ANGLIČTINÁŘKA Solomiia Makovska emotivně vyjádřila vděk Česku, žákům i kolegům. Foto: Jiří Varhaník
Potřetí vyhlásil Kraj Vysočina ve spolupráci se svou vzdělávací institucí Vysočina Education (VE) držitele ocenění Učitele Vysočiny. Ve staré aule VŠ polytechnické ho 18. října převzala desítka pedagogů.
Jak vysvětlil ředitel VE Roman Křivánek, cílem je ocenit kvalitní učitelky a učitele na středních a základních školách v kraji, podpořit prestiž učitelského povolání a zvýšit povědomí veřejnosti o náročnosti pedagogické práce.
Oceněni mohou být učitelé a učitelky středních a základních škol všech zřizovatelů působících v kraji s pracovní smlouvou na minimálně půl úvazku. Navrženi nemohou být ředitelky a ředitelé škol. Maximálně se oceňuje deset pedagogů v daném ročníku.
Ocenění se uděluje za mimořádně kvalitní pedagogickou činnost. Hodnotí se mimo jiné, jak se pedagog snaží rozvíjet potenciál svých žáků úměrně k jejich individuálním schopnostem. Jak výukou žáky motivuje k učení, ukazuje jim cestu k rozvoji, nabízí jim podporu a pomoc na této cestě, ale současně je vede k přebírání odpovědnosti za vlastní učení.
Oceňován je i osobní rozvoj samotných učitelů nebo jejich práce pro odbornou učitelskou komunitu a s rodiči.
Ze 14 přihlášek vybírala oceněné odborná komise zástupců z několika institucí z oblasti vzdělávání. Cenu pedagogům předávali mimo jiné hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek, radní kraje pro oblast školství Jan Břížďala a další osobnosti kraje anebo prorektorka pro studium VŠ polytechnické Martina Kuncová. Jednotlivé oceněné představily videomedailonky v režii moderátora slavnostního předávání cen Petra Palovčíka.
Desítka přístupů
Podle oceněného Miloše Bukáčka, učitele zeměpisu, matematiky a informatiky na novoměstském gymnáziu, by učitel měl být i vynikající manažer, a tak trochu i herec. „Ze školy by měl odcházet víceméně odpočatý, protože v hodinách by měli pracovat především žáci,“ uvažoval. Ocenění je pro něj podle jeho slov obrovský závazek.
Učitel matematiky a fyziky na žďárském gymnáziu Jan Havel, původně strojař, se snaží učit formou zkušenosti a zážitku, aby si studenti na co nejvíc principů a informací přišli sami, což v nich zanechá hlubší zkušenost.
Zlatnice Eliška Havránková je učitelkou odborných předmětů na akademii ve Světlé nad Sázavou. „Žáci chodí do dílny s úsměvem, a to je pro mě největší odměna,“ ocenila s tím, že i z řemeslného hlediska může často s žáky pracovat inovativními postupy.
Čtyři roky studia nicméně podle ní z nikoho odborníka neudělají. Proto je jejím primárním cílem podnítit žáky k samostatnému rozvíjení v jejich oboru, probudit v nich lásku k řemeslu, kloubit výuku s praxí.
„Housle se podle některých názorů v rukou dětí mění ve zbraň hromadného ničení. Pro mě je to ovšem nástroj, se kterým jsem spjata od pěti let, hraji na něj hrozně ráda a myslím si, že na něj hrají rádi i moji žáci. Což dokládá to, že než přijdou do hodiny, nebo než na ně přijde řada, tak hrají i na chodbě…,“ ocenila další oceněná, učitelka hry na smyčcové nástroje a vedoucí smyčcového orchestru ZUŠ Bystřice nad Pernštejnem Lenka Macháčková.
Solomiia Makovska, původem ukrajinská učitelka angličtiny ze ZŠ T. G. M. Jihlava, která zde působí dva roky, převzala ocenění s emotivním poděkováním: „Jsem hrozně vděčná Česku…, chci poděkovat žákům, kolegům i opravdu nejlepšímu vedení školy. Děkuju vám, jste opravdu nejlepší. Stojí za to dělat to, co miluješ.“
Marcela Medová, která učí na 1. stupni školy v Herálci, děkovala rodině, kolegům i vedení školy za to, že může dělat práci, která ji nesmírně baví: „Protože malé děti jsou pro nás pro všechny takové malé dobíjecí zdroje energie.“
Češtinu, dějepis a angličtinu vyučuje na žďárském gymnáziu Lenka Nováková. Prozradila své krédo: „Chovej se a jednej jako učitel tak, jak bys chtěl, aby se jiní učitelé chovali k tvým vlastním dětem.“
Lucie Topinková učí děti na 1. stupni v ZŠ Žďár nad Sázavou, Komenského. Učitelkou chtěla být od dětství. U dětí se snaží rozvíjet samostatnost a kritické myšlení. „Už téměř 30 let učím s chutí a láskou,“ komentovala své ocenění.
Fyziku a chemii vyučuje na havlíčkobrodské „stavebce“ Tomáš Ulip. Učitelské povolání podle něho umožňuje kantorům zůstat mladí.
Podobnou zkušenost má Josef Vitiska, středoškolský vedoucí učitel pracovního vyučování z Ledče nad Sázavou. „Když pracujete s mladými lidmi, máte starosti těch mladých kluků, mladých lidí…“
Ocenění učitelé vesměs děkovali za trpělivost, přístup či profesionalitu svým kolegům, kantorům, rodinám a ředitelům svých škol.
České děti nechodí do školy rády
Ambicí organizátorů ceny Učitel Vysočiny je také připravit vhodné kandidáty z Vysočiny pro účast v odborné celostátní ceně pro pedagogy Global Teacher Prize Czech Republic.
Roman Křivánek vyzval oceněné učitele, aby se do této ceny přihlásili. „Podle toho, co jsem viděl, tak si to určitě všichni zasloužíte a myslím si, že máte i velkou šanci,“ obrátil se na oceněné kantory.
Křivánek také připomněl aktuální výstup z průzkumů v českých školách, podle kterého jen cca desetina z dětí uvedla, že chodí do školy ráda. Co se týče vztahů učitele a žáka, máme podle Křivánka z hlediska pocitů dětí dokonce nejhorší výsledky ze zemí OECD (mezivládní organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj sdružující 38 ekonomicky rozvinutých demokratických států).
„Kvůli takovým učitelům, jací byli letos na Vysočině oceněni, chodí děti do školy rády,“ komentoval tato data Křivánek.
Hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek zdůraznil, že je pro společnost prospěšné a správné oceňovat a vyzdvihovat ty nejlepší, mluvit o úspěšných lidech.
„Ač absolvent pedagogického vzdělávání, nikdy jsem neměl tu odvahu postavit se před klasickou katedru, jako máte vy… Ale vlastně nikdy neříkej nikdy, kdo ví, co s námi v životě bude,“ obrátil se hejtman k oceněným.
V nové aule VŠ probíhala v době předávání ocenění konference na téma umělá inteligence. „Umělá inteligence je možná dobrý pomocník, ale zlý pán… Takže věřím, že pořád ještě my budeme těmi důležitějšími než tyhle nástroje…,“ vyslovila naději za přítomné pedagogy prorektorka pro studium VŠ polytechnické Martina Kuncová.
Diskuze k článku