OD ÚTERKA podražili někteří autobusoví dopravci na Vysočině jízdné. Foto: Pavel Bajer
Již za dva týdny začne v rámci integrovaného dopravního systému platit jednotné jízdné pro vlaky a linkové autobusy v rámci Veřejné dopravy Vysočiny (VDV).
Kraj VDV spustil v polovině loňského prosince. „Jednotná jízdenka v rámci Veřejné dopravy Vysočiny začne platit dle nastaveného harmonogramu 1. 3. 2020,“ potvrdila mluvčí kraje Jitka Svatošová.
S novým systémem VDV se obyvatelé Vysočiny ještě příliš nesžili. Vadí jim především některé spoje, u kterých došlo ke změnám v jízdních řádech.
Hejtman kraje Jiří Běhounek (za ČSSD) veřejnost opakovaně ubezpečil, že jízdní řády nejsou definitivní. Sdělil, že kraj se zabývá každým podnětem od občanů v této otázce.
Přestože od zavedení jednotného jízdného nás dělí v podstatě dny, někteří dopravci navýšili jízdné.
„Ráno jsem jela z Třeště do Jihlavy a platila jsem o tři koruny více za jízdenku. Řidič nám řekl, že ke zdražení došlo ode dneška. Říkal, že mu sice lidé za to nadávají, ale on za to nemůže,“ podělila se s JL v úterý o svoji čerstvou zkušenost paní Zuzana z Třeště (jméno je redakci JL známé).
Doplnila, že jízdenka byla zdražena z 24 na 27 korun. Paní Zuzana dojíždí pravidelně z Třeště do Jihlavy za prací autobusy firmy Icom transport.
„I kdyby autobus zdražili na 50 korun, tak jej bohužel musím využívat,“ povzdechla si.
Jenže za dva týdny bude všechno jinak. Kraj totiž pro jednotlivé typy integrované dopravy zavede od 1. března jednotný tarif.
„Ten garantuje stejnou cenu přepravy z bodu A do bodu B při různé volbě dopravního prostředku nebo dopravce bez ohledu na přestupy,“ vysvětlila mluvčí.
Kraj slíbil, že k jednotné jízdence vydá na konci příštího týdne tiskovou zprávu.
Porodní bolesti integrované dopravy mohou vyřešit informace
Na jednu jízdenku mohou lidé jezdit v tramvajích, autobusech a vlacích již řadu let v Jihomoravském kraji. Jednotný integrovaný dopravní systém (IDS JMK) tam začali zavádět v roce 2004.
IDS JMK je popisován jako následováníhodný, především kvůli propracovanosti systému. Jak podotýká Květoslav Havlík, zástupce ředitele firmy Kordis JMK, která je koordinátorem integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, „...nevím, jestli jsme v něčem nej, ale snažili jsme se celý systém postavit od základu a do hloubky, v několika etapách. To se nám teď zúročuje“.
Na otázku, jaké porodní bolesti by mohly doprovázet zavádění nového integrovaného systému, Havlík konstatuje, že základem je informování veřejnosti.
„Lidé nemají rádi změny, ale zvyknou si na ně lépe, když od začátku mají informace, nebo se na ně mohou zeptat. Poučili jsme se o tom při prvním spuštění integrovaného dopravního systému,“ sdělil zástupce ředitele firmy Kordis JMK.
„Dodávali jsme například všem do schránek informační materiály. Druhý klíčový bod bylo zavedení systému řešícího dotazy veřejnosti. Založili jsme jednotný mail a telefonní číslo, kam se lidé mohli obracet,“ vzpomíná Havlík.
Systém se dále rozvíjí, například navazováním spojů na Slovensko či do Kraje Vysočina.
„S Krajem Vysočina vedeme jednání o návaznosti spojů. Ale prvním krokem je určitě zavedení integrované dopravy v Kraji Vysočina a až se vše usadí, můžeme na systém navázat a doplňovat ho vzájemnou spoluprací,“ dodal Havlík.
Cestující na IDS JMK oceňují především jednoduchost a úsporu jednotné jízdenky.
„Na IDSu mám ráda propojení vlaků a šalin. Když se člověk jednou naučí jezdit s univerzální jízdenkou, má ji pořád v kapse, nemusí lovit drobné a je to levnější,“ říká Šárka Plevová z Brna.
„Sleduji, jak se síť spojů kolem Brna stále zahušťuje a už si s dětmi plánuji výlet po okolí,“ uzavírá. -lwc-
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.