Kodet: Sešly se dvě nepříjemnosti
Kritika na změny v jihlavské MHD neustává. Co na to říká vedení města, které je jejím 100% vlastníkem? Odpovídá náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet (KDU-ČSL).
Kdo vlastně rozhodl o této podobě elektronické karty?
Bylo to kolektivní rozhodnutí – jednak rady města, která plní funkci valné hromady dopravního podniku, dále představenstva, kde je pan ředitel Vilím a čtyři zastupitelé, a dozorčí rady, kde jsou čtyři političtí zástupci. O zavedení karty se uvažovalo už před čtyřmi roky, ale tehdy by to znamenalo velké náklady. Teprve před dvěma lety se objevila možnost evropské dotace, proto jsme k tomu přistoupili. Vypsalo se výběrové řízení s podmínkami, aby karta byla využitelná i v jiných zařízeních – tím pádem byla ale také složitější, protože musela mít více ochranných prvků.
Proč se muselo dělat tolik změn najednou?
Musíte oddělit kartu s tarify od intervalů. U té první věci jsme chtěli zároveň při zavádění karty rozdělit spravedlivěji pásma a zároveň motivovat lidi, aby z papírových lístků přecházeli na elektronické jízdné. Chápu, že hlavně nám starším se systém zdá komplikovaný, ale jakmile se to naučíme používat, začneme z něj čerpat výhody – třeba to, že po přestupu se v dalším spoji platí už jen 30 % jízdného. Věřím, že lidé se do trolejbusů vrátí.
Jak je to ale se souběhem karty a snížením intervalu trojebusů?
My jsme to najednou nechtěli, jenže bohužel se obě nepříjemné věci sešly. Důvodem snížení intervalů je neschválení navýšené částky dotace ze strany města, požadované dopravním podnikem. Podnik to musel řešit co nejdříve, proto hledal rezervy nejprve u sebe (propustil několik pracovníků), ale to na rozdíl šesti milionů nestačilo, a tak musel snížit intervaly. Nevýhodou je, že intervaly jsou většinově 13minutové místo ideálních 12minutových, jenže právě v intervalu té jedné minuty se mohl ušetřit jeden trolejbus.
Nevadí vám, že řada cestujících přestává MHD používat?
Samozřejmě vadí. Ale vždy, když se hýbalo tarifem, tak tržby následně nerostly hned tak, jak se čekalo, ale nárůst byl pozvolnější. Zájem sice chvilkově poklesl, ale po čase se zase vrátil.
Nebylo tolik věcí najednou jen proto, aby se využily evropské dotace, např. na nové trolejbusy, autobusy na plyn a bezbariérové zastávky?
Bez dotací by se jihlavská MHD neobměnila a bez obměny vozového parku by zkolabovala. Výhodou je to, že po všech zmíněných zásadních změnách teď takových pět až osm let vůbec nemusíme investovat do techniky a peníze můžeme vynakládat na zatraktivnění hromadné dopravy. To se týká třeba 15milionové investice na prodloužení MHD po Vrchlického ulici do Horního Kosova a úpravy linek B a BI.
Chystá se ještě nějaké opatření v MHD – ať už po zjištění propadu tržeb, nebo kvůli úsporám?
Analýza tržeb se neprojeví až po pololetí, proto bychom případné navýšení dotace o dva až tři miliony korun navrhli až do podzimního zastupitelstva. Teď jde hlavně o to, abychom nemuseli snižovat intervaly v autobusech. Bylo by to nefér i vůči okolním obcím, které už dotace na ztrátovost podniku uhradily. Nejztrátovější ovšem jsou mimochodem příměstské obce, kde se mj. uvažuje o menších autobusech.
Jan Mazanec
Diskuze k článku
Nový komentářpro pana Kodeta
Vážený pane Kodete, o Vás je známo, že jste věřící člověk. Proto se zřejmě řídíte heslem "Věř a víra tvá tě uzdraví". Ale v tomto případě, bohužel, ne. Kritika neustane a odliv cestujících z MHD se nejen nezastaví, ale ještě nadále zvětší. Pochopte, prosím, že to je náš nejefektivnější způsob boje s hydrou, které se tak zastáváte. Tento boj se dá ukončit teprve až dojde a) k rozumným změnám v systému MHD, hlavně tarifním, b) k výměnám v DPMJ, c) k výměnám na radnici. Do té doby se nic nezmění. Počítat s tím, že nespokojenosti občanů se zamezí tím, že se ucloumají a přestane je to bavit, je zcestná myšlenka. A co se týče Jihlavské karty, můžete si ji .... atd. Jistě si rozumíme, co jsem měl na mysli, ale nenapíšu to, jsem, stejně jako Vy, slušný člověk.
Zrušte to nesmyslné počítání zastávek a nechte aspoň ten hodinový tarif za takto předražené jízdné.Dnes jezdí MHD jenom ten, kdo nemá jiné vyhnutí "mislete", pánové.
Franciš | 2010-06-18 09:48:30 |
ReagovatSystémové chyby se nevyplácí
Jednou ze základních chyb, které málem tuto zemi přivedly na mizinu, je přesvědčení našich ekonomů-analytiků, že neustálým zdražováním se zaručeně dospěje k prosperitě. Obecně platí, že objem tržeb se rovná součinu množství klientely a ceny za poskytnutou službu. Z toho plyne, že vyšší cena ještě nezaručí vyšší tržby. To záleží na možnostech zákazníků a jejich ochotě na ni přistoupit.
V jihlavské MHD se vyskytují tyto základní chyby:
- zrušení přestupního tarifu u jízdného za 16,- Kč;
- nutnost cejchovat jihlavskou kartu při výstupu z vozidla, což činí zejména v nových konstrukčně nevyhovujících trolejbusech potíže;
- jízdní řád, kde se místo na potřeby zákazníků hledí na krásu taktové tabulky jízdního řádu ( toto není jen problém jihlavské MHD,ale vyhání to i zákazníky z vlaků a to v celostátním měřítku, protože při dojíždění do zaměstnání a škol jezdí vlaky buď příliš brzy, nebo pozdě jen proto, že jedou v taktu ). Jen pro ilustraci: poté, co v roce 2009 byl dán do taktu celý Jízdní řád ČD, přišly ČD o 12 mil. cestujících a tím minimálně o 2,4 mld Kč.
Nápravu pro jihlavskou MHD spatřuji tedy v opatření, aby držitelé jihlavské karty se nemuseli plahočit vozem za účelem značení při výstupu, dále znovuzavedení přestupních jízdenek a také u celodenních jízdenek mírné snížení jejich ceny. Co se týče úpravy JŘ, tuto provést tak, aby JŘ více vystihoval potřeby občanů v tzv. špičkách a neškodila by i úprava tras trolejbusů. Jsem ochoten na této bázi i spolupracovat.
Ing Pavel Ďásek | 2010-06-18 09:52:16 |
ReagovatNáklady na provoz odbavovacích systémů.
Vážení (ne)zodpovědní zaměstnanci DPMJ. Můžete prosím vyčíslit kolik stál provoz a údržba stávajícího odbavovacího systému a kolik bude stát provoz a údržba toho současného?
Dobře to napsal p. Kodet. Je už starý, alou s ním pryč. Už nemůže rozumět novým trendům dopravy. Oni stále nechápou, že většině cestujících nevadí karta, ale systém odbavování (počítání zastávek)
Většině cestujícícm vadí i ta šmírovací čipová karta a nesrozumitelný odbavovací systém !!! Samozřejmě i ten nespravedlivý systém zastávek.
Jihlava byla, je i bude provinční město a nic na tom nezmění ani jakékoliv změny v městské dopravě. Je to dané tím, že představitelé města jsou jen průměrní maloměšťáci, kteří si nevidí na špičku nosu. A od toho se odvíjí i stav jim podřízených podniků.
Za chvilku tu budou komunální volby a už slyším, jak každá strana bude tvrdit, bedeme co nejvíce podporovat MHD. Doufám, že do voleb se toto téma jen tak nezapomene, protože to, co se udělalo s MHD, jakož to veřejnou službou placenou z našich daní a to i přes odpor veřejnosti, je naprostý nesmysl a je to nůž vražený do zad MHD. Pokud se alespoň nezmění tarif, tak lidi od MHD utečou. A zůstanou tu jen školáci a důchodci, kteří jezdí skoro zadarmo. Už teď se hodně jihlavákům vyplatí jezdit do práce autem. Když se pět lidí složí na palivo, ještě na tom ušetří. A navíc je to pohodlnější a rychlejší. Zmiňuje se tu také o propojení H. Kosova s nemocnicí a úpravou linek B a BI, jak dlouho už se to slibuje, kolik let už tam je vše připraveno. Jen před volbami se o tom mluví a po volbách se zjistí, že na to nejsou peníze. Jihlavská městská doprava by opravdu potřebovala razantní změnu, aby se lidé alespoň trochu vrátili zpět do MHD. Zákazník se těžko získává, ale lehko se ztrácí a díky Vám se jich teď hodně odvrátilo od MHD a Ti, co si zvyknou používat auto, chodit pěšky, težko je budete získávat zpět. Zrovna s Vámi pane Kodet jsem o tom mluvil v minulosti již dvakrát, co by mohlo pomoc MHD, krásně jste vždy přikyvoval, že je to pravda, ale stejně se vůbec nic nedělo. Vám se totiž asi nechce, a vedení DP také ne. To se pak na to vyprdněte a dejte tam lidi, kteří mají zájem o to, aby MHD byla lepší a mohla alespoň trochu konkurovat individuální dopravě. Nemám vysokou dopravní školu, ale jen logicky přemýšlím a stačí se vcítit do role cestujícího, co požadují a jak myslí. Sám jsem než jsem nastoupil k DP jezdil do práce, ale přešel jsem raději na auto. Nechtělo se mi trávit půl hodiny v namačkaném buse, když jsem byl autem za 10 minut doma. Náměstek pro dopravu by tomu měl rozumět, ale tady v tomto případě se mi to nezdá. Kdyby soukromník si takhle počínal, že nasere spousty zákazníků, za chvíli by padl na hubu. A MHD v Jihlavě už pomalu na tu hubu padá.
Marek Řezáč | 2010-06-18 13:49:13 |
ReagovatKolektivní náprava
Z kritiky jasně vyplývá, že jde o hodně nestandardní hýbání tarifem /vždy max. o 2 Kč se zachováním přestupu/. Dobrou vůli problém vyřešit mohou zastupitelé projevit na nejbližším zasedání /23.6./. Jednací řád to umožňuje.
Tedy už to tady píšu poněkolkáté,
ale kritiky čipových karet, které mimochodem úplně v pohodě fungují v řadě dalších měst v ČR začínám pokládat za nesvéprávná telátka. Pokud si na tu kartu nabijetete určitý peněžní obnos, to je takový problém s ní jednou pípnout u dveří, když nastupujete a jednou když vystupujete ? Notabene, když při přestupu v dalším vozidle platíte jenom 30 %, no, holt tu kartu musíte zase dvakrát vyndat, to je námahy ? Možná si ji pověste na krk a ještě si na ni napište jsem línej a neschopnej myslet ! Nebo z trolejbusu lezete okýnkem ? A pokud se nechcete starat o to, kolik projedete, kupte si lítačku a nepípete vůbec ! Jo, někteří pokud nemají lístek v ruce či spíš nejedou zadarmo to nerozdejchaj a nejradši by jezdili za korunu dvě hodiny a v sobotu a v neděli zadarmo. A na závěr doporučení: na podzim jsou komunálky, tak vy chytří kandidujte, ať vidíme, jak tu dopravu v Jihlavě za málo peněz vylepšíte !
pro Standu
Staníčku, jestli nás považuješ za telátka, můžeme tě ujistit, že my tebe považujeme za Vilímova bulíčka už dávno.
Myslím, že spousta z vás se tady už v minulé diskusi přesvědčila, že brečet tady nemá smysl. Myslíte si, že sem budou psát spokojení lidé? Nebudou! Ty tu potřebu nemají, vždycky je snazší něco kritizovat. Samozřejmě neschvaluji ten názor, že by se člověk měl spokojit s tím co je... ALE... Ani já nejsem na 100% spokojenná s tím jak vypadá současná situace v trolejbusech, ale na druhou stranu, alespoň to člověka donutí se trošku hýbat. A pokud mluvíte o odlivu cestujících, vždy, v letním období, k tomuto poklesu cestujících dochází. Znám spoustu lidí (včetně mě) kteří využívají kolo, případně vlastní nohy k přesunům po městě, do práce, atd. Lidé se začnou vracet až se počasí trošku zhorší (né že by bylo teď nějaké super). Během posledních pár dní jsem měla docela vyřizování a s tím i příležitost otestovat kartu. Proti zastávkových úsekům absolutně nic nemám, dá se tím alespoň nějaká koruna ušetřit. Zrušení časové jízdenky neschvaluji! Ale ono to lidi donutí alespoň trošku myslet a počítat. Př.: jela jsem z Okružní na Horní Kosov, s přestupem na Masarykovo náměstí-dolní, jsem to zvládla pod 12 Kč, pokud bych jela pouze C, zaplatila bych 14Kč. Navíc to bylo rychlejší. Ano, je možná důležitější mít další linku, případně nějakou stávající rozšířit, ale né všechno jde hned a né na všechno lze v aktuální chvíli čerpat peníze z fondů EU. O kompetentnosti některých lidí už jsme se tu také bavili..! Zkuste krom neustálého kritizování karty najít na novém systému odbavování cestujících také něco pozitivního. Neříkám, že je perfektní, ale z mé strany pozitiva zatím převažují. A pokud jezdit nechcete, nejezděte, bude alespoň více místa. Můj příspěvek neberte prosím jako útok, ale spíš jako podmět k zamyšlení.
Terka589 | 2010-06-18 19:45:25 |
ReagovatA ještě mi vypadlo, že cena klasické jízdenky (nepřestupní, více jak 9 zastávkových úseků) zakoupené přes EP se mi zdá také vysoká, v porovnání s většími městy, či dokonce Prahou, jako velmi drahá. A to si ani nepředstavuji situaci, že si musím koupit jízdenku u řidiče za 21 Kč! :-(
Terka589 | 2010-06-18 19:52:44 |
ReagovatTerko, brečet smysl nemá, ale vzpomenout si na to u komunálních voleb smysl má.
To je sice pravda, ale kdo zaručí, že ten který slibuje nápravu ji skutečně zjedná, že?
Terka589 | 2010-06-19 20:46:17 |
Reagovatpro Terku
Tak v tomto případě s tebou bezvýhradně souhlasím. Získali jsme zkušenost po parlamentních volbách.
Terko tak to jsem se pobavil- pokud nechcete nejezděte.Ale DPMJ má v logu a.s. čili akciová společnost.Takže myslím,že by mělo platit jezděte co nejvíc.Pokud tedy není účelem opravdu aby nikdo nejezdil , krach a privatizace.To potom jo.
Terko
Jak můžeš napsat, že s novým systémem ušetříš? Před tím jsi mohla projet celé město tam i zpět za 12,-Kč. To co je teď je šílenost. Prázdné autobusy a trolejbusy jsou toho důkazem.
Leon-pard | 2010-06-19 16:08:35 |
ReagovatNo ale před tím nebyla možnost jet za 8Kč, nebo se pletu?
Terka589 | 2010-06-19 20:43:12 |
Reagovatpro Terku
Terko, Terko, neříkej, že neujdeš po svých
hezkých nožkách 100 metrů. Kvůli takovému kousku cesty jsi ochotna platit 8 Kč ?
Souhlasím. Taky neznám moc lidí, kteří by jeli míň jak tři zastávky. To se asi moc nevyplatí čekat, aby člověk hned po dvaceti metrech vystoupil?
Leon-pard | 2010-06-19 21:38:18 |
ReagovatBudete se možná divit, ale ujdu, dokonce i mnohem víc. Ale předpokládám, že u vás asi nákupy tahá manželka nebo si pro vše jezdíte autem. A další překvapení pro vás asi bude, že v jihlavě nejsou zastávky rozmístěné tak hustě, jako třeba v Paříži, za 8 Kč, jedu celých 920metrů. Speciálně pro vás jsem to spočítala :-) A zastávku rozhodně nemám před barákem, ještě kousek to je.
Terka589 | 2010-06-19 22:00:38 |
Reagovatpro Terku
Jsem vlk pravdomluvný a tak se ti Terko bez mučení přiznám. Snad ti tím nenahraju na smeč. Nákupy tahám v této rodině já, ale prodejnu mám naproti přes ulici.
Tak to vás šlechtí. Ale abych jen nechválila, máte to přes ulici :-) Říká se, že v paříži je to na zastávku z jakéhokoliv místa do 500 metrů. Ale samozřejmě není možné srovnávat :-) Ale je fakt, že bych rozšíření linky B, BI, docela uvítala. Co se týká té přestupní jízdenky, kterou zrušili, nešlo by to třeba napravit tím, že by se stanovila maximální možná cena jízdného pro určitý časový úsek? Mám na mysli něco na principu oyster card v Londýně, tj. že je možné za den, při zakupování jednotlivých jízdenek přes EP v součtu projet částku, která se rovná zakoupení celodenní jízdenky. Což by mohlo odpovídat třeba 40 Kč. Zvýhodnění o 10 Kč oproti papírové celodenní jízdence.
Terka589 | 2010-06-20 13:20:17 |
Reagovatpro Terku
Děkuji za pochvalu. Ale milá Terko, v Americe říkají "Štěkáte na nepravý strom, šerife". To je právě to, že když to řekneš mě, pokývám šedou hlavou a řeknu: to děvče má pravdu. Řekneš to těm, kteří by měli být kompetentní a ono se to od nich odrazí jako od dutých cihel. A to je v Jihlavě ten problém. Proto tak volám, aby lidé nezapomněli, že budou volby. Hezkou neděli ti přeje starý vlk.
Jenže kdo je ten kompetentní? Přepokládám, že před volbami jím budou všichni! Já volit nepůjdu, neboť s největší pravděpodobností v ČR nebudu. Také přeji hezkou, ačkoliv na můj vkus trošku chladnou neděli. Ale i přesto raději za chvíli pojedu na kole, než mhd :-)
Terka589 | 2010-06-20 16:01:41 |
Reagovatpro Terku
Nebudeš v ČR? Pak mi nezbývá než říci s paní kněžnou: Šťastná to žena. A po těch letošních volbách tuplem. Hezkou projížďku a žádný déšť! Snad to aspoň do večera vydrží.
pro Terku
Terko, v Paříži se jezdí městskou dopravou za koruny? Já to stále tvrdím, že jednou naše koruna převálcuje to zprofanované euro. To jen tak pro poškádlení.
Asi zbytečné
Pan Standa zapomněl na podstatné - čipové karty v řadě měst fungují při začlenění do integrované dopravy. Tarifní struktura IDS je založena na principu - předplatné doklady, ČASOVÉ JÍZDNÉ, přestupný tarif. Pardubickou kartu, která stejně jako v Jihlavě počítá zastávky a je o 3,-- Kč levnější, nelze v rámci IDS využívat!
Po několkáté ? Tak se nech okolkovat.
občan Jihlavy | 2010-06-18 19:38:12 |
ReagovatOn nemyslel okolkovat. On to říkal pa rúski. Co víš, jak je čipujou na Sibiři.
Máte pravdu Stando, přínos pro cestující je obrovský a za ty prachy co to stálo a stát bude to určitě má smysl. Kdo to vymyslel je osvícený vizionář.
Mlátilík | 2010-06-19 09:52:05 |
ReagovatBuď je Standa úplně mimo, nebo je víc zainteresován, než dává vědět.
Nový systém MHD
Je to ohromný průser a myslím, že se to projeví ve volbách víc, než cokoliv jiného. Je to věc, která se týká velké spousty lidí a stačí si poslechnout názory na to třeba někde v krámku, nebo jinde a uslyšíte nadávky, zlost, znechucení...
Leon-pard | 2010-06-19 16:03:02 |
ReagovatPane Mazanec
Chtěl bych touto cestou pochválit tento rozhovor. Pokládal jste správné otázky, které lidi zajímají. Škoda je, že pan Kodet z toho vybruslil odpověďmi připomínajícími pohyb hada. Byly to odpovědi hodné politika (mluvit a přitom nic neříct). Lidovci tím vynikají od dob pana Luxe, který byl tím pověstný. Takže ještě jednou - dobré otázky a mizerné odpovědi.
Leon-pard | 2010-06-19 21:47:55 |
ReagovatSouhlas!
Terka589 | 2010-06-19 22:06:06 |
ReagovatRozhovor
Děkuji Vám. S pozdravem Jan Mazanec, Jihlavské listy
Jan Mazanec | 2010-06-21 10:09:11 |
ReagovatPřidávám se k pochvale za vhodné otázky.
Libor Novotný | 2010-06-21 11:30:01 |
ReagovatSkvělý rozhovor, přímé otázky "na tělo"
A pan kodet zklamal. Proč třeba přímo neodpověděl na otázku, kdo přesně může za současnou podobu systému MHD? Mohlo nám to pomoci při rozhodování u voleb :-)) Takhle to může chudák odnést sám :-D
Pan Mazanec ukázal, že je skutečný Pan novinář. A co nám ukázal pan Kodet? Jen zbabělé kličky a vytáčky. JL budeme vždy rádi kupovat. Zato ten paskvil, zvaný Noviny jihlavské radnice nechceme ani zadarmo, pane Maštero !
No jo,
Ale JL se musí prodávat...NJR si platíme všichni...chca-nechca!
Leon-pard | 2010-06-21 22:32:30 |
ReagovatNějak pořád nechápu, proč dává pan Kodet jako výhodu, že teď po přestupu platíte "pouze" třicet procent jízdného. Před tím to bylo asi jak pane Kodete? Před tím bylo jedno, kolikrát a jestli vůbec přestoupím, protože byly jízdenky přestupní! Tak se už konečně proberte a nepodávejte nám zásadní nedostatek jako výhodu!
tři zastávky
Markantně je vidět nesmysl tří zastávek když se nastupuje u hlavního vlakového nádraží.Dojedete za jeden lupen jen ke škole nad OMW. Kolik to je metrů ? Já myslím že tak 500-600. Slavné DPMJ i se zastupitelama co tenhle paskvil o zdražování schválili .. jděte dopr*ele na věčné časy.
Kolikpak asi budou odměny za sezení v dozorčí radě DP a za letošní úspěšné zavedení nového systému odbavení ?
pro pana Kodeta
Pane Kodet,opět jste ukázal,že jste muž na svém místě - jak dlouho vlastně už, 15 let???Jak čteme, všem slíbíte všechno, ale Vaše lenost Vás k ničemu nepřinutí.Vážení,když měl p.Kodet na starosti dříve dopravu,říkal,že kruhové objezdy v Jihlavě jen přes jeho mrtvolu,nyní je zodpovědný politicky za to,co se děje v DP,a zase nic - jen kýve hlavou a usmívá se.Možná už nastal čas projevit se razantně v komunálních volbách a vzkázat mu - tak už dost,odejděte konečně.Dokážeme to?
jihlavák | 2010-06-27 10:08:06 |
Reagovatnáš pan Kodet
Taky se připojím s informací o věčném panu Kodetovi - mimo jiné působil po celou dobu co je na radnici i ve vedení vodárenské akciové společnosti a SVAKu - svazku vodovodů a kanalizací - a půsopbil tak úspěšně, že má nyní Policie na stole trestní oznámení na něho a vyšetřuje,že za jeho působení přišlo město asi tak o 200-300 mil.Kč na nájemném za vodovody a kanalizace,on totiž zřejmě hlasoval vždy podle toho,jak chtěl SVAK a VAS a ne jako zástupce Města-bližší košile než kabát,asi.
Jako by to psal nejmenovaný zastupitel Sedlák
E.Janderka | 2010-07-14 23:37:12 |
Reagovat