JIHLAVA - Jihlavskou MHD čeká letos několik změn, tou největší je přechod na moderní odbavovací systém od 1. července. Co Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) chystá a jak se chce vypořádat s ekonomickou krizí? I na to se ptáme jeho ředitele Josefa Vilíma:
Vlivem odstávek velkých firem nyní klesl počet cestujících jihlavské MHD, a tím objem tržeb (až o 15 %). Může tomuto faktu váš podnik nějak čelit?
Budeme se dále snažit zatraktivnit MHD tak, aby ji lidé používali místo individuální dopravy. Jedním z kroků by mohl být i přechod na autobusy s pohonem na zemní plyn. Kromě nesporného efektu ekologického by to mělo i ekonomický efekt. Konkrétní úspory zatím nemáme vyčísleny, ale byly by zřejmé, protože plyn je na rozdíl od nafty zatím zcela osvobozen od spotřební daně, která by u něj měla postupně narůstat od roku 2012. Proto pokud bychom chtěli přejít na plyn, bylo by to ideální hned.
Jaké výdaje by to znamenalo?
Bez finanční pomoci by to určitě nešlo. Museli bychom si postavit vlastní plnící stanici, což vyjde zhruba na 20 milionů. Jeden autobus s pohonem na zemní plyn stojí okolo šesti milionů, během tří let bychom chtěli nakoupit 15 těchto nových vozů, tedy každý rok pět.
Jaké další zatraktivnění jihlavská MHD v nejbližší době chystá?
Od července chceme zavést moderní odbavovací systém, který pomocí elektronické čipové karty, tzv. "Jihlavské karty", v autobusech a trolejbusech zjednoduší lidem cestování jak časově, tak finančně.
Finančně proto, že držitel této karty, který nemá časovou jízdenku (nepoužívá MHD denně) bude mít možnost touto kartou zaplatit za dopravu podle počtu projetých zastávek. Prakticky to znamená, že jiná cena za dopravu (cena jízdenky) bude v případě ujetí tří zastávek a jiná v případě pěti. Tím odstraníme z dopravního průzkumu nejvíce kritizovaný fakt, že máme jen jednu cenu jízdenky a ta není závislá na počtu ujetých zastávek MHD.
Na kolik projekt vyjde?
Asi na 20 milionů Kč. Budou ho spolufinancovat fondy EU částkou cca 17 milionů Kč.
Kolik by karta stála a jaké další výhody by měla?
Nyní její cena ještě není stanovena a bude záviset na nákupní ceně. Užití karty se předpokládá v řadě dalších nedopravních aplikacích: např. při placení parkovného, vstupného do ZOO, do plaveckých bazénů, aplikace ve školách pro děti či studenty atd.
Zákazník bude muset při vstupu do vozu Jihlavskou kartu přiložit k nějaké čtečce? Jak bude fungovat?
Cestující s kartou se při nástupu do vozidla MHD přiblíží ke čtecímu zařízení. V tom okamžiku bude z karty odečtena finanční částka rovnající se ceně za jízdenku až na konečnou té linky. Pokud cestující pak ujede např. jen dvě zastávky, může při vystoupení znovu kartu přiložit ke čtecímu zařízení a systém mu vrátí částku, odpovídající neprojeté vzdálenosti (počtu zastávek). Cestující, který používá MHD často, si může zakoupit kartu s funkcí časové jízdenky pak se kartou nemusí při nástupu a výstupu identifikovat.
Jak bude probíhat dobíjení karty?
Dobíjení karty neboli vložení určité finanční částky bude možné v první fázi pouze v předprodeji Dopravního podniku, v závěru roku 2009 pak bude tato možnost rozšířena na dalších pět samoobslužných automatů (dva budou na Masarykově náměstí). V nich bude možné kartu dobít finanční hotovostí nebo převodem peněz z platební karty.
Na automatech si bude možné také zakoupit všechny druhy předplatních časových jízdenek (např. třicetidenní apod.) Chceme tím našim cestujícím dát možnost 24 hodin denně si pohodlně tento nákup provést a tím se "vyhnout" otevírací době v předprodeji jízdenek.
Umožnila by karta i případné včlenění jihlavské MHD do Integrovaného dopravního systému (IDS) Vysočiny, o kterém uvažuje nové vedení kraje?
Ano, zavedením Jihlavské karty se technicky přiblížíme možnosti případného zavedení integrovaného dopravního systému v regionu. Budeme lépe připraveni na sjednocení jízdních dokladů.
Jinak jsme už dávno vybudovali návaznost našich spojů na vlaky, které přijíždějí a odjíždějí z hlavního nádraží. V případě zavedení IDS bychom uvítali i funkci koordinátora, který by lépe sjednotil návaznost jízdních řádů autobusů, vlaků a MHD a také tarify všech těchto druhů dopravy. Vítáme všechny kroky, které učiní veřejnou dopravu přitažlivější než individuální.
Loni byla v Jihlavě studentská konference, jejíž účastníci přišli s několika návrhy na vylepšení MHD. Lze některé z nich reálně uskutečnit?
Studenti navrhovali mj. znovuzprůjezdnění Benešovy ulice pro trolejbusy. Jsem zastáncem této myšlenky, ale návrh by bohužel byl investičně velmi náročný. To se týká i dalších myšlenek, například zkrácení intervalů čekání to by navíc znamenalo zvýšení počtu vypravovaných autobusů a trolejbusů. Některé dílčí změny (například koordinace trolejbusů B a C) chceme uskutečnit, ale až v souvislosti s vybudováním nového trolejového vedení ulicí Vrchlického.
Kdy k němu dojde?
Vzhledem k ceně jedná se o cca 15 milionů korun je termín realizace závislý na možnostech investičního rozpočtu města Jihlavy.
Intervaly autobusů a trolejbusů byly i tématem dopravního průzkumu z roku 2007. Vyplynula z průzkumu nějaká konkrétní řešení?
Konkrétním řešením je třeba to, že jsme nedávno upravili jízdní řády autobusů 12 a 36 tak, aby se spoje lépe rozložily a neopakovalo se jejich sjíždění. "Proložení" linek B a C je ovšem širší problém a nyní by znamenal extrémní zvýšení nákladů na MHD.
Pokud např. chceme, aby linka B jezdila v polovině intervalu linky C, která jezdí po 10 minutách, musí také linka B jezdit v intervalu 10 minut. Nyní je grafikon linky B vyhotoven tak, že linka po příjezdu na konečnou má technologickou přestávku pro vyrovnání případného zpoždění a zákonnou bezpečnostní přestávku (odpočinek) pro řidiče před vyjetím na další "kolo".
Pokud bychom po této přestávce hned nevyjeli z výchozí zastávky, protože se linka B v určitém úseku sjede s linkou C, musíme vozidlo včetně řidiče "pozdržet" na výchozí zastávce. Tím pádem budou vozidla včetně řidičů na konečných více stát než jezdit. Změna by místo dnes vypravených šesti trolejbusů na linku B znamenala vypravit denně (při intervalu 10 minut) o dva řidiče a dva trolejbusy navíc.
Neuvažujete o propojení Pávova a Březinek kolem Jánského kopečku? Jeden z čtenářů JL tvrdí, že cesta MHD mu trvá 45 minut, a tak raději jezdí autem, což trvá 10 minut.
Propojení oblasti Pávova a sídliště Březinova autobusovou linkou je nereálné. Důvodem jsou samozřejmě náklady s tím spojené. MHD v Jihlavě je nastavena tak, že cestující má možnost cestovat z kteréhokoliv místa kamkoliv v rámci hromadné dopravy s maximálně jedním přestupem.
Kdy by měly začít bezbariérové úpravy zastávek MHD? Kolik zastávek a podle jakých kritérií se budou upravovat?
Projekt, který řeší stavebnětechnické úpravy některých zastávek MHD, je ve fázi přípravy a nelze jednoznačně stanovit termín, kdy k úpravám dojde. Za předpokladu, že se městu Jihlava podaří získat dotaci z fondů EU, je možné hovořit o letech 2010 až 2011. Cílem úprav je takové řešení zastávek, aby do nich mohla zajíždět bezbariérová vozidla MHD.
Projekt řeší i instalaci informačních systémů na 18 zastávkách elektronické tabule budou cestující informovat o časech příjezdů vozidel linky, případných zpožděních a nepravidelnostech.
Součástí projektu jsou i preference MHD. Co to znamená?
Preference MHD oproti individuální dopravě spočívá v tom, že vozidly hromadné dopravy budou také řízeny křižovatky. Pokud například vozidlo určité linky bude mít zpoždění, systém mu na následující křižovatce připraví zelenou, aby se jeho zpoždění nezvyšovalo.
Jan MAZANEC Diskuze k článku