Připomeňte si události 17. listopadu 1989
![Foto: archiv autora](obrazky/fotogalerie/21243/1-780w.jpg)
Foto: archiv autora
Letošní Beánie proběhla v Brně 3.11.2016 a to v Meetfactory. Beánie v roce 1956, měla základnu v atelierech kreslení Profesora Doubravy, sochařství Profesora Makovského, architektury profesora Rozehnala, na Rybářské ulici, poblíže brněnského výstaviště. V atelierech byly vyrobeny transparenty, karikatury a zejména výzdoba alegorického vozu, prázdné maringotky, která stála léta naproti. Leitmotiv byl: "MUSÍME SE ZAVDĚČIT VŠEM".
Autorkou dvou il. fot je spolužačka arch. J. Hohausová. Na prvém jsou transparenty s karikaturami Fuchse a Rozehnala. /Zdařilost můžete porovnat na webu Fakulta architektury VUT v Brně , o fakultě + historie + současnost, máme je tam zase vedle sebe/. Na druhém fotu je vidět tympanon - průčelí antického chrámu, "které mělo vyhovět všem". Alegorie na bocích maringotky-lodi, by měly být v přístavu natočeny k břehu tou správnou stranou.
Na pravé straně byla alegorie funkcionalistické architektury se sochou svobody. Na levé soc. real architektura ve stylu Lomonosovy university. Redakci JL jsou poslány další dok. fotografie. Přepadení a spoutání viníka, katovými pacholky. Dále foto, kdy Rozehnal sedí venku na kalfasu - rakvi a je mu čten rozsudek.
Nakonec je mu udělena možnost obhajoby. Rozehnal podle spoutáních reakcí asi o přepadení nevěděl. Dokázal se jich ale zhostit s jemu vlastní noblesou. Pak jak vidno na fotu 2. pátrés v prostěradlech, zdobených antickým ornamentem s maskami, tlačili maringotku k nemocnici U svaté Anny. A pak dosti těžce strmou ulicí Pekařskou na křižovatku s Husovou.
Připojený zástup lidí a lehce zpožděné tramvaje, zde a pak i jinde řešila policie. Byly uděleny tresty a Beánie zakázány. Rozehnal a Fuchs byli zatčeni v roce 1959, kdy také proběhl soudní proces. Rozehnal nastoupil do vězení v lednu 1960.
Diskuze k článku
Nový komentářProtože zde nelze vkládat kopírované texty, doporučuji k tématu text Lea K. "nové paradigma" na vlkovobloguje.wordpess.com
Že by to nešlo, pane fotráku?
Jistý diskutující tady kopírováním cizích textů a příspěvků opruzuje celá léta.
študáci a kantoři
Docela mne udivuje, že předmětný článek v JL vyšel.
Ještě více jak dobře vyšlo ilustrační foto s vysokým čelem pana Profesora Fuchse a jeho charakteristickou lysinou, kterou funkcionalisticko-esteticky-zdravotně zakrýval radionkou.
V atelieru u něj jsem nebyl, takže jenom od spoluřáků. Když ho přišlo STB zatknout, v atelieru u rejsovacího stolo, tak situaci nezvládl a nechal na něm radionku ležet. Venku ho to studilo a tak se chtěl pro ni vrátit,
nebylo mu vyhověno.
Na horách beru nejraději vodu od pramene,
obdobně je tomu s psaním.
V atelieru jsem byl u Rozehnala.
Nenosil radionku, ale tento prvorepublikový elegán,
na tu dobu asi dost provokativní "halalák" a motýlka.
Leč to jenom tak, když koukám na jejich obličeje na transparentech, saframentsky dobře vystižené.
Letošní 17. listopad je pozoruhodný nejenom kulatým výročím od zmíněných Beánií, ale zejména
rokem 1939 a 1989.
Aby toho nebylo málo, tak také 90 nami študáky milovaného děkana - Profesora Rullera, asistenta profesora Rozehnala.
Jeho článek: Devadesátník Ruller:
Vytratily se morální hodnoty, které spojují,
vyšel v sobotu v Rovnosti.
Je to autentická vzpomínka, člověka, který si pamatuje a umí se koukat, encyklopedicky zahrnuje dějiny Brna. Udivující je jeho paměť a systematičnost se kterou hovořil v podělí ve vile Thugendhat o svých realizovaných a nerealizovaných stavbách u nás a ve světě.
Peripetiích osudu architekta za totáče.
V prostoru, kde byly panely s některými jeho pracemi byla jeho bronzová busta. Bylo zajímavé koukat při výkladu na něj a bustu.
Dost jsem dumal Makovský, někdo z asáků.
Teprve později jsem se dozvěděl, že autorem je jeho syn.
Takže stále platí a bude platit, umělec prostřednictvím svého díla neumírá.
Dneska dopoledne v galerii na Husové Čestmír Kafka.
Dneska odpoledne v 17 hod. v galerii na Masarykově náměstí Václav Rabas.
1956 FA v Brně - 1965 FAMU v Praze
ČT art 10. prosinec 2016 20:20 FAMU 70
Čtyřhodinový komponovaný pořad vznikl ve spolupráci České televize a FAMU. Pořad je členěný do tří tematických částí, z nichž každá z nich obsahuje diskuze, školní filmy a úvody k filmům v podobě rozhovorů s tvůrci. Režisérka pořadu a moderátorka debat Johana Švarcová se snaží zprostředkovat divákům atmosféru filmové školy a ukázat různorodost osobností, které touto institucí prošly. Vedle sebe se tak ocitnou názory a filmy z různých let i rozličných žánrů autorů již etablovaných v českém filmu jako je například Jan Hřebejk, Saša Gedeon, Marek Najbrt a Tomáš Vorel, vedle legendárních osobností Karla Vachka, Woodyho Vašulky a Drahomíry Vihanové, stejně tak jako mladých studentů, kteří se zabývají experimenty na hranici filmového umění. Tři tematické části mají diváka navigovat k otázkám, které si kladou filmoví tvůrci, ať už v průběhu studia nebo v rámci praxe.
1. blok uvádí debata na téma „FAMU – učiliště nebo vysoká škola?”, v níž diskutují pedagogové a studenti nad otázkou, jak vlastně učit filmové řemeslo.
V 2. bloku s názvem „FAMU jako hnízdo revoluce“ se diskuze vede o revoltování, ať už na půdě školy nebo směrem ven do veřejného prostoru.
3. blok uvádí debata na téma „Život po životě na FAMU” a diskuze se věnuje problematice přechodu absolventů do praxe a možnostem jejich uplatnění. Sestřih záznamu živých besed nepoukazuje pouze na výše zmíněná témata, ale zároveň divákům zprostředkuje živou formou atmosféru školy i způsob, jakým probíhá na akademické půdě Filmové fakulty AMU dialog mezi studenty a pedagogy, protože právě toto je pro FAMU typické – škola plná tvůrčích osobností, které se spolu vedou otevřenou avšak kultivovanou debatu.
-----------------------------------------------------
Beánie v roce 1956, měla základnu v atelierech kreslení Profesora Doubravy, sochařství Profesora Makovského, architektury profesora Rozehnala, na Rybářské ulici, poblíže brněnského výstaviště. V atelierech byly vyrobeny transparenty, karikatury a zejména výzdoba alegorického vozu, prázdné maringotky, která stála léta naproti. Leitmotiv byl: "MUSÍME SE ZAVDĚČIT VŠEM".
------------------------------------------------------------------
V návaznosti na meritus článku,
s poukazem na BEÁNIE 19 - 56 v Brně
a MAJÁLES 19 - 65 v Praze
vložil pro zamyšlení a srovnání těchto událostí:
Zdeněk Gryc