MHD navrhuje opoziční KSČM. Koalice ale zřejmě návrh neschválí, už kvůli navýšení dotací o šest milionů.
Prodloužení jednotlivých placených úseků o dva a nově i přestupní papírové jízdenky navrhují jihlavští zastupitelé za KSČM. Zítra pro návrh ale koalice nejspíš ruce nezvedne, protože podle propočtů dopravního podniku by vyžadoval šest milionů ročně navíc.
Komunisté navrhují, aby se z nepřestupní papírové jízdenky pro pět a více stanic stala hodinová přestupní. Dále aby se minimální placený úsek ze tří zastávek změnil na pět (u papírových za 10 Kč, u elektronických za 8 Kč). Tím pádem by také druhý „tarif“ posunul z osmi na maximální deset.
„Zní to dobře, ale není to komplexní návrh. Jednak by se už teď musely o šest milionů navýšit dotace města pro dopravní podnik. A jednak to vyžaduje změna rozpočtu, který je ale v pořadí před tímto návrhem,“ oponuje náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet (KDU-ČSL) s tím, že chystané úpravy celého systému se projednají až zhruba v únoru.
Ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím vysvětluje, že návrh by znamenal výrazné zlevnění dopravy, které by muselo více než šesti miliony doplatit město. Přesnost odhadu vyvozuje z lepšího přehledu o cestujících, který umožňuje zavedení elektronického systému.
„Ze statistik vyplývá, že první tři zastávky využívá 30 % cestujících a čtyři až osm dalších 30 %. Touto úpravou by tudíž nejlevnější úsek využívalo asi 60 % lidí. A při zavedení přestupní papírové jízdenky by lidé ztratili motivaci využívat elektronickou kartu,“ říká ředitel Vilím.
Zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM) souhlasí s tím, že by návrh znamenal větší dotace. „Na druhou stranu se ale domníváme, že by se tím zvýšila atraktivita MHD a tím četnost cestujících,“ tvrdí. Kde ale pak šest milionů z rozpočtu ubrat? „Chápu potřebnost digitalizovaného protipovodňového plánu města, ale vyčlenit na něj 21 milionů mi přijde příliš mnoho,“ dodává Pavel Šlechtický.
Dotace města Jihlavy do dopravního podniku je na rok 2011 navržena ve výši asi 56,9 milionu, což je pouze o necelý milionů výše než loni. Podle ředitele DPMJ jde pouze o navýšení zohledňující pouze meziroční inflaci.
Diskuze k článku
Nový komentářTentokrát musím dát komunistům plně za pravdu. Vilím s Kodetem jsou neschopní kašpaři, který tam už dávno nemají co dělat! Ten Váš přehled z elektronických jízdenek si milej pane Vilíme strčte do zadní části těla, protože většina lidí stále odmítá jezdit MHD právě pro jejich zavedení a zrušení přestupních papírových jízdenek. A zdůvodňovat, že přestupní papírové jízdenky by nemotivovaly k používání elektronických karet a proto je nechci zavést - tak sakra JDE VÁM O POUŽÍVÁNÍ KARET, NEBO O VĚTŠÍ POČET CESTUJÍCÍCH A NÁSLEDNĚ TRŽEB? Do teď nedokázali předložit, jak se nový systém projevil na počtu cestujících - protože nechtějí!
Když jste někdy před dvěma roky dělali průzkum, co koho nejvíc v MHD pálí a co by chtěl změnit, tak z toho žádný výsledek nebyl. Zkuzte se zeptat lidí teď co by chtěli změnit a výsledek bude jednoznačný - to co navrhují komunisté. Navíc ta vaše karta by měla být něco navíc, něco co lidem, kteří u sebe nechtějí nosit jízdenky usnadní cestování, ne jedíný druh platby!
Moje řeč.
A pánové Vilíme a Kodete, konečně se chytněte za to, čemu v návalu euforie říkáte hlava, zanechte svých blábolů a konečně odejděte do věčných lovišť, kam už dávno patříte.
Otázka zní:
A to ty sám?
A já sám, vždycky sám ....
Poznámka
Tak si najdi ženskou...
Ženskou mám....
a ty asi chlapa, že?
Zkušenost?
Znáš to?
Neznám, pane Bukvice. Vaši nabídku musím, bohužel odmítnout. Nejsem orientován tak, jako vy.
technická
Podle tvého vyjadřování jsi teda asi neměl šťastné dětsví....
pro fdsa
Každý holt neměl tak šťastné dětství jako ty, když ses ani nemusel učit češtinu, když nevíš ani, jak se píše slovo DĚTSTVÍ.
Jízdné
Že by snad ti věčně do omrzení opovrhovaní komunisté měli více rozumu, než ty všechny pseudodemokratické partaje?
Strejda | 2010-12-14 12:53:13 |
ReagovatV tomto případě bohužel ano... Nejrozumnější návrh.
Nekomanč | 2010-12-14 13:14:44 |
ReagovatAle
jejda, to je problém, někdo opovrhuje komunistama...nebo je problém, že se v nich někdo vidí? Někdo odsuzuje antikomunisty, někdo komunisty...každého věc...mimochodem...vadí ti odsuzování fašistů?
Co mají fašisti společného s MHD v Jihlavě?
No, byl by to od nich dobrý tah. Něco jako záškodnictví.
Komunisté chtějí zlevnit MHD. Kde na to ale vzít peníze
No ono je značně pravděpodobné, že po zjednodušení a slevnění zisky opravdu vzrostou. O používání karty nemám strach. Je daleko příjemnější mít u sebe trvale kartu než shánět jízdenku při neplánované jízdě v nevhodném místě či čase
.
Zdeněk,, | 2010-12-14 13:40:58 |
ReagovatA A on ti snad tu kartu někdo chce vzít?
Kdopak by o ni stál? Tak se o ni neboxuj!
Karta
Jak již bylo mnohokrát řečeno, karta svůj účel plní, ALE - systém zastávek je třeba změnit, a také karta musí být přestupná, jinak by byly zvýhodněné papírové jízdenky a to není možné !!
Pan Vilím pořád ještě nepřiznal, jak velké jsou náklady na servis a údržbu toho zázračného elektronického systému. Mohl by třeba hodit do placu, kolik bude stát vybavení nového vozu těmi valibuky, či jak se ty žlutý bedýnky jmenujou, protože na ně asi už další dotace nebude.Jinak zlatý komunisti.
Pamětník | 2010-12-14 15:33:28 |
ReagovatDej si obklad,třeba se ještě vzpamatuješ.
Obklad si musím dát, když si uvědomím, jakejma zbytečnejma kravinama nám radnice dělá život složitější.
Pamětník | 2010-12-14 17:43:50 |
ReagovatHlavně zlaté pokladničky u řidiče.
Hodila se tam korunka a o nic víc ses nemusel starat.
Ještě větší pamětník | 2010-12-14 16:36:55 |
ReagovatKasička
S kasičkou by se vybralo sice o třetinu víc a nebyli by žádní černí pasažéří ale kam s tím chcete prorazit v elektronickém věku. 8-)
Zdeněk,, | 2010-12-14 17:46:39 |
ReagovatJak jsi přišel na to, že by nebyli černí pasažéři? Denně jezdí 30 řidičů a každý má 20 známých = - 1000000Kč za rok!!!
pamětník | 2010-12-14 18:56:16 |
ReagovatA těch 20 známých těch 30 řidičů za současného geniálního elektronického systému načerno nejezdí? Že by měli takový špundus z revizorů? Když známí řidičů, tak i revizorů, nebo ne?
Já jsem reagoval jen, na to, že s kasičkou by prý nebyli černí pasažéři. Já na rozdíl od Tebe vím, jak to chodilo s kasičkama.
pamětník | 2010-12-14 21:36:36 |
ReagovatJá si to pamatuju.
A teď po letech se tady přiznávám ke svému velikému hříchu: tenkrát jsem neměl korunu a hodil tam pouhých 90 haléřů.
Kasičky
Tak to si asi vylepšovali gáži řidiči, nevím jak to měli zařízené, aby do toho nikdo nemohl, ale pokud tam nemohli, tak to byl jednoduchý a dobře kontrolovatelný systém s nástupem předními dveřmi, dnes by se vyplatil, protože těch lidí jezdí málo a celkem žádné zdržení by to nebylo.
Strejček Nimra | 2010-12-17 10:21:53 |
ReagovatMěsto si pořídilo drahý systém , tak si na něj musí doplácet a ne "tahat" peníze za špatné rozhodnutí z cestujících. Ještě není tak zle, když nová Rada města Jihlavy dokázala schválit zadání aktualizace generelu cyklistické dopravy za 360 tis. bez DPH.
ale ano...
nepostavit novy hokejovy stadion prip. ledovou plochu... a budou penize i za to i za likvidace ledovych ploch v celem meste (chodniky)...
AASFRESSER | 2010-12-15 08:49:55 |
ReagovatPRAHA
Na papirovou jizdenku za 13Kč se v Praze jezdi 75 minut a přestupovat jak se chce.Stihl sem 12 stanic metra ,5 autobusu a ještě zbyl čas klidně na tramvaj.Jihlavu přejedu za 30 minut a prestoupit nesmim,takze jezdim autem.Pánové na radnici otevřete oči a Vilímovi nevěřte ani slovo.
Souhlasím. Mám stejnou zkušenost. V "drahý" Praze totiž za stejný prachy najezdíte kilometry a kilometry. Jihlava je kvůli novýmu systému všem pro smých...a nám pro pláč!
Jen kvůli systému v městské dopravě? Ono je toho mnohem víc. Ale nebuďme smutní. Máme přece nové cyklostezky. Tak šupky dupky na kola a vyražme jich využít. V tomto počasí máme příležitost. Pan Vymazal nám tu trošku sněhu odhrabe lopatičkou.
Nebo za kolo zapřáhnout radlici.
Nevím,
jestli jsme pro smých, ale pro smích určitě !!!!
Ale někteří přece jen pro smých. Děs.
Zdeněk,, | 2010-12-15 13:02:40 |
ReagovatA nejvýce pan Vylým a Vimazal.
Vildu Retardu Vymazat!
Vilíma tam nechte. Ten je tam za zásluhy o budování socialistického státu a obdržel to jako vzorný soudruh. Ten rozumí modernímu podniku a ještě těm imperialistům ukáže!
Ta jízdenka mimochodem stojí Kč 26,00
13 Kc ???
Na poloviční jízdenku najezdíš hodně kilometrů i v Jihlavě...;)
Tak to Vám buď je 14 pryč
nebo jste v Praze nebyl pěkně dlouho, jízdenka totiž už dobu stojí 26,- Kč !
Standíčku
ještě nám pošesté vysvětli, jak geniálně to dělají v Pardubicích.
V Ostravě bude při zvýšeném smogu MHD zadarmo.
A co takhle v Jihlavě v okolí (a nejen okolí) Kronospanu? Ale to by asi pan VYLÝM vzal skončení!
Ano, řešte potřeby obyvatel komplexně
Je trochu laciné, orámovat problém jízdného tím, že je to z dílny komunistů. Komplexnost řešení by měla být i v tom, že pokud např. občané Helenína platí daně z nemovitostí ve stejné výši jako lidé z vnitřního města, kde existují takové "vymoženosti" jako jsou chodníky a obchody, neměli by být biti za to, že bydlí 4 zastávky od náměstí, zvýšením taxy jízdného. Zakrývat tuto prokazatelnou diskriminaci argumentací snížení příjmů za jízdné, to zrovna k dobré vizitce části jihlavských zastupitelů nepřispěje. Proto by měli v případě, že nedokážou řešit spravedlivěji řešit jízdné MHD, velmi rychle uvážit snížení daní z nemovitosti pro tuto část města.
Vladimír | 2010-12-17 14:44:28 |
ReagovatJá chci taky nižší daň
Z náměstí na Březinky taky čtyři zastávky, kvůli té poťapané zastávce Kosovská....