Reklama
Dnes je pátek 19.04.2024     svátek má Rostislav

„TROLEJBUS RALLYE“ aneb Proč je pro mě noční můrou jezdit trolejbusem po Jihlavě


24.3.2014 Čtenáři píší/Komentáře (16), autor:
Mgr. Zdeňka Heřmanová, právník

 

 Před několika lety byla z fondů EU pořizována bezbariérová vozidla pro MHD v Jihlavě. Cílem bylo usnadnit lidem život. Normálním lidem – vozíčkářům, maminkám s kočárky, lidem o holích, lidem, co jezdí z vesniček okolo Jihlavy se svou nemocí na Dům zdraví do Jihlavy.  Na papíře to nevypadá jako špatná myšlenka.

 

 Co to přineslo v praxi? Jihlavskou čipovací kartu a sametové sedačky.

 

 Kultura cestování se nezvýšila, řidiči stále jezdí bezohledně – snad hnáni jízdním řádem či frustrováni tím, že si vlastně po Jihlavě nezajezdí – přeci jen trolejbus není ferrari a Jihlava není Hradec Králové, poklidná rovinka se v Jihlavě prakticky nevyskytuje.  Už tak často neujíždí stařenkám, ale ještě si rádi s trolejbusem při rozjezdu zacukají, aby si cestující už konečně sedli do sedadel. Ještě si rádi přivřou do dveří pomalu vystupující dítě…

 

 To se dá řešit celkem snadno – stížnostní sms formou jako je třeba ve Studentagency (také pochopitelně emailovou a dopisovou stížností), pečlivou analýzou stížností a jejich odrazem v odměnách řidičů a zvýšením podílu řidiček, které mají přeci jenom prokazatelně trpělivější  a méně agresivní přístup k jízdě se znevýhodněnými cestujícími. Naopak jsou i řidiči, kterým by člověk rád poděkoval a není kde.

 

 RADA PRO SENIORY:

 Stížnost by měla vždy obsahovat datum, čas, nejbližší zastávku, směr, číslo trolejbusu (je uvedeno obvykle v kabině řidiče), při zranění je třeba si vzít kontakty na svědky, požádat spolucestující s mobilem o fotografii či záznam situace.

 

 Flagrantní případy poškození zdraví lze uplatnit žalobou u soudu s požadavkem náhrady škody. Zde mohou pomoci i např. občanské poradny (v Jihlavě sídlí vedle Dělnického domu). Sociálně slabší mohou žádat o prominutí soudních poplatků.

 

 Dalo by se zorganizovat i pravidelné proškolování řidičů, kde by jim bylo zdůrazňováno, že by se mnohdy měli svým přístupem k lidem blížit spíše řidičům sanitky než závoďáku. Složení a problémy cestujících tomu odpovídají, a pro tyto cestující byly trolejbusy pořizovány.

 

 Čipování a sametová sedadla

 Čipovat můžete snadno přiložením – při tomto se však trolejbus obvykle rozjíždí (nebo zastavuje, obvykle v kopci) a stojíte v hloučku nervózních lidí. Vcelku je to docela nebezpečné, ale nechť, to ještě pořád není ten pravý adrenalin. Pravý adrenalin nastává takto - modelový příklad: jako babička s holí jedete z vesnice na Dům zdraví, všechna místa se snadným bezbariérovým přístupem jsou obsazena (9 bezbariérových vůči 25 bariérovým), protože obvykle jezdí všichni stejným vlakem nebo autobusem. Nohy Vám neslouží - rádi byste si sedli a také je jízda takto skutečně bezpečnější.  Ale ouha, na sametová sedadla se při vší dobré vůli nedostanete, a když ano velmi nedůstojně a nebezpečně. A proč? Je tam totiž ohromný, vysoký SCHOD. MHD se sice stala bezbariérovou při výstupu na zastávku, ale stala se bariérovou uvnitř vozidla.

 

 Co s tím?

 Při současném provozu a dalším pořizování nových trolejbusů by mělo být vzato realisticky a bez emocí v úvahu následující:

 V Jihlavě je extrémně kopcovitý terén – každý trolejbus na každé trase jezdí prakticky pouze z kopce a do kopce, příjemná delší rovinka v Jihlavě nikde není  → řidiči musí toto psychicky přijmout

 

 Časté zastávky – vyvolávají neustálé brždění a rozjíždění →přesto řidiči mohou jezdit plynule a příjemně

 

 Město Jihlava je výhodné svou krátkou docházkovou vzdáleností (ovšem pouze pro zdravé) →trolejbusem jezdí jenom ten, kdo skutečně musí

 

 Trolejbusy se rozjíždí, když lidé ještě čipují, před výstupem je třeba v předstihu – čili za jízdy – seskočit bezpečně ze sedadla a ještě navíc odčipovat – celá tato akce je velmi nebezpečná pro těhotné, malé děti, nemocné, osoby s berlemi, hůlkami a seniory →bezpečnější je v jihlavském trolejbusu sedět než stát, a není se za to proč stydět

 

 Cena – tolik kritizovaná předražená OPENCARD na metro v Praze stojí měsíčně 550,- Kč s dojezdem metra v trasách cca 60 km (nepočítaje další druhy dopravy) – měsíční náklady v Jihlavě v obdobné frekvenci stojí měsíčně 400,- Kč s dojezdem v trasách do cca 10 km v okruhu Jihlavy. Za takto vysokou cenu si cestující zaslouží dostat příjemnou a milou službu a ne ranní dávku adrenalinu (pravdou je, že zvýšením krevního tlaku ušetříte za ranní kávu, takže k jisté úspoře dojde).

 

 Trolejbusem v současné době jezdí ve velké části: školní děti, maminky s malými dětmi a kočárky, nemocní lidé, lidé o holích, berlích a senioři – všechny tyto skupiny jsou velmi zranitelné – zlomenina pro starší osobu je mnohdy osudová, proto se pohybují pomalu a nejistě, a je tomu třeba přizpůsobit styl jízdy, organizaci nástupu a výstupu, a trpělivost řidičů.

 

 Řidiči by měli být pravidelně školeni na to, že vezou lidi, o které je třeba pečovat.

 

 Jízdní řády by měly být nastaveny na bezpečný rozjezd, bezpečný dojezd a nikoliv na to, že musí kvaltovat, aby stíhali intervaly, které vypadají pěkně v tištěném jízdním řádu.

 

 Současné trolejbusy nejsou svým vnitřním uzpůsobením bezpečné a bezbariérové – křehké babičky s křehkými kostmi musí nedůstojně šplhat po schodech na sedadlo, malé děti se musí soukat složitě na sedačku, kterou mohou snadno umazat botami včetně spolucestujících (případně na schod lezou batolecím způsobem po nohách a rukách, takže dokonale umažou sebe) a z vysoko uložených sedaček vysedávají také artistickými obraty s velkým rizikem pádu – to vše ale probíhá obvykle za jízdy, neboť málokdo se stihne načipovat v zastávce a také toto probíhá ve stísněném prostoru mezi ostatními cestujícími.

 

 Střední generace trolejbusy nejezdí, používají raději auta→ ekologický účinek MHD je tak výrazně snížen a účinné změny provozu se prosazují pomalu, protože senioři se bojí ozvat

 

 Je třeba reagovat na demografický nárůst starších obyvatel→bude to horší

 

 Při nákupu trolejbusů je nutné je nechat otestovat skutečnými cestujícími ve skutečném provozu, pokud možno přímo v Jihlavě.

 

 Pro zamyšlení si dovoluji vznést několik otázek:

 Jaký přínos měl čipovací systém z hlediska vytváření nových tras?

 

 Důchodci mají vlastní zlevněnou jízdenku – počítá toto čipovací systém (tj. existují přesná data o počtu odbavených znevýhodněných cestujících)?

 

 Jak bude reagovat DPM Jihlava na demografický trend zvýšení podílu starších osob v přepravě?

 

 Jaká data byla získána z čipovacího systému a kde jsou zveřejněna?

 

 Jaké trolejbusy budou nakupovány příště?

 

 Kdo zajistí jejich otestování běžnými cestujícími?

 

 Došlo k pomoci znevýhodněným lidem, když bezpečnost se snížila? Došlo k podstatnému zvýšení čistoty ovzduší a zlepšení parkování v centru, když MHD vyštvala lidi do aut?

 

 Je jisté, že konstrukční chybu DPM JI odstranit nemůže, může ji ale zmírnit a pro příště se takovému „kaufu“ vyhnout, tak aby za ni nemuselo trpět více jak 50 tisíc obyvatel Jihlavy a přilehlých obcí.

Diskuze k článku

Nový komentář

Kultura cestování v jihlavské MHD se po nákupu nových nízkopodlažních trolejbusů a autobusů zvýšila mnohonásobně. Lidé tak nemusí nastupovat do vozidla po schodech a maminky s kočárkem nemusí nikoho žádat o pomoc při nastupování a vystupování. To, že je ve vozidlech v zadní části schod k sedačkám, je dáno tím, že pod podlahou se ukrývá hnací zařízení a příslušenství. To se prostě někam dát muselo a trolejbusy značky Solaris jsou v interiéru ve srovnání s konkurencí velice prostorné. Staré vozy nemusely, protože vše bylo ukryto pod vysokou podlahou, proto ve voze nebylo třeba na sedačku lézt přes schod.
To, že vozy nezastavují u kraje zastávky a lidé musí udělat krok z chodníku a pak zpět do vozu, je opravdu výjimečné a má své důvody, ať již stojící vozidlo v zastávce či v těsné blízkosti před, či za zastávkou, ale že by řidiči záměrně nezajížděli do zastávek, s tím jsem se za 7 let práce u MHD nesetkal. To, že se do některých nově zrekonstruovaných zastávek velice blbě zajíždí či vyjíždí, to už cestujícím bohužel nedojde. Také záleží na tom, jak si představujete stání vozidla u obrubníku, pokud stojí od nástupní hrany zastávky do 30 cm, je vše v pořádku. Často jsem byl i svědkem, že lidé ani neumí s kočárkem nastupovat a vystupovat. Nastupuji přeci s kočárkem po předu a z vozu jakoby s kočárkem couvám. Mnoho lidí s kočárkem vystupuje popředu div to dítě nevysype z kočárku.
Řidiči při rozjezdu necukají schválně, ale je to způsobeno zastávkovou brzdou, která se při zastavení vozu aktivuje a aby se řidič rozjel, musí sešlápnout pedál jízdy do určité polohy a brzda se deaktivuje a vůz se ihned rozjede, proto toto cukání při rozjezdech. A pokud si myslíte, že řidiči s vozy MHD závodí, tak zřejmě byste chtěla, aby řidiči jezdili pomalinku a jeli místo 10 minut 20 minut? Navíc s trolejbusem zatáčky opravdu nelze jet tak, aby lidé padali apod., protože to by sběrače nevydržely a spadly by. Jinak zmiňujete v článku Prahu, tak se jděte projet s autobusem, jak zde řidiči jezdí, já tu od září loňského ruku jezdím, tak mohu posoudit, metro se zde rozjíždí také velice svižně a nikdo zde nepadá, stačí se držet madel, což mnoho lidí nedělá a pak se diví, že to cukne. To je zákon fyziky o setrvačnosti, když se z klidu něco uvádí do pohybu, tak je jasné, že stojící člověk to pocítí.
Cenu jízdného nestanovuje Dopravní podnik města Jihlavy, ale sami radní a to tím, kolik na dopravu přispějí z rozpočtu města. Vozový kilometr je cenově přibližně stejný jako v Brně, či Pardubicích a záleží pouze na tom, kolik je město schopno zaplatit a kolik musí zaplatit cestující. Pokud by radní dopláceli na MHD více, cena jízdného by tak mohla.  Pokud chcete levnější jízdné, je třeba u voleb zvolit takovou politickou stranu, která to opravdu dodrží a dá více peněz do MHD.
Údaje z čipových karet Dopravní podnik má a dle toho ví, jaký spoj je využíván a podobně, ví také, kde lidé přestupují, kam jezdí a tyto data se pak dají použít při plánování nové trasy ve Vrchlického ulici a dalších změnách ve vedení linek. Zlevněné jízdné pro lidi nad 70 let si koupilo v roce 2013 4579 lidí, tito lidé jezdí za 120 Kč, což si myslím je úplně zadarmo. Takže jsou v MHD velice zvýhodněni. A pokud se jejich počet bude zvyšovat, je jasné, že někdo jejich slevu musí zaplatit. Navíc slevu na jízdné mají i školáci, to také někdo musí platit.
 
 
 
Marek | 2014-03-24 09:59:35 | Reagovat
A dle Vašeho článku mi přijde, že vše v MHD je vlastně špatně. Vozy jsou špatné, řidiči neumí jezdit, vedení podniku vše dělá špatně a jediný chudák je vlastně cestující. A k nákupu nových vozů, jako právník jistě víte, že se dělá výběrové řízení a vybírá se zejména podle ceny. Kdyby se nakoupili dražší vozy, někdo by namítl, proč byli tak drahé, že to bylo určitě účelově postavené výběrové řízení a vedení DPmJ by ve finále obdrželo obvinění z korupce.
Marek | 2014-03-24 10:05:00 | Reagovat
Reakce jednoho z čtenářů
Se zájmem jsem si přečetla článek Trolejbus rallye, jehož autorkou je Mgr. Zdeňka Heřmanová. I přesto, že jsem celý text přečetla pozorně, nepochopila jsem, co tím "chtěl básník říct". Celé mi to přišlo jako snůška nářků na systém jihlavské městské hromadné dopravy. Podle mého názoru ale zapomněla autorka na druhou stranu mince - na chování cestujících. Proč se nezmínila o ukřičených dětech, které svým chováním obtěžují nejen spolucestující, ale ruší řidiče v soustředění? Proč nepíše nic o nedochvilných pasažerech, kteří se domáhají vstupu do vozidla po zaznění tónů, které oznamují uzavření dveří? Proč nepoukazuje na cestující, kteří úmyslně jezdí načerno. Pokud chci něco kritizovat, tak by měla být kritika objektivní a podnětná, a to mi v celém článku chybělo. Prosím, aby mé jméno NEBYLO zveřejněno. Děkuji.
admin | 2014-03-24 10:25:24 | Reagovat
V každém nízkopodlažním vozidle prostě v zadní polovině vozu bude schod, protože každý vůz musí mít motor, kompresor, hnací řídel k zadní nápravě, někudy musí být vedena elektoinstalace, hadice na vzduch a chladící kapalinu, u trolejbusu ještě bojler na ohřev chladící kapaliny, která zde slouží k vytápění vozu atd. Nejde na věci koukat jedním pohledem, ale každý výhoda sebou nese i nevýhodu.
Marek | 2014-03-24 10:12:52 | Reagovat
Paní autorka si trochu protiřečí. Polemizuje, že mnoho lidí jezdí do centra autem, proč, protože trolejbus je omezen jízdním řádem a kolikrát se stává, že má zbytečně dlouhé jízdní doby. Kdykoliv se zaváděl trolejbus, tak ho občané vítali, neb se zkvalitní přeprava tichým, bezemisním a hlavně RYCHLÝM dopravním prostředkem. Je to dáno možnostmi elektromotoru, které jsou mnohem větší, jak u spalovacího. Pisatelka by si měla uvědomit, že trolejbus není pohovka v obývacím pokoji.
Dále nechápu, co má společného jízda po kopcích s jízdou po rovince. Kdyby autorka řekla, že tu nemáme široké dlouhé, rovné bulváry jako v Kyjevě, kde několik kilometrů jede trolejbus prakticky rovně (není zatáčka), tak to pochopím, ale toto ne. A právě zvláště v kopcích se ukazuje výhoda dynamiky trolejbusu oproti autobusu. Doporučuji pisatelce návštěvu blízkého Brna, nebo třeba Budapešti, jak se tam jezdí s trolejbusem. Bude jihlavské řidiče velebit.
Přivření do dveří se občas bohužel asi stane. Ale chce to trochu pochopení, řidič není Sibyla, aby věděl, jestli v plném trolejbusu někdo u zadních dveří vystupuje a pokud není rodič natolik chytrý, že si stoupne ven a je natažen do vozu (to už řidiči dojde, že tam asi ještě někomu pomáhá), tak je k nemilé situaci blízko. Od toho je výstražné znamení a dotyčný může zakřičet- ještě ne. Zvláště starší a hůře pohybliví občané by měli být blízko řidiče, aby je mohl řádně vidět. Jihlavské vozy nemají "západní" výbavu, kdy každé dveře sleduje jednotlivá kamera a řidič vidí na monitoru, co se tam děje, je to dobrá věc, ale něco to zase stojí.

Na čipování stačí jedna ruka, druhou se může držet.

Zatím je technicky neřešitelné, aby jakékoliv vozidlo, které má úroveň nástupní hrany cca 360 mm nad vozovkou, mělo sedadla bez podest.

A k cestujícím. Nedávno jsem byl svědkem, že u trolejbusu stála vozidla RZP a RLP, kdy se někomu ve voze udělalo nevolno a ztratil vědomí. Po dotazu řidiče, kdo mu pomohl, odpověděl, že NIKDO. Jen mu lidé přišli říci, že se tam někdo zkácel a na konečné opustili vůz...

MHD je taková vizitka města, pokud ale radnice dává 5% ročního rozpočtu na provozo MHD, tak se není čemu divit. Není neobvyklé, že město dává i 7-10%. Pokud radní prohlásí, že je potřeba postavit parkovací dům těsně u centra, tak je něco špatně. Všude se snaží vyhnat auta z center měst, jen Jihlava si je tam ještě natáhne...
zdenda | 2014-03-24 19:51:15 | Reagovat
Babu asi nepustili v trolejbusu sednout a 2x ji ujeli, tak napsala článek.
Každá mince má dvě strany. Na jednu stranu pojede řidič ohleduplně, aby paní právničku hezky dovezl do Kauflandu a na zastávce u Kauflandu bude stát rozzuřený důchodce a nadávat řidiči, že jede o 3 minuty pozdě. I toho jsem byl svědkem. Nezávidím těm řidičům.
Při rekonstrukci D1, která začala právě u Jihlavy to bude teprve masakr. Auta vše objedou přes Jihlavu, do toho 12tka pojede obklikou... to bude halo:-))
A jezdil jsem v MHD v jiných městech, to je síla. Zkuste se svézt takovým autobusem v Praze, to je teprve Ferrari
Jaroušek | 2014-03-24 20:11:16 | Reagovat
A kdy už konečně  zavedete nastupování předními dveřmi? Aspoň se lidi naučí trochu slušnosti a klidu při nastupování, bude konec černým pasažérům. Nic se nejí tak horké, jak to vypadá. Myslete, pánové radní, už je čas vás asi v nových volbách vyházet.
Strejček Nimra | 2014-03-24 21:31:35 | Reagovat
Strejčku Nimro
To by bylo bezvadné řešení. Sice by se muselo hýbnout s časy jízdních řádů (hlavně ve špičce), ale kultura cestování by se možná zvýšila i tímto krokem.
V Ostravě mají tento krok vyřešen tak, že od 20:00 do 5:00 do rána je nástup možný pouze předními dveřmi. Přes den by to v tom provozu asi v Ostravě tento krok udělat nešel, ale na ty noční hodiny ideální recept i pro Jihlavu, alespoň pro začátek.
Je zde spousta lidí, kteří si myslí - jede to, tak tam můžu nastoupit a zadarmo se svézt. Většinou jsou to lidi, co očekávají od státu, že bude zadarmo vše - bydlení, dávky, trolejbusy... Neznají hodnotu práce, tudíž ani peněz a majetku. Je jim to totiž jedno. Stejně jako je jedno pánům radním život tam dole mezi náma plebsem.
 
Jaroušek | 2014-03-25 08:49:48 | Reagovat
Ale ono to funguje i přes den v jiných městech, která jsou jsou daleko větší než Jihlava.
Strejček Nimra | 2014-03-26 17:39:29 | Reagovat
Mě by stačilo kdyby někteří ridiči už konečně přestali hulit ve vozech když mají přestávku. Když můžu stát venku já, jakožto cestující čekající až najede vůz na zastávku, proč by si i řidiči nemohli jít vychutnat svoji cigaretu ven před vůz.
BobBeesheq | 2014-03-25 12:04:38 | Reagovat
jo, jeden co jezdí pravidelně autobusem s reklamou Toptrans hulí i za jízdy s lidma. Vypadá jak Gargamel ze šmoulů, je nesympatickej a sprostej. Jednou jsem ho upozornil, že si jej natočím, že by neměl kouřit za jízdy a sjel mě, že si z toho prej nesednu na prdel (citace)
 
Jaroušek | 2014-03-26 20:25:41 | Reagovat
Reakce od čtenáře
Dobrý den četl jsem článek v JL ze dne 18.3.2014 trolejbus rallye.Tolik nenávisti a jedu co čiší od pani Mgr.Heřmanové jsem nezažil a divím se že vůbec jezdí MHD.Tím jsem nechtěl říct že je zde vše v pořádku ale ne za vše může řidič.Řidiči jezdí někdy až 11hod.směny kde objede Jihlavu třeba i 15krát když spočítáte počet zastávek zajíždí a vyjíždí ze zastávky více jak 300krát.Má tento člověk z masa a kostí udělat za směnu nějakou chybu?Já myslím že ano není přece robot.Kolik cestujících čte a zná jízdní řád?Pokud si ho přečte zjistí že řidič nikomu neujíždí jede dle jízdního řádu a na opozdilce se nečeká.Když kdokoliv půjde do banky na úřad nebo obchodu po pracovní době budou na mě čekat a budu hned psát stížnost?V přepravním řádu se píše nejen o právech ale i povinostech cestujících mimo jiné že cestující má být na zastávce včas.Má včas nastoupit vystoupit a jeli dáváno výstražné zvukové znamení musí opustit dveřní prostor. Tak jaké úmyslné přivírání do dveří?Vše je o lidech o jejich toleranci a vzájemné úctě nikdy není chyba jen na jedné straně.
admin | 2014-03-25 13:02:08 | Reagovat
Vážená paní
pokud jste si vůbec stihla prohlédnout trolejbusy Solaris, ať dvounápravové nebo třínápravové, tak zjistíte, že bezbariérový je zejména prostředek vozisla, kde by měli také nastupovat všichni, kdo tu bezbariérovost potřebují, tzn. i kočárky. Chtít, aby byl trolejbus vzadu bezbariérový nelze. Lepší trolejbusy nebudou, jiné než bezbariérové se nevyrábějí. Nechte se na podzim zvolit do zastupitelstva a potom můžeme fungování dopravního podniku snadno ovlivnit i jinak než snůškou nesmyslů, lží a polopravd zde napsaných.
chroustik | 2014-03-25 14:01:25 | Reagovat
Je lepší se špatně vízt, než dobře jít...
Jára32 | 2014-03-29 00:29:28 | Reagovat
Ať se paní raději napřed podívá, jak vypadá zadek trolejbusu Škoda 31Tr SOR a poté ať nadává na to, co je v Jihlavě...
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=533240.jpg&httpref=
zdenda | 2014-03-31 10:45:59 | Reagovat
poděkování a poznámky
Dobrý den,
děkuji všem diskutérům za ohlas, byť nikdo neměl odvahu se podepsat plným jménem.
Skutečně pozornému čtenáři jistě neunikla věta v původním článku, že některým řidičům by rád člověk poděkoval, ovšem není kde (jako řešení bych např. viděla  rubriku na www stránkách Dopravního podniku).
Níže připojuji poznámky k některým příspěvkům.
Ad. Pan Marek | 2014-03-24 09:59:35
Panu Markovi děkuji za jeho velkou snahu o vysvětlení.
Jako právníkovi je mi mimo jiné známo, že kromě veřejných zakázek na nejnižší cenu lze soutěžit i dle ekonomické výhodnosti – čili zvolit si vlastní předem známá hodnotící kriteria. Tato možnost existuje v postupně se měnícím zákoně o veřejných zakázkách již od roku 2004 a mohla být vhodná i pro tento případ. (Tedy pokud měli dopravní specialisté podezření, že by mohli vysoutěžit  nějaký technický úlet. Jak patrno z fotografie z Plzně od pana Zdendy, dopadlo výběrko vcelku ještě dobře. V H. Brodě jsou také autobusy se schody. Je to nepochopitelný trend vzhledem k tomu, že počty seniorů se zvyšují.). Bohužel jeden čas docházelo k umělému nadhodnocování zakázek právě prostřednictvím tohoto postupu, takže následně bylo doporučováno soutěžit spíše na nejnižší cenu – zde se pak vysoutěžili mosty, co padaly, silnice co nevydržely jednu zimu atd…
Jinak se znepokojením sleduji (a o tom byl i celý článek), že z uvažování nad MHD v Jihlavě se nějak ztratil respekt k lidem a uvažování o dopravě z pohledu zákazníka. Pohled zřizovatele či zadavatele zakázky je sice zajímavý, ale měl by být druhotný. A právě třeba za číslem 4 579 je dle mého názoru především třeba vidět zákazníky se speciální potřebou. Nikoliv to, že je to pro ně skoro zadarmo. Ono jde většinou o lidi, kteří celí život pracovali, platili daně, a teď aby se báli ozvat, že něco není v pořádku. (Jak patrno z diskuzních reakcí, okamžitě by jim bylo ošklivě vyčiněno a navrženo, že si můžou chodit pěšky.)
Ad. Pan zdenda | 2014-03-24 19:51:15
Zkuste si udělat „monkey test“  s dětmi: vezměte si jedno chodící dvouleté za ruku, jedno v kočárku a vyjeďte si ze zastávky Hlavní nádraží na Dům zdraví mezi důchodci o berlích a holích. Uvažujte v tomto příkladu, že jste na určitý přesný čas objednáni k lékaři, takže se do trolejbusu musíte vecpat. K tomu svou třetí rukou čipujte.
Nebo ještě lépe,  zkuste si projet linku A – maminky s kočárky tam mají vytipovaného svého řidiče, který  zásadně nikdy nezajíždí  k ostrůvku. Maminky přenášejí kočárky v ruce skutečně dost často samy.
O svém zážitku se veřejně podělte s plným podpisem.
Ad. Pan  strýček Nimra
Racionální přístup, nevím, zda by se však nástup předními dveřmi také neprodloužil neúměrně dobu jízdy, ale postupné odzkoušení by možná stálo za to. Také mě toto řešení při psaní článku napadlo. Nebo ještě další varianty např. ve špičkách nájezdů na Dům zdraví zavést speciální styl jízdy – obzvlášť opatrně, s tím že by DP negarantoval přesnost dojezdu dle jízdního řádu a spoj by byl značen s ikonkou a poznámkou v jízdním řádě s časem výjezdu  – nebo navýšit spoje (alespoň přes zimu, kdy se starším lidem hůře chodí pěšky a jejich počet se směr Dům zdraví zvyšuje), aby se tito cestující proředili ? 
 
 
Z.Heřmanová | 2014-05-08 23:16:36 | Reagovat
Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE
Reklama
17.03.2024 Čtenáři píšíKrokusů jako šafránu

Sotva sleze sníh a trávník začíná nabírat barvu, objevují se v něm známé květy. Ale víme jistě, zda se jedná o ocún, krokus, nebo snad šafrán? Postupujeme-li vylučovací metodou, tak ...

Komentáře (0)
14.03.2024 Čtenáři píšíMasopust 2024 pod naší Javořicí

Masopust v lidových zvycích je obdobím od Tří králů do začátku velikonočního půstu, který začíná Popeleční středou. I my dříve narození a vychovaní na rodné hroudě naší matky ...

Komentáře (0)
13.03.2024 Čtenáři píšíPorušení hygieny na trhu v H. Brodě

Veterinární inspektorky z Kraje Vysočina při kontrole v tržnici v Havlíčkově Brodě odhalily prodej masných a mléčných výrobků ve zcela nevyhovujících podmínkách. Jeden ze stánkových ...

Komentáře (0)
10.03.2024 Čtenáři píšíSeznámili jsme se o čarodějnicích

Bylo to na den pálení čarodějnic 30. dubna 1966 v Dušejově. Tam jsme si padli do oka a Standa mne doprovázel před půlnocí do sousedního Hubenova. Celou cestu jsme si měli co povídat. ...

Komentáře (0)
07.03.2024 Čtenáři píšíV Hlávkově už slavili svátek žen

Už o týden dřív slavili Mezinárodní den žen v Hlávkově. V sobotu zde mimo jiné vystoupila skupina nazývaná Kamenské ženy, ale hlavně tu měli pro ženy přichystaný malý dárek a kytičku. ...

Komentáře (0)
06.03.2024 Čtenáři píšíVeterináři nařídili stáhnout z trhu česnekový kabanos obsahující listerie

Státní veterinární správa (SVS) nařídila stáhnout z prodeje česnekový kabanos obsahující listerie od výrobce Zemědělská a. s. Krucemburk. Vyšetření ve Státním veterinárním ústavu ...

Komentáře (0)
04.03.2024 Čtenáři píšíSeznámili jsme se u májové muziky

Byl krásný májový večer roku 1963. Vydaly jsme se s kamarádkou Miluškou do Dlouhé Brtnice na kácení máje. Taneční zábavy se tam konaly venku pod širým nebem, říkalo se tam Na královně. Pěkné ...

Komentáře (0)
03.03.2024 Čtenáři píšíPanenská? Rozsíčka

V této obci jsem prožil asi šest nezapomenutelných let. Ze stránek obce: ….“Ať jsme z původních či i nově příchozích, máme svou obec rádi a máme ji, jak už to u domova bývá, za nejkrásnější ...

Komentáře (0)
02.03.2024 Čtenáři píšíMůže za to Gunder Gundersen?

Prožili jsme biatlonovou mánii. Je obdivuhodné, jak pořadatelé mistrovství světa zvládli. Atmosféra byla skvělá. Stíhací závody v dešti poskytly napínavou podívanou, naši na pódium bohužel ...

Komentáře (0)
01.03.2024 Čtenáři píšíTřešť je plná skvělých muzikantů

Lidovku v Třešti jsem navštěvovala od roku ´89 až do roku ´99. Za tu dobu jsem stihla absolvovat dva cykly houslové průpravy u paní učitelky Wildmanové, na kterou dnes moc ráda vzpomínám. Také ...

Komentáře (0)
29.02.2024 Čtenáři píšíAd… Značka Café Etage končí, subkultura mizí z dalšího tradičního podniku v Jihlavě

Na článek Jihlavských listů o aktuálním ukončení činnosti kavárny a galerie Café Etage, subkulturního prostoru v patře domu na Masarykově náměstí 39 v Jihlavě, zareagovala telefonátem ...

Komentáře (0)
28.02.2024 Čtenáři píšíPotravinářské inspekce: Nejčastěji se klame se sýrem

Každá čtvrtá kontrolovaná restaurace klamala spotřebitele v informacích o nabízených pokrmech. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pravidelně ověřuje pravdivost údajů ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net