Reklama
Dnes je neděle 01.09.2024     svátek má Linda / Samuel

Návrh nového dopravního terminálu hejtmanovi připomněl Tchaj-wan

NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ
NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ

5.4.2024 Aktuality/Komentáře (5), autor:
Pavel Bajer

Až do středy 17. dubna můžete vidět v Domě kultury v Tolstého ulici v Jihlavě vystavené soutěžní návrhy na terminál pro vysokorychlostní trať (VRT), který má vzniknout v Pávově. 
Mezi nimi byste měli nalézt i vítězný návrh, jehož autorem je česko-francouzské sdružení architektů Arep Architectes – monom. 


Porota vybírala celkem z 25 soutěžních návrhů. Soutěž trvala od konce loňského září do letošního ledna. Vítěze vyhlásila Správa železnic (SŽ) minulý týden na tiskové konferenci v Jihlavě. Vítězové mají na terminál zpracovat studii. 
Hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS+STO) na tiskové konferenci sdělil, že kraj připravuje území Vysočiny pro to, aby ji mohla protnout VRT. Vystavené návrhy mu připomněly nedávnou služební cestu. 
„Když jsem sem vešel, neměl jsem čas si projít ty návrhy, ale chviličku jsem měl pocit, že mi někdo hacknul telefon, protože jsem se v neděli vrátil z týdenní návštěvy Tchaj-wanu a přesně tyhle fotky mám v telefonu,“ poznamenal. 

 

Až 118 vlaků denně
Zadání výběrového řízení představil Matyáš Hron, který má na SŽ na starosti architektonické soutěže. Podle něho bylo zadání pro soutěžící týmy architektů opravdu složité. 
„Terminál VRT se nachází v těsném souladu s dálnicí D1 a kromě toho také v místě, kde má D1 poměrně velký sjezd. Je to exit 112 přímo u Jihlavy a to území je tím pádem hodně frekventované,“ situoval. 
Doplnil, že do toho je v místě ještě konvenční železnice a vzniknou tam nové sjezdy, které propojí VRT a konvenční trať.  


„Terminál doplní nádraží Jihlava-město, které bude sloužit pro propojení pomocí vysokorychlostních vlaků pro lidi, kteří jedou z Jihlavy přímo z města do Prahy,“ pokračoval. 
Doplnil, že cestující se tak budou moci dostat i na mezinárodní rychlovlaky jedoucí například do Berlína, Vídně nebo do Budapešti.  


„Takové vlaky nemají čas sjíždět do centra města a zastavovat. Musí někde poměrně rychle zastavit a zase se rychle rozjet. Proto stavíme vysokorychlostní terminál přímo na VRT u dálnice,“ zdůvodnil. 
Terminál v Pávově by se měl začít stavět v roce 2029 v souvislosti s výstavbou VRT přes Vysočinu. SŽ předpokládá, že by denně přes jihlavský terminál mohlo projet 118 vlaků. 

 

Skoro jako Praha
Součástí terminálu má být autobusové nádraží pro regionální spoje, konečná MHD, konvenční trať (dnešní železnice z Jihlavy do Havlíčkova Brodu) i parkovací plochy s kapacitou až pro tři tisíce vozidel. Křížení VRT s dálnicí má vyřešit obloukový most poměrně dlouhého rozpětí.  


„Takový terminál lidem umožňuje přijet autem například z nějaké menší obce, kde není tak dobře dostupná veřejná doprava, přesednout na vlak a odjet do nějakého města vlakem,“ vypíchl další výhodu stavby Hron. 
Upřesnil, že cestující budou moci nechat auto zaparkované na terminálu a ne ho vozit do města, kde by měli problém zaparkovat.  


„Přepravní model očekává zhruba šest tisíc cestujících denně na tomto terminálu. To je pro představu porovnatelné třeba s pražskými nádražími v Radotíně anebo ve Vršovicích,“ přiblížil s tím, že na základě plánu SŽ by na terminálu VRT Jihlava-Pávov měly zastavovat minimálně dva vlaky za hodinu.  


„My jsme od začátku věděli, že chceme navrhnout terminál, který bude charakteristický pro Vysočinu, bude úzce spojený s krajinou, bude přenášet typické prvky, které Vysočina má,“ představil vítězný návrh architekt Igor Hobza, zástupce vítězného konsorcia Arep Architectes – monom. 

 

Expresní vlaky
Kromě integrace do kopcovité krajiny Vysočiny architekti navrhli k terminálu nejen cesty pro auta, ale i pro pěší a cyklisty. 
Počítají s napojením terminálu pro autodopravu ze severu s možností autobusové a trolejbusové dopravy z jihu a biokoridor podél Zlatého potoka.  


Upřesnil, že chtěli maximálně využít prostorů, které vznikají samotnou VRT. Proto terminál pro VRT i terminál pro autobusy situovali pod trať. 
„Samotný terminál se skládá ze soklu, který je tvořený podzemním parkovištěm, pak je tam mezilehlá úroveň terminálu jak autobusového, tak vysokorychlostního, pak jsou nástupiště až 400 metrů dlouhá pro vysokorychlostní vlaky,“ popsal Hobza. 


Podle projektanta SŽ Marka Pinkavy budou projíždět přes Jihlavu nejen expresní soupravy, jedoucí z Prahy do Brna rychlostí 320 km/h, které v Pávově pouze zastaví, ale nebudou sjíždět do města. 

 

Pomaleji na Třebíč
Pomalejší soupravy jedoucí třeba 200-230 km/h by měly z Pávova sjíždět do Jihlavy. Zastavovat by zde měly v prostoru nynějšího městského nádraží, kde má být postaven Centrální dopravní terminál (CDT). Takováto souprava by pak mohla pokračovat dál po konvenční trati například na Třebíč či Jindřichův Hradec.  


Pinkava předpokládá, že zůstanou i v budoucnu zachovány rychlíky jedoucí z Prahy přes Kolín, Světlou nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou do Brna. 
„Tato linka by měla existovat s tím, že mezi Prahou a Světlou nad Sázavou a potom mezi Velkou Bíteší a Brnem využije právě VRT,“ upřesnil.  


„Takže na vysokorychlostní vlak bude možné nastoupit ve Světlé, v Havlíčkově Brodě, v Přibyslavi, ve Žďáru, ale třeba také na nové zastávce ve Velké Bíteši, která dneska železniční spojení nemá,“ vysvětlil.  

 

Konečně posun! 
„Jsem moc rád, že od takových těch úplně prvopočátečních vizí jsou první hmatatelné výsledky a teď už se to opravdu začíná hýbat,“ ocenil posun celého záměru Petr Ryška (ODS). 
Na tiskovou konferenci do Jihlavy zavítal také ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten považuje vysokorychlostní trati za důležitý krok pro budoucnost české železnice i našich regionů. Podle něho se totiž bude díky VRT „ČR zmenšovat“.  


„Jihlava by mohla díky terminálu, který tady vznikne na klíčovém spojení nejen mezi Prahou a Brnem, ale na klíčově moderním spojení mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní, tvořit jedno z důležitých míst dalšího rozvoje,“ dodal ministr. 


Do Jihlavy na slavnostní vyhlášení dorazil i generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle něho VRT na Vysočině změní uvažování zejména developerů i začínajících rodin, „protože od vás bude všude blízko, a to i do zahraničí,“ uzavřel.  

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
Reklama
29.08.2024 AktualityUzavírka se protahuje až do 22. září

Uzavírka kvůli generální rekonstrukci průtahu Urbanovem, který spojuje Jihlavu s Telčí, neskončí s koncem letních prázdnin. Místostarosta Urbanova Karel Leupold redakci JL na dotaz potvrdil, ...

Komentáře (0)
28.08.2024 AktualityAutobusák musí fungovat i bez Icomu

Od příštího roku bude Jihlavsko místo společnosti Icom transport obsluhovat firma ČSAD České Budějovice, která vyhrála výběrové řízení na dobu deseti let. Využívat však bude muset ...

Komentáře (0)
28.08.2024 AktualityNa internetu otevřel stránku. Z účtu mu vysáli skoro 700 tisíc

I když kriminalisté napříč Vysočinou pořád dokola varují před nájezdy internetových podvodníků, co pod smyšlenými legendami cílí na jejich mnohdy celoživotní úspory, je to marné. Mluvčí ...

Komentáře (0)
28.08.2024 AktualitySpát v hotelu? To by nás nenapadlo

Bartolomějská pouť v Dušejově o víkendu nabídla roky zavedený program. Lidé mohli navštívit fotbalové zápasy, taneční zábavu, koncert dechové hudby, mši svatou a také pouťové atrakce. ...

Komentáře (0)
27.08.2024 AktualityTéměř 5 700 prvňáčků a nové středoškolské obory. Takový bude nadcházející školní rok na Vysočině

Na Vysočině do školních lavic v letošním školním roce 2024/2025 poprvé usedne téměř 5 700 prvňáčků. Stejně jako v předešlých letech jim Kraj Vysočina nové školní povinnosti zpříjemní ...

Komentáře (1)
27.08.2024 AktualityHumanitární jednotka z Brodu zasahovala při střelbě i tornádu

V současné chvíli máme 50 členů. Těch kmenových, kteří jsou skutečně akční, je zhruba polovina, říká vedoucí humanitární jednotky Červeného kříže Havlíčkův Brod Magdaléna Vojtěchová. ...

Komentáře (0)
27.08.2024 AktualityObce rozdávají rodičům prvňáků v malotřídkách tisíce korun

Začátek nového školního roku klepe na dveře. Rodiče školáků se ale musí připravit na to, že nákup školních pomůcek je letos vyjde zase o něco dráž než loni. Většina z nich ale odkládá ...

Komentáře (0)
27.08.2024 AktualityZaměstnanec policie v autě se střetl s kamionem. Vyhlásili pro něj sbírku

Jako občanský zaměstnanec u policie na Žďársku pracuje Sebastian Kadlc od roku 2022. Posledního července oslavil 23. narozeniny, ale od loňského podzimu se zotavuje z těžké dopravní nehody ...

Komentáře (0)
26.08.2024 AktualityJihlava přidává do ulic orientační měřiče rychlosti aut, celkem jich má 16

Jihlavská radnice přidala orientační měřiče rychlosti aut do dalších dvou ulic, Telečské a Lípové. Těchto zařízení, která upozorňují řidiče na překračování povolené rychlosti, ...

Komentáře (1)
26.08.2024 AktualityCeny plynu rostou. Přesto teplo zlevní

Cena plynu na burze v letošním roce kolísá. V posledních dnech v důsledku špatné mezinárodní situace šla cena této komodity prudce nahoru. Jihlavské kotelny zásobují teplem okolo deseti ...

Komentáře (2)
23.08.2024 AktualityRekonstrukce I/38 na obchvatu Jihlavy má začít do konce roku

Se zahájením už v průběhu letošního jara avizované generální rekonstrukce obchvatu Jihlavy stále počítá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor celé investiční akce. „Aktuálně ...

Komentáře (0)
26.08.2024 AktualityZa měsíc Jožin z bažin pozře na Pístovských mokřadech skútr i auto

Pístovské mokřady se pojedou už za měsíc. Jak se chystají, zněla otázka pro hlavního organizátora mokřadů Tomáše Kratochvíla. Je už na mokřadech rušno? Rušno tam je už dlouho. ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net