Reklama
Dnes je pátek 19.04.2024     svátek má Rostislav

Osobní zájem nesmí brzdit zájem veřejný


30.5.2017 Bez kategorie/Komentáře (0), autor:
Lubomír Maštera

Noviny jihlavské radnice , 27.10.2016

 

Polovina volebního období je důvod, proč jsme položili otázky primátorovi města Rudolfu Chloupkovi (ČSSD) o bilancování.

Pane primátore, před dvěma roky jsme spolu vedli rozhovor o představách, jak vést město po další čtyři roky. Ptal jsem se především, jaký je rozdíl mezi občanem Chloupkem a primátorem Chloupkem. Jak budete reflektovat koalici a opozici, jak chápat trestně právní odpovědnost. Stal jste se z náměstka primátorem. Takže se zeptám, jak chápat krajské město po dvou letech? A pojďme po oblastech – podnikání a průmyslová zóna?

Průmyslová zóna má své dvě tváře. Ta první přináší do města podnikání a zaměstnanost. Tou druhou je dopravní zátěž, která je logicky spojena s množstvím lidí, kteří zde pracují.

Průmyslová zóna je téměř zaplněna. Znamená to zájem velkých i malých investorů v Jihlavě podnikat. Napomáhá tomu výhodná poloha Jihlavy mezi Prahou a Brnem u dálnice. Úkolem města je zpřístupnit průmyslovou zónu dopravně pro lidi, kteří zde pracují. A to není zase tak jednoduchý problém, jak by se mohlo zdát.

A jak město tenhle úkol plní?

Dá se říci, že se mnohé zlepšilo. Máme vyřešen přístup z dálnice pro nákladní dopravu. Městská hromadná doprava zavedla dvě nové linky do zóny minulý měsíc, zóna je dostupná i po cyklostezce. Ale tento problém je hlubší a spočívá v ovlivnění chování lidí.

V čem?

Zvykli jsme si využívat osobní automobily, obsazené pouze řidičem ( Jejich počet vzrostl za poslední tři roky o 30 %). A to samozřejmě klade nároky na parkování, průjezdnost atd. Parkoviště však nelze zvětšovat donekonečna.

Nejsme proti tomuto trendu ale úplně bezradní. Zrychlením linek a upřednostněním MHD se tato může stát komfortnější. Zkušenosti ze světa hovoří například o tom, že lze „znevýhodnit“ jednotlivce například povolením obsazených vozidel do zrychlovacích pruhů MHD. To má ten důsledek, že cesta trvá pro jednotlivce déle. A to je jen jeden příklad.

Pravdou je, že přeměnit myšlení lidí k tomu, aby využívali MHD, záchytných parkovišť, případně kol na cestě do práce, je dlouhodobá záležitost.

Zeptám se – jak hodnotíte dopravu ve městě?

Uvědomme si, že Jihlava je historické město. Ani novější části včetně sídlišť nebyly stavěny na současný počet aut. To nutně musí znamenat při dnešním rozvoji automobilismu komplikace.

Cestuji po městě jako každý druhý a vnímám problémy stejně, jako ostatní. Ale ruku na srdce – nejsme v Jihlavě příliš zhýčkaní? V podobně velkých městech, jako je Jihlava, mohou existovat a existují nesrovnatelně větší dopravní komplikace, mám osobní zkušenost např. s Českými Budějovicemi nebo s Litoměřicemi (o Praze a Brně nemluvě).

Jihlava je prakticky průjezdná v řádech minut nebo desítek minut, ale opravdové problémy se projeví při uzavření dálnice D1 nebo při dlouhodobých uzávěrách. Taková komplikace nás brzy čeká v podobě oprav Brněnského mostu.

Jsem velmi rád, že se nám podařilo domluvit s krajem i Ředitelstvím silnic a dálnic další významné dopravní stavby, které přispějí k odklonu tranzitní dopravy a zklidnění dopravy uvnitř města, jako další část vnějšího obchvatu Jihlavy, přestavbu křižovatky u čerpací stanice ONO, sjezd u obchodního centra na ulici R. Havelky.

Doprava jsou i parkovací místa...

Historické centrum nejde nafouknout. Vytěsnit dopravu z centra může jít zpoplatněním, zákazy atd. Zde je na místě přiměřenost řešení.

Sídliště prochází revitalizacemi a zde se na nová parkoviště klade důraz již při zadávání soutěže. Jen namátkově – Královský vršek, Březinky, sídliště a Dolině. Jistě, i potom není každý spokojen, protože jít k zaparkovanému autu minutu je dnes vnímáno jako nepohodlí.

Pro návštěvníky Jihlavy by měla být záchytná parkoviště. Nestačí však parkoviště vybudovat, je nutné nastavit systém zvýhodnění parkovišť na okraji města a zpoplatnění těch v centru. Spolu s tím se dále musí vyvíjet systém rezidentského parkování.

Ale budou mít smysl, když jsme navyklí vjet do centra města? Město může například zatraktivnit záchytné parkoviště pro návštěvníky tím, že parkovací lístek bude platit pro MHD atd., ale ani to není zárukou, že se všichni budou chovat tak, aby doprava v klidu i pohybu byla udržitelná a nestala se pro všechny účastníky utrpením.

Jak hodnotíte bezpečnost ve městě?

Dvojnásobná vražda ve Srázné to neovlivní – Jihlava je bezpečným městem. Strážníci Městské policie jsou vidět v ulicích, ve městě je funkční kamerový systém, problémová místa jsou pod dohledem. Město přijalo vyhlášku o požívání alkoholu na veřejnosti, která dává pravomoci Městské policii.

Existují místa komplikací, která ani tak nesouvisí s bezpečností, jako s klidem v nočních hodinách. Třeba v okolí diskoklubů na Březinkách si občané stěžují na rušení v nočních hodinách – město jedná jak s majiteli, tak zvyšuje svoji kontrolu. Ale takových míst v Jihlavě není mnoho.

Další oblastí, která je v pozornosti občanů, je kvalita životního prostředí, konkrétně kvalita ovzduší, zeleně, vody?

Monitoring ovzduší potvrzuje, že jsme na tom dobře. Podstatnou složku tvoří znečistění vlivem dopravy, o tom jsme již hovořili. V průmyslové zóně došlo k výraznému zlepšení jak opatřeními firmy Kronospan, tak dopravními úpravami. Individuální vytápění není ve městě rozšířeno tak, aby se mohlo výrazněji projevit.

Já osobně se stále snažím prosazovat záměr vybudování tzv. zeleného okruhu města jako trasy pro pěší event. pro cyklisty, která prochází zelení a z větší části i v blízkosti vodních toků. Jeho části jako Český Mlýn a Stará plovárna již občanům slouží, lesopark Heulos představuje městskou zelenou oázu, na niž navazuje výsadba zeleně po městě. Nyní je na řadě údolí Koželužského potoka a další části.

No a s vodou – její kvalitou – nejsou problémy. Bohužel to nelze říci o množství, nebo spíše o její dopravě – poznali to jak občané v Popicích, tak i ve Zborné. Tedy možná nepoznali, protože voda dál tekla z kohoutků, ale voda musela být do vodojemu doplňována z cisterny.

Problémy byly způsobené nedostatečným propojením městského vodovodu, nedostatečnými místními zdroji (částečně i vlivem sucha) i soukromými vlastníky potrubí, ale město se snaží do budoucna podobným problémům zabránit.

A letošní teplé léto také připomnělo, jak důležité je starat se o zásoby podzemní vody a její udržení v krajině.

Jeden z úkolů, který před vedením města stál, byl i postavit Jihlavu do centra kulturního dění na Vysočině. Jak se tohle dle vašeho pohledu daří?

Jen těžko mohu uvěřit tomu, že se někdo o Jihlavě vyjadřuje jako o spícím městě. Stačí nahlédnout do měsíčního kalendáře akcí. Ale současný stav ještě není definitivní – město připravuje podklady ke kulturním akcím, strategii, která se brzy začne uplatňovat v praxi. Věřím, že i to pomůže společenskému životu ve městě.

Abychom nezapomněli na Investiční plán rozvoje města – máme nějaké kostlivce ve skříni?

Nevím o nich. Co mělo být postaveno k dnešku postaveno je. A další akce jsou v plánu. Některé realizace jsou dobře viditelné a veřejností přijaty – například Český mlýn, nové pavilony ZOO. Jiné již tak na očích nejsou, ale jsou možná mnohem důležitější, jako například rozsáhlá rekonstrukce a budování nových kanalizačních stok ve městě. Ne vše probíhalo hladce a snadno, vzpomeňme na průhledy na náměstí, ale kdo nic nedělá, nic nepokazí.

Dokončeny jsou také ulice Brněnská a Srázná.

Radost nám však kazí chybějící kolaudační rozhodnutí ke všem kanálům.

Jak velký to může být problém?

V nejhorším případě město přijde o dotační titul. Ale obyvatelé se nemusí bát, že se jim propadne vozovka pod nohama, nepoteče voda a nebude fungovat kanalizace.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
15.04.2024 Bez kategorieAdvokátka Eva Decroix se stala novou místopředsedkyní ODS

Volební kongres ODS rozhodl, že místopředsedkyně poslaneckého klubu ODS Eva Decroix se stane také místopředsedkyní strany. Po znovuzvolení Petra Fialy předsedou a Zbyňka Stanjury prvním ...

Komentáře (3)
11.04.2024 Bez kategorieHyský: Ten, kdo mluví silně, má nějakou šanci

Sociální demokracie existuje. V současné době už ta zkratka není ČSSD, ale SOCDEM a SOCDEM je Sociální demokracie, říká vysočinský šéf strany Martin Hyský, který je zároveň krajským ...

Komentáře (0)
18.03.2024 Bez kategoriePoslankyně Decroix (ODS) reagovala na poučování Konečné (KSČM)

V nedělní Partii Terezie Tománkové na CNN Prima News se v diskusi střetly čtyři ženy – Věra Kovářová (STAN), Eva Decroix (ODS), Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) a Kateřina Konečná (KSČM). V ...

Komentáře (10)
13.03.2024 Bez kategorieD. Mészáros (SPD) již není jihlavským zastupitelem

Jihlavské SPD vyměnilo v Jihlavě městského zastupitele. Na mandát rezignoval David Mészáros. Důvod jeho rezignace hnutí blíže nespecifikovalo. Nahradila ho Dagmar Barimová, která složila ...

Komentáře (0)
23.02.2024 Bez kategorieNagyová (ANO) k Čapímu hnízdu: Nikdy se to nemělo dostat před soud

Jihlavská zastupitelka Jana Nagyová (ANO) byla podruhé nepravomocně osvobozena Městským soudem v Praze v kauze možného podvodu při čerpání dotace na Farmu Čapí hnízdo. Kromě Nagyové byl ...

Komentáře (2)
16.02.2024 Bez kategoriePoslanec Koten (SPD) považoval bundy biatlonistů za ukrajinské

Je Nové Město ještě na Moravě nebo na Ukrajině? Tuto otázku na svém facebookovém profilu položil poslanec Radek Koten (SPD). Obul se do organizátorů Mistrovství světa v biatlonu kvůli bundám ...

Komentáře (3)
07.02.2024 Bez kategorieExprimátorka K. Koubová: S výběrem pana Lindovského jsem spokojená

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
02.02.2024 Bez kategorieP. Paul: S nominací M. Lindovského souhlasím

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (1)
02.02.2024 Bez kategorieRadek Hošek: Město neumí a nemá podnikat

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
19.01.2024 Bez kategorieKrajský radní P. Hájek (STAN) už není starostou Těchobuze

Radní Kraje Vysočina Pavel Hájek (STAN) po dlouhých letech skončil ve funkci starosty obce Těchobuz na Pelhřimovsku. Důvody proč rezignoval, vysvětlil na svém Facebooku: „Do funkce starosty ...

Komentáře (0)
16.01.2024 Bez kategoriePrioritou pro mě je obecný prospěch, říká Šoula, nový jihlavský zastupitel za STAN

Vojtěch Šoula se stal novým jihlavským zastupitelem za STAN. V listopadu 2023 nahradil zastupitelku Miroslavu Zápotočnou, která rezignovala. JL mu položily několik otázek. Na jaká témata ...

Komentáře (2)
11.01.2024 Bez kategorieKafková: Příčí se mi upírat dědicům právo na vrácení majetku

JL položily jednu otázku opoziční jihlavské zastupitelce Tereze Kafkové (PiFo): Na posledním prosincovém jednání městského zastupitelstva jste se zdržela hlasování v bodě 45: Návrh ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net