
MÍSTO, kde dříve stála historická budova městského nádraží, je prázdné a pusté. Na místě bývalé budovy vznikne nová komunikace s kruhovým objezdem. Foto: Pavel Bajer
Až 47 tisíc m3 zeminy bylo vytěženo v rámci prací na Centrálním dopravním terminálu (CDT) v Jihlavě. Vyplynulo to z videa města, na kterém shrnuli dosavadní průběh akce primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS) a zástupce zhotovitele Ondřej Zedník ze společnosti Skanska. Práce byly zahájeny letos na podzim zhruba před půl rokem.
Jak již dříve sdělil JL mluvčí radnice Radovan Daněk, vytěžená půda z CDT se vozí na deponii (skládku) zeminy na Pístově. Vozila se tam například i zemina vytěžená při výstavbě Horácké multifunkční arény (HMA).
Primátor hovořil, že byla dokončena demolice přístavby obilního sila vedle bývalého městského nádraží. Samotný objekt z roku 1928 zůstane zachován jako chráněná památka.
Primátor upřesnil, že nyní probíhají práce na vodovodu v bypasu křižovatky ulic Pražská a Havlíčkova. Práce mají za následek opakovaná dopravní omezení na kruhovém objezdu.
„Plánováno je zahájení realizace kabelovodu včetně souvisejících překládek inženýrských sítí a pokračování prací na realizaci zárubních zdí kanalizací a vodovodů,“ přiblížil Ryška.
Město provádí práce na CDT ve spolupráci se Správou železnic (SŽ). Pro SŽ práce provádí společnost Skanska. Zrekonstruuje kolejiště, postaví novou nádražní budovu a nový podchod.
Podle Ondřeje Zedníka ze společnosti Skanska v podstatě postaví novou stanici na původním místě. „Místo staré nefungující výpravní budovy bude postavena nová moderní, která bude zároveň sloužit jak pro cestující na železnici, tak pro CDT, jež staví město Jihlava,“ shrnul Zedník.
V zrekonstruované stanici by mohly vlaky zastavovat již letos v říjnu či prosinci. Nyní stanicí pouze projíždějí. K dokončení první etapy výstavby CDT má dojít na jaře 2026.
Primátor vysvětloval na Facebooku
K renovaci stanice Jihlava-město často občané diskutují na sociálních sítích. Mezi nejčastější diskutéry patří strojvůdce a kurátor železničního muzea Richard Cila.
V jednom ze svých příspěvků se ptal, kdy město zahájí stavbu přestupní a nástupní části přednádražního prostoru včetně demolice skladiště s prodejnou soukromé firmy. Ta podle Cily prostory doposud nevyklidila a čeká na vyplacení tučného odškodného od radnice. Zajímalo ho také, kdy dojde k výstavbě kruhového objezdu ve směru na Jiráskovu ulici.
„Skladiště bude v provozu asi do roku 2027 a pak teprve bude zbouráno. To část nádraží v majetku státní organizace již bude od června 2026 v provozu, ale přestupní část MHD-autobusy hotová nebude!“ zdůraznil železničář.
Na jeho příspěvek reagoval přímo primátor Ryška. Podle nejvyššího představitele Jihlavy bude veřejný prostor před nádražím dokončen v první etapě na jaře 2026.
Doplnil, že autobusové nádraží a propojení na ulici Jiráskova bude realizováno v druhé etapě v letech 2028-2029. „Je to z dotačních důvodů a říkám to již tři roky. Žádná firma, ani sportovní klub, kteří užívají nyní skladiště, na to nemají vliv,“ vyloučil.
Spor o Silo
Jihlavě chybí adekvátní prostory pro koncerty a jiné kulturní akce. Jedním z míst, kde se koncerty pořádají již několik let, je právě Silo. Přesto se prostor některým lidem nelíbí.
Mezi ně patří například Marek Navrátil. Silo označil na Facebooku za hrůzostrašné a podivuje se, že nebylo zdemolováno.
„Tak fajn, bude to tedy dál doupě nemakačenků, bezďáků, feťáků a dalších individuí, kteří se považují za progresivní, jo? Jestli tam tudy někdo někdy šel, tak musel vidět ten bordel,“ vyjádřil se.
Podobný názor jako on nikdo jiný na síti nevyjádřil. Naopak někteří s diskutujících se Sila zastali.
„Co to plácáte za blbosti? Jaký doupě feťáků, bezďáků? Byl jste tam vůbec někdy na prohlídce nebo na nějaké události? Asi těžko, jinak byste tady nepsal takový primitivní nesmysly,“ reagoval na jeho příspěvek například Kuba Menšík.
Podle něho díky komunitě Silo Jihlava tam žádné doupě není. Naopak je tam podle něho pořádána spousta různorodých akcí a užitečných aktivit. „Silo je velmi zajímavá a pozoruhodná stavba, pravda je, že by potřebovala rekonstrukci, ale rozhodně bych neřekl, že je hrůzostrašná,“ dodal Menšík.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.