![SRPEN 2024 a běžný letní obrázek na stanovišti sdílených kol u jihlavské restaurace Venuše. Podél řeky stávají od května do září během dne vyšší desítky kol, zatímco mnohá stanoviště „nahoře“ ve městě jsou prázdná. Foto: Jiří Varhaník](obrazky/fotogalerie/42973/1-780w.jpg)
SRPEN 2024 a běžný letní obrázek na stanovišti sdílených kol u jihlavské restaurace Venuše. Podél řeky stávají od května do září během dne vyšší desítky kol, zatímco mnohá stanoviště „nahoře“ ve městě jsou prázdná. Foto: Jiří Varhaník
Sdílená budou i elektrokola, jedná se též o sdílených autech
Sdílená kola (tzv. bikesharing) budou v Jihlavě pokračovat. Vyplynulo to z lednové tiskové konference města. Primátor Petr Ryška (ODS) novinářům oznámil, že město vypsalo na službu výběrové řízení.
Sdílená kola fungují v Jihlavě od roku 2022 a provozuje je společnost Nextbike. Ve městě přes léto provozuje 120 a přes zimu okolo 90 sdílených kol rozmístěných po městě na 57 stanicích.
„Rádi bychom tu měli trošičku navýšení těch kol. Bude to výběrové řízení na 140 kol přes léto a přes zimu o něco míň,“ poznamenal primátor.
Město chce i nadále zachovat, že prvních 15 minut od zapůjčení je jízda na sdíleném kole zdarma. Postačí k tomu pouze stažená mobilní aplikace.
„Bylo to celkem 55.148 výpůjček. Na jednoho uživatele přibližně pět výpůjček. Téměř 94 % výpůjček bylo do 15 minut,“ shrnul nejvyšší představitel Jihlavy dosavadní využívání sdílených kol.
Nově by se mohla v ulicích Jihlavy dokonce objevit i elektrokola. „Do výběrového řízení dáváme možnost i zapojení elektrokol. Do 20 kusů elektrokol by tady mohlo po Jihlavě jezdit, ale v tuto chvíli to je jenom možnost, není to ještě přesně dané,“ potvrdil Ryška. Elektrokola by se však půjčovala v jiném režimu než sdílená kola. Zpoplatněna by byla již od první minuty po vypůjčení, protože provoz elektrokol je drahý.
V letošním roce by v Jihlavě mohla začít fungovat i sdílená auta (tzv. carsharing). Primátor oznámil, že o podmínkách jednají se dvěma zájemci. Město počítá, že by v prvním roce mohlo v krajském městě fungovat deset až 20 sdílených aut.
Test Jihlavských listů
Na jaře má v Jihlavě zahájit činnost nový, nebo staronový provozovatel systému sdílených jízdních kol. V tom smyslu již město vyhlásilo otevřené zadávací řízení. Zúčastnit se ho může i společnost Nextbike, která tu sdílená kola provozuje už tři roky.
Dosavadní provoz kol vyhodnotilo město jako úspěšný. Pokud jde o samotný princip této časově omezené bezplatné dopravy pro občany, lze s tím souhlasit. Na druhou stranu se ale v čase hledání nového provozovatele pojďme podívat, zda v dosavadním provozu kol někde nezatlačila bota.
Jihlavské listy se během roku 2024 v malém testu zaměřily na tři typická stanoviště sdílených kol, a sice u bazénu v ulici E. Rošického, u restaurace Spartak a v ulici Karoliny Světlé (potažmo pak také na blízké stanice u Domu zdraví a u odboru dopravy v Tyršově ulici).
U tří sledovaných stanic se pohybujeme v lokalitě cca 1,5 - 2 km od centra. Právě z těchto míst je už pěší doprava k náměstí i na okraje města relativně náročnější a doprava na kole má skutečný smysl.
Ambicí nebylo a není hrát si na sofistikovaný průzkum. Nicméně udělat si obrázek o skutečném fungování městem placené služby z pohledu běžného uživatele a plátce daní není nijak obtížné. Zkusme tedy službu oznámkovat jako ve škole, od jedné do pěti.
Bytelné stroje
Začít můžeme u samotných kol. V nezbytné výbavě a bytelnosti jsou to logicky značně těžké stroje. V městském provozu by měly alespoň jakž takž slušně brzdit, v kopcovité Jihlavě je také důležité použité zpřevodování.
Obojí v našem případě sedí tak na trojku. Kola jsou tu zkrátka spíše pro mladší ročníky. Ovšem prodloužení volného časového úseku na 20 minut by se v kopcích Jihlavy šiklo, má-li např. netrénovaný člověk středního věku sjet z centra a vyjet na Bedřichov, na Březinky či k hlavnímu vlakovému nádraží.
Jedničku dejme v případě kol Nextbike zvolenému typu nákladového košíku bez bočnic, s pružnými úchytovými gumami. Zdánlivá maličkost, ale naprosto zásadní pro provoz. Máte-li jet s bachratou taškou např. z nákupu a nevešla by se vám do košíku, je to stejné, jako kdyby tu kolo vůbec nestálo.
Čtyřku si zaslouží leckde už úplně smazaná bílá označení parkovacích stanovišť na chodnících. Zejména když nejste místní, víte houby, na kterém rohu přesně máte kolo odstavit a jste ve stresu, že v aplikaci vyfásnete flastr.
Citlivou okolností je technický stav kol. Zejména v zimě je někdy docela tristní. Ale i během celého roku je tak trochu loterie, zda vám to které kolo bude vůbec řadit apod.
Nutno ovšem říci, že někteří Jihlavané dělají provozovateli služby jeho pozici nesnadnou. Vandaly poničená kola naházená z mostu na kameny v řece, bicykly všelijak polámané a poházené do sněhu, to je bohužel častý obrázek.
Stres ovšem přinášejí (zejména od pátečního večera přes víkendy, kdy nejede servisní telefonní linka) zejména momenty, kdy se kolo neodemkne, nebo při vrácení neuzamkne, avšak výpůjčka v aplikaci běží.
Moc platná vám v té chvíli není ani rada operátorky, že máte zámek uvolnit pootočením zadního kola. Vy už s ním totiž dvacet minut marně kvedláte, zatímco jste už měl být bůhvíkde. Nijak výjimečná záležitost to není a tu a tam hrozí, že vám z účtu ubude nějaká ta stovka, byť se snažíte provozní řád dodržovat jako vzorný poctivec.
Takové lapálie s sebou podobný systém asi nutně přináší. Mnohem zásadnější je však problém, který se v provozu jihlavských kol projevil v hlavní letní sezóně.
Rebalancing
Říká se tomu rebalancing a jde o to zajistit průběžnými svozy, aby se kola nehromadila na exponovaných lokalitách, zatímco jinde ve městě zkrátka chybí. A tohle se tedy v Jihlavě hrubě nedaří.
Rebalancing je smluvně zajištěn a podle informace z magistrátu ho má provozovatel zajišťovat denně. Díky GPS zabudované v každém kole vidí okamžitě na data o přeplněných/prázdných stanovištích, případně vidí online i na kola, která uživatelé označili jako poruchová.
Situace by měla být co nejrychleji napravena. Jak často a kolikrát denně firma skutečně reaguje, je ale podle vyjádření mluvčího radnice spíš otázka na firmu.
Zeptali jsme se tedy. Věc se má tak, že ji má na starosti jeden pracovník Nextbike, který je denně v terénu. Data nonstop sleduje v servisní aplikaci a případně nahromaděná kola průběžně dodávkou rozváží a servisuje.
Jistě to vůbec není záviděníhodný úkol. Firma je podle odpovědi pro JL se stavem spokojena, z pohledu uživatele se ale rebalancing zase až tak moc nedaří.
Realita je taková, že cca od května do září se kola hned od rána po celý den hromadí na stanovištích podél řeky Jihlavy a „nahoře“ ve městě zkrátka nejsou.
Např. na stanovišti u Venuše není výjimkou vidět takřka po celý den stát ladem i přes dvacet kol. Zpět do kopce už se na nich mnohým nechce a průběžný svoz během dnů tady prostě nestíhal, anebo snad vůbec chyběl.
Ta stanoviště jsou přímo podél řeky čtyři – Venuše, Vodní ráj, Český mlýn, secesní most u Jánů. V létě, kdy jsou kola i ve městě potřeba nejvíc, tedy u řeky postávají vyšší desítky bicyklů. Na některých se také projíždějí děti po cyklostezce.
Nahoře, na našich třech, potažmo pěti sledovaných stanovištích, se námi zaznamenaná možnost výpůjčky kola kdykoli v různých pasážích dne pohybovala během léta tak někde na dvaceti, dejme tomu třiceti procentech. V tom nejzásadnějším ohledu tady lze dát službě tak maximálně za 4, a to je bída na hranici nefunkčnosti. Situace se pak zřetelně vylepšila s nástupem pozdního podzimu.
Krok správnou cestou
Celkem je zatím v Jihlavě provozováno 120 sdílených kol v letním období, přes zimu je do provozu nasazováno 90 kusů. S ohledem na oblibu služby lze hodnotit velmi pozitivně záměr radnice prosadit do nové smlouvy s novým provozovatelem vyšší počty. Dodáno má být minimálně 140 kol. Kromě toho si město vyhrazuje právo navýšit počet kol o dalších až 42 kusů na 182 kol a případně zařadit do systému i 20 sdílených elektrokol.
Praxe ukazuje, že systém sdílených kol je pro Jihlavany prospěšná věc, kterou si oblíbili a kterou je dobré rozvíjet. Je tedy zřejmé, že požadavek na posílení služby o další kola je ze strany města krok správnou cestou.
Je ale vedle toho také potřeba klást v létě mnohem vyšší důraz právě na rebalancing. Občané o službu stojí, jenom je zapotřebí skutečnou kvalitu provozu nejen platit, ale také „hlídat“.
S provozem kol souvisí velmi úzce otázka ekologické dopravy ve městě. Za rok 2024 cyklisté v Jihlavě najeli podle údajů města na sdílených kolech téměř 68 tisíc kilometrů. Město je ve své zprávě napřímo přepočítává na uhlíkovou stopu a hovoří o tom, že to znamená 10.640 kg ušetřeného oxidu uhličitého oproti jízdě autem.
Ve skutečnosti se ale netvařme, že k takové ekologické úspoře v Jihlavě v praxi skutečně došlo. Provoz sdílených kol totiž v žádném případě a priori nenahrazuje jízdu autem, nýbrž ve velmi vysokém procentu urychluje Jihlavanům dřívější pěší chůzi po městě a šetří tak jejich čas.
Rozebrat si, jak je to skutečně s ekologickým chováním města při jeho současné dopravní a parkovací politice, to si ovšem říká o samostatný komentář.
Diskuze k článku