STUDENEC 5. května 1973, těsně před odjezdem nákladního vlaku na lokálku do Velkého Meziříčí. Model parní lokomotivy 524.1307 nebude na výstavě chybět. Foto: Miroslav Petr
Milovníci vláčků a železniční nostalgie by měli o jarních prázdninách vyrazit do Velkého Meziříčí. V přízemí Základní umělecké školy v ulici Poříčí ožije modelová železnice TT.
Výstavu pořádá už 12. rokem místní Klub železničních modelářů a prohlédnout si ji můžeme v týdnu od 7. – 15. března.
Parta mašinkářů se schází pod hlavičkou městské organizace Dóza - středisko volného času. Jedním z členů je Pavel Stupka. Pro JL uvádí pár zajímavostí k akci, kterou klub v posledních letech směřuje právě na jarní prázdniny.
Na netu můžeme zjistit, že označení „TT“ znamená nejčastěji zmenšeninu železnice v měřítku 1:120. Jak náš průvodce světem vláčků vysvětluje, TT je zkratkou z anglického „table top“, volně přeloženo jako „deska stolu“. Existují však i měřítka mnohem menší (až 1:450), a mnohem větší (např. 1:22,5).
„Podle mého názoru je měřítko TT tím správným kompromisem mezi požadavkem na modelovou věrnost a reálnými vzdálenostmi mezi nádražími. Nejsme nuceni dělat tzv. ´vlakodromy´, kde na malém místě je velké množství kolejí. TT vzniklo v USA a postupně se dostalo i do Evropy. Není však nejrozšířenější, tím je HO (1:87),“ přibližuje nadšenec.
Hlavním objektem výstavy bude klubové kolejiště o rozměru 1 x 19 metrů. „Je pravděpodobně největším stálým kolejištěm ve velikosti TT. Kromě něj budou k vidění dvě menší s tématem první republiky a také množství artefaktů ze skutečné železnice, včetně sbírky uniforem,“ dodává. Páni kluci všeho věku se tedy mohou těšit.
Za roky pořádání výstavy se již modelářům podařilo vyšperkovat nejen klubové kolejiště, ale i okolní prostředí. Motivem je hlavní dvojkolejná trať bez trolejového vedení se zaústěnou lokálkou.
„Dali jsme si za cíl modelovat skutečnou československou železnici před padesáti lety, kdy dožívající parní lokomotivy nahrazují motorové. Tomuto cíli podřizujeme veškeré naše snažení, takže máme odpovídající období 70. let minulého století nejen modely vlaků, ale i modely domečků, autíček i figurek,“ říká Pavel Stupka. Vybrané části kolejiště tak odpovídají skutečným vzorům inspirovaným především Velkým Meziříčím a jeho okolím.
Nejvzácnějšími exponáty na výstavě budou místní originály mašinek a vagónků. Byť se prý situace na trhu podstatně zlepšila, modeláři jsou přesto nuceni si většinu modelů vyrábět sami. Takže některé neuvidíme nikde jinde, existují jen v jediném exempláři - zde.
Návštěvníci se dle Stupky mohou těšit na modely našich neslavnějších parních i motorových lokomotiv vyráběných ve Škodě Plzeň nebo ČKD Praha, stejně tak na modely motorových vozů z Kopřivnice nebo Studénky.
„Určitě bychom se mohli pochlubit také i velkou kolekcí osobních, ale hlavně nákladních vozů, přesně odpovídajících skutečnosti stavěných členy klubu,“ uvádí modelář.
Co ale na výstavě nehledejme, tedy až na jedinou výjimku, to jsou elektrické mašinky. Nebudou tu ani ty ze zahraničí, nebo mašinky, jejichž velké vzorky byly vyrobeny po roce 1980.
Aktivních členů klubu je kolem osmi, nejstarším modelářem je 58letý Josef Linduška, který se vláčkům kdysi věnoval, pak ho zaujala jiná témata. „Ale v posledních dvaceti letech je naší klíčovou osobou, protože bez správného elektrického zapojení by se nehnulo ani kolo. Díky němu máme ojedinělý způsob digitálního řízení provozu,“ oceňuje nadšenec.
Meziříčtí modeláři mezi sebou přivítají nové členy, kteří se krom vláčků zajímají i o jejich elektrickou část, počítače a digitální řízení provozu.
Kdo se o modýlky někdy zajímal, ví jak nákladný koníček to je. Předpokladem je i zručnost. „Náš klub nemá bohaté finanční zázemí. Kromě vlastních prostředků jsou naším hlavním zdrojem příjmy z výstavy. Díky zřizovateli většinu vracíme do kolejiště. Stále budujeme a vylepšujeme,“ informuje modelář.
Zatímco na letošní výstavu parta připravila zbrusu nové malované pozadí, pro příště chce vykouzlit noční provoz se spoustou lampiček. Jak Pavel Stupka říká, tento koníček je dost náročný na čas. Jen postavení jedné lokomotivy je mnohdy otázkou třeba i dvou let.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.