Vysočina stejně jako všechny ostatní kraje v tuzemsku čelí už více než týden podnětu, který leží na stole Evropské komise. Podalo ho vedení společnosti Student Agency. Aktuální situaci přibližuje její obchodní ředitel Jiří Schmidt.
Poslali jste do Bruselu dokument čítající téměř dva tisíce stran. Co si od podnětu slibujete?
Chceme upozornit na to, že České dráhy dostaly zakázku za 150 miliard veřejných korun jen tak z ruky bez výběrového řízení, takříkajíc pod stolem. To je špatně a je to i v rozporu s evropským právem. Vždyť i první Temelín byl levnější, než je regionální doprava v Česku. Věřím, že tímto podnětem dosáhneme vypsání nových výběrových řízení na regionální železniční dopravu v celém Česku. Požadujeme také zrušit smlouvy krajů s Českými drahami.
Dobře, ale oficiálně jste s nabídkou oslovili pouze čtyři kraje. Tak proč požadujete zrušení smluv a vypsání nových výběrových řízení ve všech krajích v Česku?
Obeslali jsme s nabídkou jen ty kraje, které nějakým způsobem buď připravovaly, nebo vypsaly výběrová řízení.
Kdyby, pro příklad, kraj Vysočina vypsal standardní výběrové řízení, tak by dostal samozřejmě nabídek spoustu, a to nejen od nás, ale i od konkurenčních firem. Sestrojit takovou nabídku trvá zhruba půl roku, má asi 500 stran.
Takže v dohledné době kraj Vysočina s nabídkou oslovovat nebudete?
Vysočině nebudeme dávat nabídku do té doby, dokud se nevypíše standardní výběrové řízení. Pokud se politici nezamyslí nad tím, že platí za jezdící skanzen Českých drah o třetinu více, než naše společnost nabízí, tak do té doby na žádné nabídce opravdu pracovat nebudeme.
Hejtmani vaši společnost ale například kritizovali za to, že sice chcete na železnici, ale nemáte vlastní vlaky...
My si ale nemůžeme koupit na Vysočinu vlaky za dvě miliardy, zde je na spoustě volných kolejišť zaparkovat a čekat, jestli bude kraj dodržovat zákon, a nebo ne.
Dokážete odhadnout, za jak dlouho Evropská komise vynese na základě vašeho podnětu verdikt?
Věřím, že to půjde rychle. Když budeme počítat s nejdelší variantou, tak to budou tři roky. My jsme Evropské komisi poslali takové dokumenty, na základě kterých se dá říct, že od nás nepotřebují vědět už v podstatě vůbec nic. Teď se ale musí dát právo pouze ČR, aby nějak bránila a hájila. Je proto dost možné, že do roka bude jasné, že kraje chybu udělaly.
Proč se ale prezentujete s vaším žlutým vlakem, když nabídku jste Vysočině na provozování spojů nepředložili?
Smysl této prezentace je ten, aby si cestující i krajští politici uvědomili, že je tu dostupná úplně jiná kvalita za výrazně menší peníze. Tím, že takto po jednotlivých krajích jezdíme, tak už dva z nich chtějí nová výběrová řízení vypsat.
Diskuze k článku
Naprosto souhlasím s panem Smidtem, potažmo Jančurou
Mělo se vypsat výběrové řízení! Student Agency by možná všude nevyhrála, ale proč to někdo nechtěl vůbec riskovat? Vždyť jde o naše peníze! Platíme to všichni z našich daní! A pokud jen existuje možnost ušetřit peníze a jako bonus ještě zvýšit kulturu cestování, tak sem s tím. Ať vyhraje ten lepší! Nechtěl by pan Jančura provozovat MHD v Jihlavě? Určitě by zrušil stupidní zastávkový systém a pupkáče co o něm rozhodl by musel zašlapat do země i s čipovou kartou! Kdyby zdejší MHD vedl někdo kompetentní, tak by se snažil cestování co nejvíce zpříjemnit a povzbudit, ne ho co nejvíc znepříjemnit a vlastně zlikvidovat!
Leon-pard | 2010-06-08 17:45:06 |
ReagovatPro Leon-parda
Lépe bych to nenapsal. Tisíc bodů souhlas!
Ale vždyť konkurenci nikdo nechce!
Jó, kdyby tu byly starý dobrý časy, tak tu máme starý dobrý dva programy státní televize, jeden státní velkoobchod s potravinami (a banány na vánoce)...atd. Nějakej Jančura si myslí, že nám tady bude vnucovat zápaďácký manýry s luxusníma vlakama za ceny obyčejného jízdnýho! Takovýho Jidáše ukamenovat! Ještě že tu máme soudruha Vilíma - šak ten ví, jak se k vobyčejnýmu lidu chovat! Zastávky si budete šmejdi počítat, abyste neměli roupy! Ale jestli budete zlobit, tak si vás zjistí, protože je třeba vědět, kdo kam kdy jede! Však vás přejde si stěžovat si na busy až vám nepípne čipovka! Místo 16,-Kč zaplatíte deset tisíc kamarádům z bolševických studií a přejde vás humor! Díky bohu za soudruha Vildu!
Jízdné
Už se někdo zamyslel nad tím, kdo panu Jančurovi dotuje jízdné? Kdo je asi v pozadí... Na kolejích se pohybuji už nějakou dobu a jen se vždy usmívám nad tím, co šéf této žluté společnosti v souvislosti s provozováním drážní dopravy prohlásí... Jak to asi může vypadat do budoucna, když už teď zapomína poslat strojvedoucího na určitý spoj, který je tímto o 45 min opožděn... A poté říká pan Jančura, že bude jezdit bez zpoždění...
Bytlaška | 2010-06-08 20:18:28 |
ReagovatPro Bytlaška
Jo, on pan Jančura musí dodržovat jízdní řád? Tak to by asi měl vrátit to jízdné, co si účtoval, že? A ČD by se mohly přidat, ne...? Asi by zkrachovaly, nebo ti co je dotují - my!
Leon-pard | 2010-06-08 20:27:58 |
ReagovatMyslel jsem to tak, že pan Jančura stále prohlašuje, že bude jezdit bez zpoždění...
A za to, jak zbrojí do jeho Desir naftu někde támhle v kopřivách na 5. nebo 10.manipulační koleji(bez jakýchkoli záchytných plat a jímek)bych mu napařil takovou pokutu, že by se z toho p ...
Bytlaška | 2010-06-08 20:48:26 |
ReagovatOK
Ale kdyby třeba náhodou vyhrál výběrové řízení, tak by se na něj vztahovaly stejný podmínky, jako třeba na ČD...? A za zpoždění by platil jako mourovatej, ale: Dal mu někdo šanci, aby to dokázal?
Ještě měli možnost dát do podmínek výběrového řízení, že firma ucházející se o provozování dopravy musí mít státní podíl, nebo Vildu ve vedení!
Leon-pard | 2010-06-08 21:31:23 |
ReagovatUrčitě je konkurence na dráze potřeba, to jak se chová moloch ČD není moc ekonomické. A k MHD, pan Mazanec slíbil článek o MHD, asi se pokusil slib splnit v Radničních novinách. Škoda, že opět dal prostor JEN A POUZE jedné straně a nedal prostor cestujícím, to je pak takováhle objektivita ouplně na prd. Ale pane redaktore chápu, že jste v tom nevinně, protože by vám jiný článek paní ředitelka Krpálková nepovolila.
Libor Novotný | 2010-06-08 23:46:10 |
ReagovatČlánek k MHD
Vážený pane Novotný, mohu Vás ujistit, že článek do Novin jihlavské radnice jsem já nepsal a že také Vaše domněnky ohledně paní ředitelky Jihlavských listů jsou liché. S pozdravem Jan Mazanec, Jihlavské listy
Jan Mazanec | 2010-06-09 08:50:09 |
ReagovatOmluva
Vážený pane, omlouvám se Vám za přiřknutí autorství tohoto článku. Autorem je pan Maštera. (Kdyby jste se podepisovali a ne psali ty zkratky, kdo se v tom má potom vyznat.) O paní ředitelce si myslím své.
Libor Novotný | 2010-06-09 09:11:25 |
ReagovatPodepisování
Pane Novotný, děkuji za omluvu, nic se nestalo. Úzus v naší redakci je takový, že kratší texty podepisujeme zkratkou (v mém případě -hm-), závažnější texty, publicistické, názorové články a rozhovory pak plným jménem. S pozdravem Jan Mazanec, Jihlavské listy.
Jan Mazanec | 2010-06-10 08:35:07 |
ReagovatNo a jak to bylo ? Měly prostor obě strany nebo ne ? To je snad to nejdůležitější ne ?
Žádný zázrak
Nevím, proč má Evropská komise řešit potíže soukromého dopravce, který sám pořádně neví, jakým způsobem bude železniční osobní dopravu provozovat. Nyní jezdí na trati Plzeň - Domažlice za 5,- Kč zpátečního jízdného, ale cestující z vlaků ČD tím nevyhnal. Tedy vůbec žádná konkurence, ale pouze jeden vlak navíc mezi dvěma vlaky ČD každou čtvrtou hodinu. A od 20.6.2010 bude jezdit za tarif, který korunově plus-minus osciluje kolem linie zákaznického jízdného ČD. Tak jakápak konkurence, pouze další dotace od státu navíc. Něco jiného by bylo, kdyby Student Agency provozovala trať Plzeň - Domažlice celou. Pak by se ukázalo, zda je schopna plnohodnotně zajistit dopravní obslužnost v daném regionu. Protože kraje za komplexní dopravní obslužnost odpovídají, není divu, že ji nadále svěřily Českým drahám, protože žádný jiný dopravce na to zatím nemá. A doprava obyvatelstvu sloužit musí, o tom snad není žádných pochyb.
Ing Pavel Ďásek | 2010-06-17 10:21:18 |
Reagovat