Reklama
Dnes je čtvrtek 26.12.2024     svátek má Štěpán / 2.svátek vánoční

Komediální zombie sitcom Miláčci, to jsou i dva mimořádné ženské herecké výkony

VSTUP neživé postavy krbem dává v „lehce hororové“ inscenaci Miláčci prostor pro divadelně atraktivní scénická řešení. Foto: Igor Stančík
VSTUP neživé postavy krbem dává v „lehce hororové“ inscenaci Miláčci prostor pro divadelně atraktivní scénická řešení. Foto: Igor Stančík

8.5.2024 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Ve své dramaturgické lince mapující kulturní kořeny regionu se i letos HDJ ohlíží za jedním z momentů, které formují současnou tvář Jihlavy, Vysočiny a obyvatel horáckého regionu. 
V dosavadních velmi úspěšných počinech této inscenační řady nahlédli divadelníci poměrně klasickou „životopisnou“ formou na osudy a dílo takových osobností, jakými byli básník Jan Zahradníček, skladatel Bohuslav Martinů, staroříšský vydavatel Josef Florian nebo básnířka z Petrkova Suzanne Renaudová. 


Letošní inscenace (psaná Jihlavě opět autorsky „na tělo“) se od dosud užívané formy značně odklání. Ale protože divadlo je zábavné, překvapující a inspirující zejména tehdy, pokud stále hledá a zkoumá témata z různých stran, lze jenom kvitovat, že HDJ v této své řadě neustrnulo na místě. 


Z hlediska témat je ve zmíněné inscenační řadě takové odvážné hledání patrné např. ve volbě námětu pro nadcházející sezónu. V ní se totiž divadelníci hodlají až dokumentárně zabývat otázkami okolo vzniku a působení fenoménu jihlavské hokejové Dukly. 


Ostatně i aktuální situace „maloměsta“ (kterým krajská Jihlava bohužel v mnoha ohledech zůstala a zůstává) budujícího ve svém centru megalomanskou hokejovou arénu očividně ovlivňuje jeho kulturní atmosféru. Svými už dnes viditelnými i očekávanými důsledky čím dál razantněji rozděluje společenství, které by naopak právě dnes tolik potřebovalo smír, klid, stmelení a pozitivní vztah ke svému životnímu prostoru. 

 

Někde za dveřmi 
Nový přístup ke své tradiční inscenační řadě ale dramaturgie HDJ osvědčuje už letos. 
Inscenací Miláčci divadlo opustilo relativní bezpečí životopisného plátna a vyplulo do bouřlivějších vod mnohem volnějšího přístupu. Divadelníci téměř rezignovali na sledování konkrétního osudu reálné hrdinky původního inspirativního příběhu (vlastně ho tu ve stručnosti prezentuje jen sama jediným shrnujícím monologem) a mnohem spíše hledají paralely k naší současnosti.  


Hra a inscenace Miláčci vycházejí z životních peripetií Zdeňky Havlíčkové (* 1848 v Praze, + 1872 v Německém Brodu). Dcera žurnalisty, spisovatele, básníka a politika Karla Havlíčka Borovského se stala jako sirotek po smrti rodičů „Dcerou českého národa“, který se různými sbírkami složil na její ekonomické zabezpečení a věno. Poté, kdy si za partnera zvolila polského důstojníka ve službách rakousko-uherské armády, ji však tentýž český národ odsoudil a zatratil. Velmi mladá pak umírá na tuberkulózu. 


V inscenaci Miláčci se tedy hraje o společenských konvencích a tlaku okolí. Divák se v ní ale může ztotožňovat se zcela současnými motivy, kdy i my žijeme životy nikoli podle našich tužeb a představ, ale mnohdy vynuceně plníme role, které jsou od nás společností očekávány, anebo do nichž jsme různými formami tlaků (rodiny, zaměstnavatele, města, státu…) nuceni. 


Divadelní text velmi zkušené dramatičky Dagmar Fričové, umělecké šéfky pražského autorského A studia Rubín, tyto tlaky zobrazuje prostřednictvím zcela současné rodiny, v níž se každý různou měrou v podobném presu konvencí ocitá. Někdo tu má problém se svou sexualitou, jiný s vážnou nemocí. Někdo si bokem pořídil druhou rodinu, další si zvolil z pohledu společnosti málo přijatelného partnera.


Nutno říci, že tahle „psychologická sonda“ není v inscenaci nijak zvlášť hluboká. K nějakým konfliktům zde s ohledem na tyto výchozí situace vlastně ani nedochází. 
Postavy spíše pojmenovávají očekávanou problematičnost svých situací. Od rodinných příslušníků se jim ale nedostává nějak dramatických odsudků, dochází ke konsensu a humorným momentům. Hrozící tvrdý společenský tlak a konflikt spíše jen tušíme. Tak nějak tu visí ve vzduchu, mluví se o něm, číhá někde za dveřmi.  
Na roveň samotné naléhavosti závažného tématu se tak nakonec v představení Miláčci dostává i jeho neotřelá inscenační forma. Na jevišti se totiž odehrává osobitý rodinný sitcom, a taky tak trochu komediální horor. 

 

Zombie plné života
Dialogy o svých problémech a pochybách v něm totiž aktéři realizují pod neustálým dohledem 150 let mrtvé Zdeňky Havlíčkové. 
Ta je tu díky velkoplošné projekci detailu tváře neustále přítomná. Coby „duch“ shlíží na své rodinné následovníky a mimikou dává najevo, že tohle ona dobře zná. Latentně je navíc usazena i přímo v mysli rodiny, a sice v podobě varování: „…nebo dopadneš jako tady naše Zdeňka!“ 


Inscenace stojí do přestávky téměř výhradně na dialozích a na dlouhých (někdy maličko předlouhých) monolozích. Vlastně ji lze v této fázi celkem v pohodě usledovat i jako „rozhlasovku“. 
Pak se ale po pauze vše naplno rozjíždí a jeviště je náhle plné. Zdeňka v podobě jakéhosi zábavného dobového „zombie“ reálně vstupuje do kruhu svérázné rodinky 21. století, a tady si pak přijdou na své právě příznivci sitcomu, nadsázky až na hranu i vtipné divadelní scénografie. 


Se Zdeňkou totiž přicházejí na jeviště také akce a příjemně černý absurdní humor. Její představitelka Svetlana Hruškociová navíc exceluje ve své asi nejsilnější dosavadní roli na scéně HDJ. 
Její mrtvá postava je paradoxně nabitá životem a energií, vytváří prostor pro drobné fórky. Rodinka si s nebožkou připíjí na zdraví, Zdeňka zatahuje žebra, aby se vešla do šněrování. K tomu tahle mrtvolka s expresivním make-upem rozšafně filozofuje nad svým osudem, kdy se její české tělo nesmělo spojit s polskou hlavou. 


Zábavně a nenásilně tak v sobě postava Zdeňky nese nosnou myšlenku hry. A v silném, vtipném, sólovém stand-upu o národu hlavatých mužů, o černém svědomí a pokrytectví prezentuje její představitelka svoji vysokou hereckou kvalitu. 

 

Člověk jako nálepka
Inscenace Miláčci na scéně HDJ tak nakonec graduje jak divadelním uchopením, tak sdělením. Zamýšlí se nad fenoménem národa jako formy, v níž v druhém nevidíš člověka, ale jenom nějakou nálepku. Pracuje se zkušeností, že konvence, tradice a pořádky zabíjejí světlo v lidech. Provokativně pokládá nakonec i dosti naléhavé otázky, zda se v tom případě vůbec máme cítit jako národ, zda máme pociťovat sounáležitost se všemi. 


Představení však v sobě nese ještě jeden výrazný moment, a tím je velmi zdařilý návrat někdejší dlouholeté kmenové herečky HDJ, tentokrát už hostující Taťány Schottnerové ve velké zásadní roli na scénu svého domovského divadla. 


Ve stálém angažmá tu byla T. Schottnerová po 40 let, v letech 1974–2014. Postava Babi, kterou nyní v Miláčcích ztvárňuje, vkročí po 35 letech do rodinného kruhu. Její představitelka kolem sebe jakoby ledabyle trousí suché glosy a v nich přináší na scénu ostrý vtip a lehce sekernický sarkasmus, který publikum baví. 
Obsazení Taťány Schottnerové je přesné a osvěžující. S rolí Babi se doslova mazlí. Přináší herecké momenty, v nichž stvrzuje svoji zkušenost a vysokou divadelnickou třídu. 
 

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklamaReklama
Reklama
01.12.2024 KulturaVítězkou soutěže G. Beňačkové je letos sopranistka z Japonska

V konkurenci pěvců z více než 60 zemí světa zvítězila letos v Mezinárodní pěvecké soutěži Gabriely Beňačkové v Jihlavě pěvkyně z Japonska, sopranistka Inoue Shiki. Na koncertu ...

Komentáře (0)
30.11.2024 KulturaSbory v adventní náladě 

Jihlavský smíšený pěvecký sbor Melodie pořádá 30. listopadu od 18 hodin v kostele sv. Ignáce z Loyoly setkání sborů Zpěvy adventní. V předvečer první adventní neděle se sbory s publikem ...

Komentáře (0)
29.11.2024 KulturaVýzva pro čtenáře JL: Jaká jsou vaše výletní místa?

Rádi cestujete? Kde všude jste byli, co jste všechno viděli? Stálo to za to? Máte své oblíbené výletní místo? Cíl, který vás vždy stoprocentně nabije? Vzpomínáte na nějaké ...

Komentáře (0)
29.11.2024 KulturaLiškovci odehrají pohádku čtrnáctkrát během osmi dnů

Divadelní soubor Jana Lišky při TJ Sokol Třešť zahájí své tradiční předvánoční turné v sobotu 30. listopadu premiérou své nové inscenace, pohádky Jak přečarovat čaroděje. Premiéra ...

Komentáře (0)
28.11.2024 KulturaKoplovu divadelnímu Sherlockovi se daří držet rovinu dobrodružství bez parodie

Už od doby, kdy před nějakými deseti lety spojil do komiksové knihy příběhy Skandál v Čechách a Strakatý pás z klasiky sira Arthura Conana Doylea (1859-1930), nosil všestranný jihlavský ...

Komentáře (0)
27.11.2024 KulturaV kostelíku zazpívá benefičně s Campanulou Dagmar Pecková

Na 10. ročníku adventního koncertu v kostele ve Vysokých Studnicích zazpívá 15. prosince přední operní pěvkyně Dagmar Pecková společně s Pěveckým sdružením Campanula Jihlava. Informoval ...

Komentáře (0)
26.11.2024 KulturaFanoušci P. Štěpána sbírají peníze na distribuci „Světce“

Fanoušci jihlavského hudebníka Petra Štěpána, kapel H.N.F. a XIII. století, punku a gotického rocku mohou od minulého týdne na internetové platformě Hithit podpořit uvedení dokumentárního ...

Komentáře (0)
23.11.2024 KulturaKouzlo dřeva a drátu bude končit

V jihlavském Muzeu Vysočiny je do neděle instalována výstava spojující řemeslný um drátování a řezbářství. S ohledem na zahájenou rekonstrukci objektů ve dvoře muzejních expozičních ...

Komentáře (0)
22.11.2024 KulturaNa staré šachtě se pracuje

Na úpatí vrchu Šacberk v Jihlavě obnovují archeologové a další odborníci šachtu sv. Jiří, pozůstatek středověkého dolování stříbra. Práce na sanaci odhalily výjimečně zachované ...

Komentáře (0)
21.11.2024 KulturaCampanula a sbor Differo

Pěvecké sdružení Campanula Jihlava pořádá ve čtvrtek 21. 11. od 18 hodin na jihlavské radnici koncert s hostem k roku české hudby. Hostem bude sbor Differo. Zazní díla Antonína Dvořáka, ...

Komentáře (0)
20.11.2024 KulturaJaromír Hanzlík beseduje, poté přijede i Jiřina Bohdalová

O více než 50 letech působení v českém filmu, televizi a divadle bude 23. listopadu vyprávět v Brtnici herec Jaromír Hanzlík. Beseda se koná od 17 hodin v kině. Herec má na kontě filmy jako ...

Komentáře (0)
16.11.2024 KulturaCimbál dodal festivalu exotično

Rodačka ze Staré Břeclavi Eva Hrnčířová je hrdá, že pochází ze stejné ulice jako „král“ lidových písní Jožka Černý. Evin tatínek Karel Rebenda byl primáš Starobřeclavské cimbálové ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net