NA SLAVNOSTNÍ zahájení výstavby nového Centrálního dopravního terminálu v Jihlavě dorazilo okolo stovky osob. Foto: Michal Boček
Cinkající kolejnice pod kladívky zúčastněných slavnostně zahájila výstavbu Centrálního dopravního v Jihlavě (CDT). Kolejnice byla umístěna na základním kamenu stavby před budovou dnešního městského nádraží.
Na slavnostní zahájení dorazila snad stovka osob z řad politiků, úředníků či zástupců stavebních firem. Před nádražím bylo postaveno mobilní pódium a velký stan s občerstvením.
Projekt naráz odstartovali zástupci Správy železnic (SŽ), která zmodernizuje nádraží, a města, jež upraví prostor před CDT.
S městským nádražím se přišlo rozloučit i několik osob z řad veřejnosti. Mezi nimi byl například kurátor Muzejní expozice místní dráhy Kostelec-Telč-Slavonice Richard Cila, který bojoval za záchranu 137 let staré nádražní budovy, jež má být zdemolována letos v prosinci.
Novinářům řekl, že se už smířil s tím, že budova půjde k zemi a místo ní vyroste jiná. „Ten dům nebude mít duši, tento dům má duši. Bohužel ta duše umírá,“ povzdechl si. Nejvíce mu vadí neúcta k tomu, co tu zanechali naši předkové.
„Je mi líto, že bouráme dědictví našich předků, patří to do kategorie industriálních památek a taky je to památka na lidi, kteří tady bydleli,“ vyjádřil se.
Nádražní budova na městském nádraží byla postavena v roce 1887 a její druhé patro bylo uvedeno do provozu o tři roky později. Podle Cily objekt nejvíce utrpěl v 60. letech minulého století, kdy byla omlácena původní nádherná fasáda Českomoravské transverzální dráhy. „Tím bohužel došlo k degradaci této budovy, tudíž ji nebylo možné prohlásit národní kulturní památkou,“ pokračoval.
Historické stroje odkoupí
Zpamátnění především bránila nepůvodní fasáda. „Uvnitř veškeré dveře, futra, záchody, dlažba, to je všechno původní z roku 1887, v druhém patře z roku 1890,“ připomněl Cila.
Nyní se pro muzejní sbírky pokouší zachránit dva historické přístroje, které na nádraží ještě donedávna fungovaly. Konkrétně se jedná o stavidlový přístroj s pákami z roku 1941 a ze stejného roku řídicí přístroj, který byl donedávna součástí vybavení dopravní kanceláře.
„O ty jsem požádal jako zástupce Muzea lokálky v Telči. SŽ teď vypíše likvidační komisi, stanoví cenu a vypíše veřejnou soutěž. S prominutím to řeknu: když to chcete, tak si to kupte,“ upozornil na paradoxní podmínku u státní organizace Cila.
I. etapa výstavby CDT má být dokončena v polovině roku 2026 a celkové náklady se pohybují okolo dvou miliard korun. Až okolo 80 % z celkové částky by mohla pokrýt evropská dotace.
Železnice na Telč
Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda nastínil, že CDT bude nadčasovou stavbou 21. století. „Nebude plnit pouze účely pro dopravu železniční, ale zároveň se stane zázemím pro cestující veřejnost i pro MHD. Pamatuje i na to, že sem jednou budou zajíždět vysokorychlostní soupravy,“ uvedl na tiskové konferenci.
Na CDT mají zastavovat rychlovlaky od Brna a Prahy. Ty budou na CDT zajíždět po nové trati, která povede z Pávova podél dálničního přivaděče. Zrekonstruovaná stanice má mít dvě nástupiště. Pod celým kolejištěm je naplánován podchod.
Svoboda doplnil, že SŽ připravují v budoucnu i modernizaci jižní části trati ve směru z Jihlavy na Telč. Půjde o soustavu tří staveb.
„V roce 2025 by měly být všechny přípravy ke stavebnímu povolení atd. a v roce 2026 bychom chtěli zrychlit na jih odsud železniční infrastrukturu jako takovou,“ přiblížil šéf SŽ.
Nová hlavní tepna
Zatímco SŽ zmodernizuje železniční stanici, město zmodernizuje prostor před nádražím. Před ním vznikne záchytné P+R parkoviště pro 68 aut, zastávky pro MHD i linkové autobusy nebo trolejové napojení terminálu a jeho propojení s ulicí Havlíčkova.
„V dalších etapách je naplánováno propojení na ulici Jiráskova a k ulici Hamerníkova včetně autobusového nádraží, které by se sem mělo za několik let přesunout,“ nastínil primátor města Petr Ryška (ODS).
Před CDT vznikne nová silnice, jež propojí ulici Havlíčkova s ulicí Jiráskova. Měla by se z ní časem stát jedna z hlavních tepen ve městě.
„Měla by ulehčit ulicím Fritzova, Tolstého a centru města, protože by tady mělo jezdit nějakých 12-14 tisíc aut denně podle dopravního modelu. Takže ten přínos bude veliký,“ prozradil primátor.
CDT bude významnou stavbou nejen pro Jihlavu, ale i pro celý kraj. „Kraj Vysočina musí těšit tento projekt, jsme za něj velmi rádi, že došlo k takto významné investici,“ řekl mimo jiné na tiskové konferenci přítomný hejtman kraje Vítězslav Schrek (ODS+STO).
Stavěl už „Pístov“
Na staveništi bude působit několik firem. Novou stanici postaví společnost Skanska. Venkovní prostor před stanicí zmodernizuje sdružení firem Imos, Geosan a Metrostav DIZ.
„Podstatnou část stavby máme zpracovanou jako 3D model, poprvé v ČR budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací,“ vysvětlil projektový manažer firmy Skanska Ondřej Zedník.
Upřesnil, že v rámci stavby přijde první na řadu demontáž části kolejiště včetně trakčního vedení a práce na nové technologické budově.
Obchodní ředitel společnosti Imos Eduard Hrouzek mimo jiné hovořil i o době, kterou strávil v Jihlavě. „Pro mě je město Jihlava taková srdeční záležitost, já jsem tady kdysi strávil rok jako absolvent na vojně, když jsem se podílel na výstavbě vojenských objektů v Pístově,“ zavzpomínal.
Pietní místo
Před čtyřmi lety došlo v prostoru městského nádraží k tragédii. Při lezení na odstavené vagóny zasáhl 13letou dívku elektrický výboj z drátů. Dívka těžkým zraněním bohužel v nemocnici podlehla.
Poblíž místa, kde k tragédii došlo, vzniklo neoficiální pietní místo připomínající její osud jako memento. Nachází se na rampě u jednoho z bývalých skladišť. Tato připomínka by tam zatím měla zůstat.
„V rámci dnes započaté stavby se zatím s demolicí těchto bývalých skladišť nepočítá,“ ujistil na dotaz JL mluvčí SŽ David Kabele.
Město se o neoficiální připomínce tragédie dozvědělo až od JL.
„Informace je pro nás nová. Město o zřízení takového pietního místa nacházejícího se na rampě objektu skladů (Podlahy Swedex) vůbec nevědělo,“ sdělila na dotaz JL mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.
Potvrdil, že objekt se v první etapě bourat nebude. V mezičase se město chce o pietním místu dozvědět víc.
„Chceme se potkat s autory nebo s rodinou a probrat společně možnosti. Zatím nás napadá jen analogie s pietními místy u silnic, kde zemře řidič nebo motorkář,“ pokračoval mluvčí.
Jak doplnil, po opravě nebo při rozšíření silnice se takové místo většinou odstraňuje. „Ale my o dalším postupu chceme mluvit s autory a s rodinou. Ve hře je například i zřízení pietního místa všem obětem podobných neštěstí, ale to už hodně předbíhám,“ prozradil Daněk.
Domluvit se v předstihu
Mluvčí upřesnil, že chtějí mít rozhodnuto ještě před zahájením budoucí etapy výstavby autobusového nádraží, kdy se bude celá budova i s rampou bourat.
Z odpovědi mluvčího vyplynulo, že pietní místo nyní může zůstat tam, kde je. Ale po vybudování autobusového nádraží u terminálu ho na stávající ploše nebude možné ponechat.
„Pokud ho budou chtít zachovat, nabízela by se například i možnost, aby ho po dokončení stavby zřídili na nově vzniklé zatravněné ploše veřejné zeleně mezi autobusovým nádražím a odstavnými plochami pro autobusy,“ nastínil Daněk s tím, že jeho podobu by stejně schvalovalo město jako majitel pozemku.
„Takže nejlepší bude si teď sednout a domluvit se na všem v předstihu,“ vyzval.
Diskuze k článku