Na jižním okraji Jihlavy se nachází údolí řeky Jihlávky, které proslulo jako výletní místo Jihlavanů již za Němců. Mnozí ještě pamatují výletní hospodu V Ráji.
Přestože z ní bohužel zůstala jen hromada kamení a dříve udržované údolíčko je značně zarostlé, lidé sem chodí na procházky nebo projíždějí na kole, či na běžkách po modré značce až na Okrouhlík. Raritou je zde jihlavský vodopád, který se za silného deště či při tání sněhů mění na místní „Niagaru“.
V 60. letech minulého století zde vznikla chatová osada V Ráji. Hospodařilo se tu, zahrádkařilo, odpočívalo. Vládl zde klid a mír, prostě některým vyvoleným se podaří žít v Ráji již zde na Zemi.
Před dvěma lety však obyvatelé Ráje, chtě nechtě, museli sestoupit ze svých výšin na Zemi. Padesát metrů od nejbližších chat se začal budovat jižní obchvat Jihlavy.
Nejdříve se překopl přístup obyvatel k osadě. Do té doby poklidné obyvatelstvo to vyprovokovalo ke vzpouře. Dokonce se do Ráje dostala televize. Došlo k setkání s hejtmanem Schrekem, který lid uklidnil a přislíbil dočasnou lávku.
Již tehdy byli osadníci zneklidněni budoucím hlukem, který vezme klid a pohodu jejich nebeským příbytkům. Pan hejtman řekl, že obchvat, který povede podél řady nejbližších domků, bude ve čtyřmetrovém zářezu, takže nebude třeba protihlukovou stěnu stavět. Na mostě přes řeku Jihlávku bude plastové protihlukové zábradlí. Důvěřivé obyvatelstvo nebes se uklidnilo. Slovo hejtmana je přece slovo muže a to přece platí. Netušilo, jaká proradnost vládne na Zemi.
Již během dvouletého stavebního ruchu bylo stále více zřejmé, že zde něco nehraje. Silnice obchvatu naproti Ráji nevede ve čtyřmetrovém zářezu. Od poloviny své délky je v úrovni či dokonce nad úrovní terénu. Plastové zábradlí sice na mostě je, ale na protější straně mostu, kde tlumí hluk motorů směrem na Nové Domky. Tato stěna však odráží hluk, který ještě zesiluje a rezonuje do údolí Ráje. Řeknu vám, žádná Nirvána.
Někteří osadníci znovu sestoupili ze svých výšin a šli se optat na krajský úřad a na hygienickou stanici, co si s tím příšerným randálem mají počít. Prý nic. Vydržet, zvyknout si.
Úřady totiž v tomto případě nechrání před hlukem lidi a jejich zdraví. Chrání domy, a to jen některé. Ty, které dostaly razítko „k trvalému bydlení“. Dům, který je chatou a má razítko „k trvalému bydlení“ a lidé v něm žijící zde mají trvalý pobyt, již nárok na ochranu před hlukem nemá.
A ten hluk je nyní v osadě V Ráji, ze strany jižní, západní a nyní i severní v pravdě Pekelný.
JL požádaly o vyjádření exhejtmana Vítězslava Schreka (ODS), který nám je zaslal:
Slíbil jsem chatařům z Ráje zajistit a zaplatit dočasnou lávku pro pěší, jak mě žádali, a to jsem splnil. Stavbu to prodražilo cca o 1,5 milionu korun.
Řekl jsem, že se komunikace, která navazuje na kruhový objezd (tzn. v místě dočasné lávky, respektive pod ní) zařízne do terénu v hloubce čtyři metry, což se dle projektu stalo, a to mělo být podle projektantů dostatečné z hlediska šíření hluku do těch nejpřilehlejších chat v kolonii. Nemluvil jsem rozhodně o celé délce komunikace až k dalšímu mostu.
Řekl jsem, že dle projektu je na mostě plánované plastové zábradlí, které by rovněž hluk z provozu mělo tlumit. Pravdou je, že je pouze na jedné straně, a ptal jsem se při kolaudaci, proč není na té druhé.
Bylo mi řečeno, že během zkušebního provozu bude hluk na tuto stranu měřen, a pokud, budou naměřeny vyšší hodnoty než přípustné, bude se dodělávat i na této straně.
Odbor dopravy jsem žádal, aby s obyvateli Ráje trvale komunikoval i po otevření obchvatu, což se dělo a děje. V tuto chvíli řeší možnost výsadby zeleně (stromků) podél komunikace a také omezení světelného smogu ze semaforů na jejich žádost.
Projektanti přislíbili, že pokud nebude hluk z provozu vyhovovat zákonným normám, navrhnou potřebná opatření a Kraj Vysočina je jako investor připraven tato opatření zajistit.
Nejsem si vědom, že bych něco z toho, co jsem obyvatelům Ráje řekl, jakkoli porušil. Naopak, snažili jsme se jim po celou dobu maximálně vyjít vstříc a reagovat na jejich podněty, ale samozřejmě s tím, že obchvat pro tisíce lidí dojíždějících denně do Jihlavy plánovaný 15 let nezastavíme. Zkušební provoz byl všemi kompetentními orgány povolen a jeho dopady budou vyhodnocovány.
Vítězslav Schrek
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.