Na Maršovském rybníce na Jihlavsku jste v létě mohli zahlédnout zajímavé plavidlo. Honza Čírtek ho letos sestavil se svým otcem Mirkem.
Jak vlastně vznikl nápad takové plavidlo postavit?
Může za to internetový kanál YouTube. Asi před čtyřmi roky mi v rámci doporučovaných videí nabídl příspěvek, kde bylo podobné plavidlo, konstruované jistými Američany. Měli ho vymakané - s grilem, solárním panelem i houpací sítí.
Řekl jsem si, že by bylo bezva něco takového zkusit sestrojit. Byl ale rok 2020 a začala doba covidová plná omezení. Tak jsme se do stavby společně s tátou pustili až letos.
Byl to náročný úkol?
Jak se to vezme. Mám sedavé zaměstnání u počítače. Jako relax mě baví práce se dřevem. Začal jsem s přípravou někdy v dubnu. Bylo potřeba dovézt dřevo z pily, nechat ho ohoblovat, několikrát natřít, namontovat ho na sudy, pak další nátěr a tak dál.
Musím říct, že nebylo vše do puntíku naplánované, kolikrát ale díky chybě vznikl lepší výsledek, než se čekalo. Hodně se improvizovalo. Nejsem totiž moc trpělivý. A spousta věcí vznikla až za pochodu sama od sebe.
Z čeho je vlastně loď zkonstruována a co ji pohání?
Tak Bismarck, jak jsme plavidlo pojmenovali, je pontonová loď. Dalo by se říci, že je to vlastně motorové molo.
Jeho základ tvoří šest 220litrových potravinářských sudů, na které je připevněna dřevěná konstrukce o rozměrech 2x3 metry.
O pohon se stará lodní elektromotor o výkonu 85lb, který napájí 12voltová baterie o kapacitě 105Ah.
Jakou výdrž má „palivo“?
Maršovský rybník má obvod asi dva kilometry. Loď dokáže plout maximální rychlostí 5 km/hod., takže ho dokáže objet zhruba za 20 minut. Celkově se na jedno nabití baterie dá rybník objet minimálně 4x. Ale často se jezdí na menší rychlost a třeba jen k hrázi. Samozřejmě záleží i na zátěži, větru a dalších okolnostech.
Baterie se nabíjí dlouho?
Záleží, jakou používáte nabíječku a jak velkou máte baterii. Já mám autonabíječku, která má nabíjecí proud 7,5Ah, takže když je baterie s kapacitou 105Ah, vychází plné nabití z 0 na 100 % na nějakých 14 hodin. V reálu se ale nabíjí průběžně, nebo se nechá nabíjet přes noc.
Co na plavidlo na Maršovském rybníku říkají sousedé chataři?
Jsou naprosto v pohodě. Setkal jsem se jen s kladnými reakcemi. Elektromotor je totiž tichý, takže nikoho neruší. Snažím se jezdit ne přímo blízko chat, protože nikdo nemá rád, když mu druhý kouká „do kuchyně“.
Není tajemstvím, že loď je hodně variabilní, že?
Dá se během pár minut předělat na slunečníkové molo, pivní set, nebo „sezení pro tři“.
Plní i roli prodlouženého mola, a to hlavně v létě, kdy je „nejlepší slunko“ až k večeru.
Loď také slouží jako plovoucí-koupací molo. Má i vlastní schůdky. Ty jsou vyndavací a skládací, jelikož ne všude je dostatečná hloubka.
Plavci využijí madla, která ovšem vznikla až později. Až když jsem zjistil, že není tak snadné se na molo jen tak vyškrábat z vody. Jsou vyrobená z obyčejných násad na rýč. Snad vydrží.
Loď má i svou vlajku a na boku vyražené jméno.
Tyto atributy má mít podle mě každá správná loď.
Obojí jsem si navrhl a nechal na zakázku zhotovit.
A proč zrovna Bismarck?
Bismarck byla německá válečná loď za 2. světové války. Když pomineme, komu sloužila, tak to byl opravdu na tu dobu technický skvost. Bitevní loď, která budila respekt. Potopila vlajkovou loď Anglie „Hooda“ a pořádal se na ni hon. Bismarcku trefili kormidlo a nakonec byl potopen. Četl jsem o něm knížku, a kdekterý čtenář námořní četby mi dá za pravdu, že by se rád vžil do role námořníka dané lodi.
No a já si tak splnil malý sen, být kapitánem lodi Bismarck. Navíc tenhle Bismarck je nepotopitelný. :-)
Vzadu jsou vidět upevněná pádla, ta jsou také potřeba?
Ta jsou čistě jen jako záloha, kdyby náhodou „klekla“ baterie, nebo se na lodní šroub namotaly vodní rostliny a zasekly ho. Tak aby se nemuselo pádlovat rukama.
Co skrývají dvě dřevěné kostky na přídi?
Tak tohle je zrovna věc, která nebyla plánovaná. Jelikož je loď poměrně krátká, zjistilo se, že má vzadu při zatížení poměrně dost velký ponor.
Takže bylo zapotřebí vyrobit nějakou protiváhu - tu představují právě tyto dvě kostky, které v sobě skrývají gumové kotouče na činky o celkové hmotnosti 70 kg. Vrchní dva kotouče zároveň slouží jako kotvy, takže je možné zaparkovat kdekoliv na rybníce.
Vypadá to na dobrý tip pro naše čtenáře - hlavně pro ty, kteří mají chatu u vody.
Doporučuji, aby si něco podobného vyrobili. Není to nic složitého, ani finančně náročného.
Užijete si spoustu zábavy a zejména děti plavidlo ocení. Jak říká můj otec, iniciativě se meze nekladou - rozměry mohou být jakékoliv, stát na tom může cokoliv, „uveze to cokoliv“. Hodně zdaru!
Diskuze k článku
Přihlaste se prosím do diskuze JL
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.
Až nařízená pitva určí přesnou příčinu smrti muže (45), jehož tělo bez známek života objevili na hladině Zámeckého rybníka v Horní Cerekvi na Pelhřimovsku. O případu informovala ...
Do prvních ročníků středních škol se na Vysočině hlásilo 4722 žáků devátých tříd základních škol. Přijatých bylo přes 97,4 procenta z nich. Po Ústeckém kraji je to druhé nejvyšší ...
V Jihlavě bude od pondělí zavřený starý Brněnský most v údolí Jihlávky blízko zoologické zahrady. Jeho opravy budou stát zhruba 33 milionů korun, práce by měly skončit v polovině letošního ...
Další část silničního obchvatu Jihlavy bude stát 277 milionů korun bez daně. Zakázku pro kraj zajistí konsorcium firem MI Roads a IMOS Brno.
Na tuto stavbu a na obchvat města Brtnice dá ...
Noční běh pro Světlušku se v Jihlavě uskuteční 16. května. Veškerý výtěžek ze startovného půjde projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu, který pomáhá těžce zrakově postiženým. ...
Původní podoba křížení silnice I/38 a dálnice D1 na exitu 112 v Jihlavě - Pávově je od pátečního rána minulého týdne historií.
Dělníci frekventovanou a podle analytiků dopravní nehodovosti ...
V obecním lese v Horních Dubenkách a v lese v Jihlavě za Lyžařem se budou moci lidé v sobotu 18. května zapojit do péče o les.
Obec Horní Dubenky a Správa městských lesů Jihlava se v tento ...
Miliony cestujících, nové vozy, ale i problémy s vandalismem. To jsou tři velké výzvy pro jihlavský dopravní podnik (DP). Ředitel DP Radim Rovner na tiskové konferenci novinářům oznámil, ...
S blížícím se začátkem června si obyvatelé místní části Brtnice připomenou šest let od bleskové povodně, která bortila zídky, odnesla osobní auto, vyvrátila dopravní značení a voda ...
Martin Pašek z Třebíče uspěl v populární televizní soutěži Superlov. Ukázal velké znalosti a po zásluze si domů odnesl poměrně vysokou částku peněz.
Hlásil jste se rovnou do ...
Sváteční odpolední idylka na lavičce v zámeckém parku v Pacově se málem pro dvě seniorky proměnila v tragédii.
Na dvě osmdesátnice se totiž zřítila část zdi lemující zámecký areál ...
Namol opilý řidič v sobotu nad ránem boural ve Skále na Havlíčkobrodsku. Na tom by nebylo nic moc divného, kdyby šofér (25) z místa činu neutekl a osádku vozu nenechal napospas svému osudu. ...