KOMIKSOVÉ kresby Toy Box na výstavě v Nonstrop galerii v jihlavské uličce Malá Lazebnická. Foto: Jiří Varhaník
Jméno české ilustrátorky, malířky, autorky komiksů, mural artu a graffiti působící pod pseudonym Toy Box znělo v úvodu léta intenzivně českým mediálním prostorem.
Stalo se tak paradoxně nikoli kvůli její tvorbě, ale v souvislosti se sporem ohledně nového románu spisovatelky Aleny Mornštajnové Les v domě. Výtvarnice spisovatelku obvinila, že v knize vychází z jejího osobního příběhu týkajícího se sexuálního zneužívání v rodině. Mornštajnová nařčení opakovaně odmítla s argumentem, že obdobných příběhů se bohužel stává řada.
Jako osobitá a originální výtvarnice si Toy Box udržuje polohu tajemství důsledným používáním masky při veškerých veřejných prezentacích. Jak zmiňuje, vnímá masku také jako ochranu v tom kontextu, že ji její umění může ohrožovat.
Toy Box je autorkou mural artu (legálních maleb na stěnách) a graffiti, kreslířkou i malířkou. V tvorbě se věnuje sociálním tématům. To je také základní motiv streetartové výstavy nazvané Kdo ti hlídal děti, když jsi dělala kariéru.
V jihlavské uličce Malá Lazebnická, ve venkovní galerii Nonstrop, na ní výtvarnice do poloviny letních prázdnin skládá formou nalepených velkoplošných nástěnných kresebných intervencí hold lidem, kteří pečují o děti, o nemocné, staré či jinak potřebné lidi.
Jak podotýká kurátor galerie Nonstrop Vít Kraus, nedostává se těmto zásadním činnostem mnohdy adekvátního uznání. Absence ocenění rutinních a obyčejných, ale jednoznačně potřebných činností spojených s péčí o děti, staré či nemocné, se podle Krause prolíná s diskutovanými feministickými tématy ve společnosti.
Pečující hrdinové
Konkrétními a reálnými hrdiny kreseb pro výstavu se tedy stali např. kurátorka a ředitelka Tereza (42), která v partnerství pečuje o dvě děti a objevuje tak novou dimenzi lásky. Anebo psychoterapeut Martin (41), který o děti pečuje se ženou Annou.
Na další z kreseb je to aktivista Finley Alys (29), který pět let vaří s kolektivem Food Not Bombs pro lidi bez domova. Zároveň se tak pozitivní formou protestu vymezuje proti tomu, co ho štve na společnosti.
Hrdinkou další kresby je Bára (35), která pečuje o psa Karotku z útulku. Radek (44) pečuje o čtyři děti a péči vnímá jako velkou šanci stát se vnímavějším a otevřenějším, naučit se pozorovat a dávat prostor, naučit se tu být, když je třeba.
Produkční a ilustrátorka Věra (31) pečuje o dítě a říká, že z ní tato péče udělala daleko méně depresivní fňuknu. Protože na to prostě a jednoduše není čas a člověk nemá tolik prostoru se litovat.
Toy Box se podle svých slov při tvorbě výstavy také inspirovala komentáři, v nichž jsou ženy svým okolím mnohdy napadány a negativně hodnoceny, ať už zvolí v podstatě jakoukoli životní strategii.
Ať už zůstávají doma s dětmi (a „zanedbávají práci“ a budou mít problém se do ní vrátit), ať mají děti a pracují (a budou označeny jako kariéristky), anebo ať děti vůbec nemají (a jsou pak vnímány jako sobecké).
V Jihlavě se Toy Box počátkem května představila také jednodenní výstavou Narozeniny v areálu jihlavské Modety. Na ní představila svá malířská plátna z posledních let na obdobné téma. Své motivace rozvedla v komentované prohlídce výstavy, realizovala také odpolední komiksový workshop pro děti.
Narozeniny i hejty
„Poslední dny jsou pro mě náročný - zejména kvůli míře hejtů, který dostávám do pošty a na všech myslitelných platformách, ale říkám si, že by bylo škoda, nechat si tím zkazit z práce, na které jsem dělala několik let, a hlavně narozeniny, který tam plánuju v sobotu oslavit. Sorry, slibovala jsem dort a nemám ho a asi ho nezvládnu upéct, ale prostě tam budu. Bude tam Radek, budou tam mí rodiče i děti, a všichni si společně dáme nealko bohemku. Nebo tak něco…,“ uvedla Toy Box na sociální síti svoji jihlavskou malířskou intervenci.
Reagovala tak na aktuální atmosféru reakcí na spor ohledně knihy Les v domě. Za podporu zároveň děkovala jihlavským Food Not Bombs (Jídlo místo zbraní, volné uskupení nezávislých skupin rozdávajících veganské a vegetariánské jídlo pro ostatní, vystupující proti diskriminaci, odmítající násilí a nelidské zacházení se zvířaty).
„Strašně mě podrželi na vernisáži a přivezli tam hafo dobrý pórkový chlebíčky,“ ocenila výtvarnice.
Galerii Nonstrop provozuje město Jihlava od roku 2017, v současné době prostřednictvím příspěvkové organizace Brána Jihlavy. Zaměřuje se na současné umění. Otevírá zároveň cestu k diskuzi o veřejném prostoru ve vztahu k současnému umění a o funkci umění ve veřejném prostředí.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.