Socha Žena s dítětem, která po léta zdobila náměstíčko v centru nákupního centra na Březinkách, byla v úterý přestěhována před budovu Dětského domova se školou.
Autorem sochy Žena s dítětem je ak. sochař Roman Podrázský (1943–2001), mj. někdejší starosta Přibyslavi a autor pomníku komunistickým režimem zavražděného faráře Josefa Toufara v Číhošti na Havlíčkobrodsku.
Nynější odstranění Podrázského sochy z jihlavského sídliště Březinky odmítá architekt Zdeněk Gryc, spoluautor sochy a návrhu na urbanistické řešení sídliště: „Jsem zděšený, co všechno se dá v Jihlavě za zády spoluautora sochy a autora sídliště provádět. Nejprve byla vyřezána a odstraněna vzrostlá zeleň a teď i socha,“ reaguje.
Podle projektového manažera, investora Radka Michálka, se socha do záměru úpravy areálu nehodí. „Pan Škamrada (pozn. red. - majitel a investor úpravy areálu) ji chtěl darovat na dobročinné účely či věnovat do okolí. Prodávat ji nechtěl.“
Podle jeho slov se jim zrovna hodilo, že ho právě zkontaktoval ředitel Dětského domova se školou Radek Vovsík, který o sochu projevil zájem. „Vhodně se to spojilo,“ dodal.
Gryc připomíná, že jde o nesmírně hodnotnou sochu z kvalitní žuly: „Už za hluboké totality stála 350 tisíc korun.“ Zároveň podotýká, že jde již o druhou odstraněnou Podrázského sochu v Jihlavě: „Ta první stála před PVT a zmizela neznámo kam.“
Uvolňování a přemisťování odhadem asi pětitunové sochy ze sídliště trvalo několik dní. Definitivně byla jeřábem zvednuta v úterý a ještě týž den na nákladním voze převezena před dětský domov v Dělnické ulici. „Věděli jsme díky kontaktům na pana Škamradu, že se má socha ze sídliště odstraňovat, a tak jsme o ni projevili zájem,“ vysvětlil JL ředitel Vovsík.
Téma ženy s dítětem je podle Vovsíka pro areál dětského domova velice vhodné. „Chtěl jsem ale sochu bez jejího pískovcového podstavce, a tak byl před instalací odřezán,“ doplnil.
Diskuze k článku
VHODNÉ SPOJENÍ PO JIHLAVSKU
NĚKTERÁ VHODNÁ SPOJENÍ JSOU OPRAVDU ZAJÍMAVÁ.
. . . Podle jeho slov se jim zrovna hodilo, že ho právě zkontaktoval ředitel Dětského domova se školou Radek Vovsík, který o sochu projevil zájem. „Vhodně se to spojilo,“ dodal…
Věřím, že v Přibyslavi, kde byl autor sochy, Roman Podrázský zvolen po totalitě jako první starosta a jako respektovaný starosta, také umřel, 2. dubna 2001, by se to nestalo.
Roman Podrázský byl čestný a slušný chlap, který svým dílem bojoval proti totalitě. Jeho první velké dílo, které jsem sledoval, je monumentální socha Krista na hřbitov stovek sester a kněží, kteří byli internováni na Moravci. Stojí zato ji vidět, epizodní stíny postav politických vězňů a působivé věnování: ŠKOLNÍM SESTRÁM DE NOTRE DAME. Socha se dostala na hřbitov z jeho zahrady kdy byla tesána, stejně jako všechny jeho sochy, bez vědomí režimu. Následky jsme pak nesli oba, já jako spoluautor jeho několika soch. Jednou z nich je předmětná socha matky s dítětem na Březinkách. Těžko si někdo dovede dneska představit všechny ty komise, to ponižování a záměrné ústrky než ji bylo možno za pomoci vlastního Romanova sádla vytesat. Podrázský vše dělal vlastníma rukama, tou nejlacinější cestou. To mu umožnila, prakticky zadarmo, či režijně, pracovat na Křížové cestě a kapli Meditativního sadu pro politického vězně Hrušku u Plzně. Po exodu komunismu mne přizval, jako spoluautora k zmiňované soše faráře Toufara. Patronem byl opat Želivského kláštera Vít tasovský. Až nezemsky krásná osobnost. Pak mne Roman trochu vyděsil, když mi ukazoval na zahradě sochání Mariánského sloupu, který stojí na náměstíčku u kostela v Přibyslavi. Myslím, že nic podobného po totalitě nevzniklo. To co se stalo s obchodním náměstím a jeho výtvarným dílem, určeným do centra mne velice mrzí. Žaluji touto cestou za nás oba.
Socha je komponována nejenom na sokl, ale zejména, IN SITU.
Zdeněk Gryc
Zdeněk Gryc | 2012-03-18 21:37:13 |
Reagovatdotaz
V čem spočívá proklamované spoluautorství pana Gryce na sousoší??
Březinky socha matky s dítětem-autor
Autor a vedoucí projektant, sídliště Březinky, v souladu s platnými předpisy a THU které pamatovalo na výtvarné dílo v sídlišti, zadal u Díla zakázku na předmětnou sochu formou spolupráce architekta s výtvarníkem. Běžná socialistická praxe. Tato byla schválena na všech úrovních. Autor sídliště jako spoluautor se podílel na určení jejího vzhledu a obsahu díla. Navrhl její umístění na perspektivních pohledech a modelu. Což bylo podkladem pro první odsouhlasení jejího umístění. Sochař tato jednání doprovázel alternativními modely sochy. Tyto předběžné záležitosti trvaly měsíce. / Schválení sochařských veršů na severní fasádě Prioru léta/. Následovaly četné jízdy obou autorů na schvalovačky v Brně. Po konečném schválení a získání „pověstného kulatého razítka“ výtvarné komise JM KNV složené z výtvarníků Roman Podrázský sochu realizoval. Socha byla provedena a osazena v těchto souvislostech na sokl, který je součástí díla. Zde byla komisí za účasti obou autorů kolaudována jako podklad pro fakturaci. Smlouvy jsou založeny v agendě Díla a Stavoinvesty Jihlava, kde jsou opakovaně uváděna jména obou autorů. Zdeněk Gryc
PS. To je velmi zjednodušeno. Socialistické hlídání čistoty výtvarných děl ilustruje první socha na Březinkách, nahrazení sochy sv. Jána,která měla být vrácen zpět na nový most pod Kalvárií. To skončilo skončilo aktem dívky od sochaře Kokrdy na opačné straně Březinek. Podrobněji v Jiskře z 25. 2. 1975. vydané u příležitosti Vítězného Února.
Zdeněk Gryc | 2012-03-21 14:01:24 |
ReagovatMATKA S DÍTĚTEM PATŘÍ NA BŘEZINKY
Socha Matky s dítětem na Březinkách není jen tak obyčejná socha, není na první pohled líbivá, má v sobě ale hloubku toho, co chtěl Roman Podrázský – hluboce věřící člověk – ve vztahu k životu - na tomto tehdy mladém sídlišti vyjádřit. Udělal to symbolicky sochou matky, vztahující k sobě dítě, jejich rozostřené obličeje dávají tušit jakýsi kontemplativní vztah.
Když už matka s dítětem nemůže být v urbanistické interiéru náměstí, kam jsme ji oba po delších úvahách, včetně soklu zakomponovali,
tak musí zůstat na sídlišti kam patří a pro které byla určena,
třeba poblíže centra, v prostoru dětských hřišť za severní fasádou náměstí.
PS. V radnici je výstava soch pro Jihlavu, jsou různě pojata, jsem trochu konzervativec. Nejenom jako architekt, si myslím že výtvarné dílo má mít formu, ale také čitelný obsah. Socha Romana Podrázského má navíc ideu ukazující na smysl života. Její materiál - jádrová žula - nejenom souvisí s Vysočinou, ale zachová její poselství navěky.
Zdeněk Gryc
Zdeněk Gryc | 2012-03-23 14:28:18 |
ReagovatVážený pane architekte
Nechci ničím přispět do této diskuse, jen musím říci, že to je asi naše národní bolest stěhovat sochy. Ale proč se touto cestou ozývám, V Přibyslavi připravujeme výstavu k nedožitým 70. narozeninám ak. soch. R. Podrázského a sháníme informace o jeho dílech, která jsou rozeseta snad po celé naší republice a soupis neexistuje. Zaujalo mě, že jste s ním spolupracoval a proto se na Vás obracím, zda byste neměl zájem s námi na této záležitosti spolupracovat, popřípadě někdo dalším kdo si tento příspěvek přečte a o jeho díle něco ví. KZM Přibyslav