
Z MĚST v kraji si sdílená kola našla své místo v Jihlavě, Pelhřimově a Třebíči. Foto: archiv JL
Sdílená kola využívají obyvatelé a návštěvníci Jihlavy, Třebíče a Pelhřimova. Uvažuje o tom město Žďár nad Sázavou, nejezdí v Havlíčkově Brodě.
„Zavedení sdílených kol hodnotíme velmi pozitivně. Od ledna 2023 do února 2024 máme 60.608 výpůjček. Sdílená kola plní funkci udržitelné městské mobility, kterou města potřebují,“ sděluje Radovan Daněk, mluvčí magistrátu Jihlava.
Pokračuje, že prvních patnáct minut jízdy zdarma umožňuje všem si sdílené kolo vyzkoušet a zjistit, že jezdit po městě na kole jde, je to bezpečné, celkem rychlé a naprosto normální.
„Nejde o to nahradit auta koly, ale doplnit pohyb po městě právě o tento druh dopravy. Do města patří všechny módy dopravy, tedy městská hromadná doprava, pěší, cyklisté, ale i individuální jízda autem. Sdílená kola a cykoloopatření ve městě zvyšují počet cyklistů a to během celého roku,“ přibližuje Daněk.
Doplňuje, že po zkušebním provozu 2022 až 2023 byl od jara 2023 navýšený počet kol v Jihlavě. V létě jezdí 120 kol, v zimě jich je v provozu 90, celkem jsou kola na 62 stanovištích.
Poukazuje, že data z jednotlivých stanic poskytnutá společností Nextbike magistrát bude i nadále analyzovat a jsou možné případné další úpravy.
Nová místa
Málo využívaná místa mohou být nahrazena novými místy i z podnětů od obyvatel. Například nová stanice u čerpací stanice OMV, kterou si lidé vyžádali, si rychle našla své uživatele.
„Máme radost i z počtu aktivních uživatelů sdílených kol. Aktuálně je v systému registrováno asi deset tisíc lidí aktivních je něco málo přes šest tisíc. Chystáme nové místo v blízkosti Domu dětí a mládeže, přesun stanoviště u dopravního hřiště, aby lépe vyhovovalo,“ vypočítává Daněk.
Magistrát má podepsanou dvouletou smlouvu od jara 2023 do jara 2025. V rámci smlouvy s provozovatelem mu ročně přispívá na provoz sdílených kol částkou 1,7 mil korun. Zvažuje se nyní i možnost půjčování elektrokol, případně Cargo kol podle zkušeností z jiných měst.
Smlouvu o provozování systému sdílení kol se rozhodla rada města v Třebíči uzavřít i na další rok. Starosta Pavel Pacal poukazuje, že pilotní rok ukázal, že o tuto službu je mezi obyvateli města zájem.
Na 40 stanovištích bylo 80 mechanických a deset elektrokol. Za minulý rok se registrovalo více než tři a půl tisíce uživatelů. Ti provedli více než 31 tisíc výpůjček kol.
„Ukázalo nám to, že tato kola mají v Třebíči opodstatnění. Zjistili jsme, že i v zimním období byl o tato kola zájem,“ zdůrazňuje Pacal. Připomněl, že v zimních měsících není bicyklů v ulicích tolik jako v letních měsících.
Rozšíření se nebrání
„Podmínky se nemění a částka od města je necelé dva miliony korun. Město hradí všem uživatelům prvních patnáct minut jízdy. Nebráníme se ani rozšíření do okolních obcí, pokud projeví zájem,“ doplňuje starosta Pacal.
„Že se stala sdílená kola nextbike v loňském roce součástí pelhřimovského života, dokazuje fakt, že službu ve městě aktivně využívalo od července do konce roku přes 800 uživatelů,“ informuje Andrea Unterfrancová, mluvčí radnice v Pelhřimově.
Ti si ke konci listopadu vypůjčili sdílené kolo 6707krát a ujeli bezmála šest tisíc kilometrů. Pozitivní přínos zdravému životnímu stylu obyvatel i životnímu prostředí ve městě je tím všeříkající.
Zajímavým aspektem pelhřimovských uživatelů sdílených kol bylo, jakým způsobem se stala doprava součástí každodenního života. Většina pravidelných uživatelů používala kola především ráno při cestě do práce a školy.
O víkendu poté převažovaly cesty po půlnoci, kdy to bylo pro obyvatele flexibilní, ekonomickou a bezpečnou volbou při cestě z města domů. Výhoda okamžité dostupnosti sdílených kol se stala oblíbenou službou.
„Uživatelská zpětná vazba na sdílená kola nextbike v Pelhřimově byla mimořádně pozitivní. Jezdci oceňovali jednoduchost systému, kvalitu kol i dobrý pocit ze zdravého pohybu na vzduchu,“ poznamenává Unterfrancová.
V Pelhřimově bylo v loňském roce k dispozici 50 sdílených kol, žádná elektrokola, která byla rozmístěna na 21 stanovištích. Město chce dál pokračovat s projektem sdílených kol ve městě.
Vypsání zakázky
V současné době je v přípravné fázi vypsání veřejné zakázky. Výsledek výběrového řízení poté ukáže případné změny. Co se týká stanovišť, která byla v loňském roce zvolena, se jeví jako vyhovující, vše se však také odvíjí od přání obyvatel.
„Sdílená kola zatím ve městě nejsou, aktuálně hledáme ve výběrovém řízení poskytovatele této služby. Na začátku nové cyklosezóny bychom chtěli mít ve městě 50 klasických a deset elektrických kol, Žďáráci by mohli mít první čtvrthodinu zdarma,“ informuje Blanka Sobolová, mluvčí radnice Žďár nad Sázavou. Havlíčkův Brod zatím s touto službou nepočítá.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.