Miliardová přestavba městského vlakového nádraží v Jihlavě se ještě loni jevila jako nereálná, teď se ale objevují náznaky jejího uskutečnění.
Asi 110 milionů by stála oprava objektu, úprava prostoru před ním a přivedení trolejbusu - na obojím by spolupracovaly České dráhy (ČD) s městem. V návaznosti na to by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za 850 milionů přestavěla perony, podchody a kolejiště, aby se z městského nádraží stala hlavní osobní jihlavská stanice.
„Byl by to přínos hlavně pro cestující, kteří přestupují z vlaku do autobusu. Celkově by projekt přispěl k zatraktivnění hromadné dopravy," vysvětluje primátor Jaroslav Vymazal (ODS).
Pěšky by přesun trval pět minut a s MHD za pomoci semaforu na křižovatce Fritzovy ulice a třídy Legionářů ještě méně. „Do konce března by se mělo město, ČD a kraj domluvit na možnostech podpory z EU. První práce by mohly začít už v příštím roce," dodává primátor.
„Kraj Vysočina záměr opravy městského nádraží podporuje a je připraven poskytnout všem stranám maximální součinnost," uvádí náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD). „Podle průzkumu projde denně nádražím 800 lidí a ti si zaslouží kulturnější prostředí," doplňuje náměstek primátora Petr Pospíchal (ČSSD) s tím, že město by na 50milionovou investici (úprava přednádražního prostoru a točna trolejbusu) mohlo získat až 92,5 % dotací.
Ne všichni politici jsou ale nápadem nadšeni. Radní Erich Janderka (ODS) má tyto protiargumenty: vlakem jezdí málo lidí a dráhy jsou ztrátové, město musí za miliony vykoupit pozemek na točnu a žádný čas se neuspoří, protože na hlavní náměstí je to z městského nádraží pěšky sedm minut a z hlavního trolejbusem také sedm minut.
„Na městském nádraží beztak staví všechny vlaky a na hlavním stejně budou muset v hlavním směru Brno - České Budějovice nadále „přepřahat" lokomotivy. Co se tedy změní?" ptá se Janderka. Náměstek pro dopravu Josef Kodet (KDU-ČSL) mu ale oponuje: jednak roste počet souprav s oboustrannou řídicí jednotkou a jednak by „zatáčka" (navržená už 40 let) ve směru Brno - Č. Budějovice stála asi dvě miliardy. „A výkup pozemku pro trolejbusovou točnu by měl být součástí dotací," dodává.
České dráhy měly zájem budovu nádraží pronajmout soukromému developerovi, ale žádný se nenašel - na rozdíl od Havlíčkova Brodu, kde má objekt dlouhodobě pronajatý firma AŽD Praha. „Havlíčkův Brod se ale nedá s Jihlavou srovnávat, je to důležitější dopravní uzel s mezinárodními spoji," tvrdí Janderka.
Diskuze k článku
Hlavně, že kape.
No to je zase ptákovina a tunel jako prase.
Nemusel by
Jen by musel existovat zájem na standartním výběrovém řízení bez zbytečných překážek pro možné účastníky. Někdy se podmínky zadávají tak, aby vyhověl pouze jeden zájemce (předem vybraný), že třeba podmínkou je disponovat miliardou, nebo mít zkušenost se stavbou plynové elektrárny určitého typu :o)
Leon-pard | 2010-03-10 15:58:15 |
ReagovatChytrák z ODS
Politik ODS a vlaky = záruka tragikomedie.
Jaká mezinárodní vlaky jezdí přes HB? bejvávalo. Chytrák Janderka (a s ním asi celá ODS) zaspal dobu. Na "hlavní" pěšky za 7 minut? Byl tam vůbec někdy?
Že vlakem z městského nádraží jezdí málo lidí? Na aby ne, kdo by na takové nádraží jezdil? Kdyby to tam vypadalo kulturně a dalo se tam dojet MHD, tak to bude o něčem jiném. Ale ODS by radši viděla investice do silnic a parkovišť... :-/
Imrich Alfons Potožný | 2010-03-10 23:00:24 |
ReagovatS tím Havl. Brodem nemáte pravdu, o mezinárodní spojení přišel kvůli modernizaci koridoru přes Českou Třebovou a preferenci této trasy pro její napojení na Ostravu. Maximálně za tím hledejte lobbing ČeskoTřebovské kliky v tehdejším vedení drah, ale že by za to mohla ODS? To ji trochu přeceňujete.
Já jsem z toho nevinil ODS, šlo mi o to, že než Janderka (ODS) něco plácne, tak by si měl zjistit, jak to ve skutečnosti je, protože EC přes HB už pěkných pár let nejezdí.
Imrich Alfons Potožný | 2010-03-13 17:03:00 |
ReagovatImrich, že Vy neumíte číst? Janderka řekl, že z městského je to na hlavní náměstí 7 minut, nikoliv z hlavního nádraží. Přečíst znovu! :-)
bláhová Dajána | 2010-03-11 07:03:07 |
ReagovatMěstské nádraží
To, že H.Brodem nejezdí mezin. vlaky a vymlouvat se na koridor, mohl ovlivnit náš ministr dopravy Schling. Aspoň ty maďarské rychlíky tady mohly jezdit. A večer se dostat z H.Brodu do Jihlavy je vlakem problém, nevím proč zrušily poslední motoráček po odpolední směně...platí i pro cestu z Jihlavy na H.Brod...
Městské nádraží by bylo potřeba udělat "pro lidi" a k tomu trolejbus, samozřejmě přizpůsobit vlaky z hlavního. Jenže také to chce novější oboustranné vlaky a ne soupravy s inovovanými vozy ještě z NDR, kde je problém otevřít dveře, hlavně pro ženy a děti. Tady jezdí samé vykopávky, podívejte se co jezdí kolem Prahy a Ostravy za pantografy. Několik regionov to nevyřeší, navíc jsou velmi hlučné(asi špatné podvozky a odhlučnění), vnitřek je pěkný.
Děda Teda | 2010-03-11 08:41:16 |
Reagovat